انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه کامل: مشخصات فنی دوو سیلو تقدیم به دوست عزیزم علی حاج
شما در حال مشاهده نسخه تکمیل نشده می باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
مشخصات فنی دوو سیلو[/font]


[تصویر: dev-mosh.jpg]


موتور

مدل موتور

بنزینی OHC

نوع موتور

چهار زمانه خطی

تعداد سیلندر

چهار عدد خطی

قطر سیلندر

76/5 میلیمتر

کورس سیلندر

81/5 میلیمتر

حجم کل سیلندرها

1498 سانتیمتر مکعب

قدرت موتور

80 اسب بخار در 5400 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

حداکثر گشتاور

127نیوتن متر در 3200 دور در دقیقه

نسبت تراکم

6/8

سیستم تغذیه

انژکتوری الکتریکی چند نقطه ای مستقل

سوپاپها

دو عدد در هر سیلندر بصورت موازی

وضیعت استقرار

موتور در عرض شاسی قسمت جلوی موتور(Transverse )

اکسل محرکه

اکسل جلو

سیستم انتقال نیرو

کلاچ

تک صفحه ای خشک

گیربکس

5 دنده جلو و یک دنده عقب تمام – سینکرونیز

دیفرانسیل

جلو

چرخها

اندازه رینگ چرخ

5/5 13 x j

اندازه لاستیک

175 / 70 /13 r

مقدار فشار باد لاستیک چرخ جلو

تا سه سرنشین 8/1 بار

مقدار فشار باد لاستیک چرخ عقب

تا سه سر نشین 6/1 بار

مقدار فشار باد لاستیک چرخ جلو

تا سه سرنشین 8/1 بار

اکسل ها فنر ها

نوع اکسل جلو

MCPHERSON

نوع اکسل عقب

Compound Link Type

تعداد کمک فنر اکسل جلو

2 عدد

فرمان

نوع فرمان

هیدرولیک RACK AND PINION

حداقل شعاع دایره گردش

9/4 متر

سیستم ترمز

ترمز جلو

دیسکی

ترمز عقب

کفشکی با کاسه چرخ

ترمز دستی

مکانیکی

سیستم ترمز

ضربدری با مدارهای مستقل

وزن به کیلوگرم

وزن خودرو با بار کامل

1460 کیلوگرم

وزن خالص خودرو

1025 کیلوگرم

بار مجاز بر روی اکسل جلو

760 کیلوگرم

بار مجاز بر روی اکسل عقب

830 کیلوگرم

ابعاد

طول کلی

4482 میلیمتر

عرض کلی

1662 میلیمتر

ارتفاع کلی

1393 میلیمتر

متعلقات

قفل مرکزی

دارد

شیشه بالابر اتوماتیک

دارد ( شیشه های جلو )

کنترل مرکزی

دارد

در بازکن برقی باک بنزین

دارد

فرمان تا شو

دارد

چراغ مه شکن جلو

2عدد دارد

نکته :
کلیه اطلاعات ذکر شده بالا ممکن است بدون اطلاع قبلی توسط سازنده خودرو تغییر یابد. .

[font=tahoma]http://www.iran-tejarat.com/CarDetail/4101.html
سلام

من یک توضیحات مختصر رو در مورد این مشخصات بدم:

نقل قول :بنزینی OHC

ohc به موتور هایی گفته میشه که روی سر سیلندر یک میل سوپاپ دارن و برای هر سیلندر یک سوپاپ ورودی و یک سوپاپ خروجی تعبیه شده.

نقل قول :چهار زمانه خطی [/font]

منظور اینه که آرایش موتور خطی هستش.
قبلا توضیح دادم.

نقل قول :80 اسب بخار در 5400 دور در دقیقه

منظور اینه که max قدرت موتور تو 80 اسب تو دور 5400 هستش.

البته همیشه تو واقعیت max قدرت از این عدد کمتره. به خصوص با توجه به بنزین ایران.


نقل قول :127نیوتن متر در 3200 دور در دقیقه

منظور اینه که حداکثر گشتاور خروجی از میل لنگ 127 نیوتون متر هستش که تو دور 3200 بدست میاد.
بازم تو واقعیت این عدد کمتره.
در ضمن هرچه این max گشتاور تو دور پایینتری بدست بیاد اون موتور اقتصادی تر هستش و هرچه این max گشتاور تو دور بالاتری بدست بیاد اون موتور اسپرت تر هستش.
حالت ایده آل اینه که منحنی گشتاور موتور به صورت خط افقی باشه.

نقل قول :نسبت تراکم

6/8

نسبت حجم سیلندر تو نقطه مرگ بالا به حجم سیلندر تو نقطه مرگ پایین هستش.

مقدارش هم 8.6 هستش که عدد نستا خوبی هستش.
هرچه بالاتر باشه راندمان موتور بالاتر میره ولی تمایل بنزین به خود سوزی هم بالاتر میره. پس برای عد های تراکم 9.5 به بالا بهتره که از بنزین سوپر استفاده بشه.

نقل قول :سیستم تغذیه

انژکتوری الکتریکی چند نقطه ای مستقل

یعنی اینکه در پشت هر سوپاپ یک انژکتور سوخت نصب شده و به صورت مستقل برای هر سیلندر در زمان مناسب سوخت تزریق می کنه.

نقل قول :موتور در عرض شاسی قسمت جلوی موتور

موتور به صورت عرضی نصب شده.
دقیقا مثل پراید.
معمولا تو ماشین های دیفرانسیل جلو موتور به صورت عرضی نصب میشه.

نقل قول :اندازه رینگ چرخ

5/5 13 x j

قطر رینگ 13 اینچ و پهنای رینگ هم 5.5 اینچ هستش.

نقل قول :اندازه لاستیک

175 / 70 /13 r

قطر لاستیک 13 اینچ و پهنای لاستیک 175 سانت و فاق لاستیک 70 درصد پهنای لاستیک ( 0.7*175 ) هستش.

نقل قول :نوع اکسل جلو

MCPHERSON

نوع رایج اکسل جلو هستش.

اطلاعات بیشتر:

http://www.mfcar.ir/post/tag/%D8%AA%D8%B...9%88%D9%86

نقل قول :نوع اکسل عقب

Compound Link Type

نوعی سیستم تعلیق مستقل.
تا حدی مشابه تعلیق عقب 206 صندوق دار.


نقل قول :نوع فرمان

[font=tahoma]هیدرولیک
RACK AND PINION

نوع فرمان دندانه شانه ای هستش.
دقیقا مطابق عکس زیر:

[تصویر: rack.gif]



اینم یک کلیپ شتاب سیلو:
http://www.aparat.com/v/73cebec3fd920e54...d7fe105002



سیلو واقع ماشین خوبی بود.خشکی تعلیقش لذت بخش بود.
تنها ضعفش ترمزش بود.
البته امنیت خیلی جالبی هم نداشت.
ولی مثل خیلی از ماشین های دیگه حیف شد.
سلام بیژن همه این توضیحات رو دادی ولی ننوشتی که مهمترین دلیل اینکه سی یلو این اعتبار وبرند رو داره بخاطر اینه که علی از این ماشین استفاده میکنه
نقل قول :سلام بیژن همه این توضیحات رو دادی ولی ننوشتی که مهمترین دلیل اینکه سی یلو این اعتبار وبرند رو داره بخاطر اینه که علی از این ماشین استفاده میکنه

اونم تا حدی صادقه.
من تجربه ی رانندگی علی رو نداشتم.ولی یک چیزایی درباره اش شنیدم.

حالا باید من و علی تو فرصت مناسب یک تست ترتیب بدیم.
سلام بهنام جون و بیژن جون
از بهنام تشکر می کنم بخاطر پست بسیار جالبش، چون واقعاً کمتر جایی این مشخصات دقیق و درست و دیدم. چون اصالت موتور امریکایی هست و تنوع جهانی این موتور زیاده اکثرا مشخصات موتورهای سیلو در کشور های دیگرو به اشتباه برای سیلو های ایران ذکر می کنند. به هر حال از بیژن هم تشکر می کنم بخاطر توضیحات بجا و مفیدش.

نقل قول :
سلام بیژن همه این توضیحات رو دادی ولی ننوشتی که مهمترین دلیل اینکه سی یلو این اعتبار وبرند رو داره بخاطر اینه که علی از این ماشین استفاده میکنه

--------------------------------------------------------------------------------

بهنام جون شرمنده می کنی ................... اعتبار سیلو واسه اینه که به دوستانی مثل تو سواری می داده.... یادش بخیر، نه؟؟!!

نقل قول :
حالا باید من و علی تو فرصت مناسب یک تست ترتیب بدیم.

--------------------------------------------------------------------------------
بیژن جون دیگه اون زمان گذشت..... ولی اگه خواستی سیلو رو زیر سوال ببری هنوز هم می تونم در یک پیست خوب در خدمت باشم.
امنیت حالبی نداره!!!!!!!!!!!!!

من با این ماشین کاری کردم که اگه با سمند، 405، پرشیا و حتی زانتیا می بودی بعید بود جون سالم بدر ببری!!! داخل درها توسط لوله های فولادی به صورت کاملاً استاندارد محافظت برای سرنشینان از طرفین ایجاد شده که با تقلید ایران خودروی سمند اصلا قابل مقایسه نیست. از سمت عقب و جلو با دیاق بسیار ضخیم و مقاوم، بهتر بگم با تیرآهن!! و بلوک های پلاستیکی ضربه گیر محافظت از جلو و عقب برای سرنشینان ایجاد شده. فقط نداشتن abs و airbag ضعف سیستم ایمنیش هست. اصلا هم از نظر ایمنی با آشغالای ایران خوردو و سایپا قابل مقایسه نیست. ((این قسمت جای بحث دارد)) تا الان ماشین متنوع زیاد روندم. از سانتافه و آوانته، مزدا323 بگیر تا ماشینای ایران خودرو و سایپا. واقعاً اگه بخام از جمیع پارامترهای سرمایه گذاری، تعمیرو نگهداری و شتاب و راحتی یک ماشینو انتخاب کنم میگم دوو سیلو!!! ولی حالا دیگه این ماشین در ایران داره پیر میشه. منم دنبال یک جایگزین مناسب براش هستم. اگه پیدا کردم خبرتون می کنم.
سلام

مگه با سیلو تابحال تصادف شدید هم کردی؟

در مورد دیاق به طور استاندارد تمام ماشین هایی که من دیدم پشت سپر یک دیاق وجود داره که البته بین دیاق و پوسته سپر فوم نصب کردن.حتی پراید هم دیاق خیلی محکمی داره.
ولی دیاق تاثیری تو جذب ضربه های شدید نداره و فقط ضربه رو به دو سر شاسی منتقل میکنه.
اگه قضیه به کلفتی آهن به کار رفته باشه که باید امنیت ماشین های آمریکایی قدیمی عالی باشه که می بینیم اینطور نیست.

امنیت سیلو نسبت به ماشین های تولید دهه 90 تو سطح متوسط قرار داره.دقیقا مثل 405 و زانتیا.
زانتیا و 405 هم امنیت پایینی دارن. مدرکش هم موجوده.البته اگه از افت کیفیت بدنه اونها تو ایران صرف نظر کنیم.
سمند یک مقدار از 405 و زانتیا وضعیت بهتری داره.

ولی به نظر منم در مورد تولیدات این چند سال ایران خودرو و سایپا همون صفت "آشغال" بهترین و شایسته ترین صفت براشون هست.با عرض پوزش.( البته به غیر از 206 و ریو و لوگان که از بقیه یک سر و گردن بالاترن )

اینم چند عکس از تست تصادف از جلو سیلو با سرعت 64 کیلومتر:
http://daewoochileclub.galeon.com/test_nexia.html

که می بینی که چقدر ضعیف عمل کرده.
در جواب آخرین پست آقا بیژن گل

دقیقاً دیاق کار یک سیستم جرم و فنر همراه با یک دمپرو انجام میده، جدا از اینکه یک وظیفش انتقال ضربه به صورت یک نیروی یکنواخت تر به شاسی است( ضربه اگر به صورت نقطه ای به شاسی وارد بشه فاجعه است)، بیژن قبول دارم که یک دیاق بیش از حد محکم هیچ دلیلی بر امنیت خوب ماشین نیست و این امر وابسته به شرایط دیگه هم هست، که البته حرفمو برای بهتر بودن دیاق سیلو از ماشینای زیر 30 تومن ایران خوردو و سایپا و امنیت بالای اون از جلو و پشت نقض نمی کنه.

وظیفه مهمتر دیاق دمپ کردن نیروی وارده است که در اثر ضربه به وجود میاد. طبق اصول مکانیکی و فقط از دید ارتعاشی یک سیستم جرم و فنر فرا میرا میتونه بهترین حالت برای دمپ یک ضربه قوی باشه و کمترین دامنه نوسانی رو ایجاد کنه که در نتیجه کمترین نیرو به تکیه گاه(شاسی) وارد می شه. در این حالت زتا باید بزرگتر از یک باشد و چون زتا برابر میشه با (m
*c/2*sqrt(k وقتی دمپر خیلی بزرگ باشه فقط میشه از یک دیاق ضخیم استفاده کرد. یعنی فقط در این حالت که زتا از یک بزرگتر میشه. چون در سیلو دمپر قویی استفاده شده ( نه مثل ماشینای ایرانی یک فوم الکی) می شه از یک دیاق محکم استفاده کرد و این امر با عث بهتر شدن وظیفه دیگه دمپر که بیژن جان ذکر کرد میشه و باعث میشه دیاق بدون تغییر حالت زیاد ضربه رو هرچه یکنواخت تر به شاسی برسونه. اما در ماشینای ایرانی دمپری وجود نداره و اگر دیاق محکم انتخاب بشه زتا کوچکتر از یک میشه که دوستان می دونند که این امر واقعا فاجعه است و ماشین در یک تصادف مثل یک پاندول نوسان می کنه و کلا سرنشینا مثل لباسای داخل ماشین لباسشویی شسته میشن!!!!
لینک مرجع