انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: پروژه طراحی اجزا 2
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
کسی پروژه طراحی چرخ نده داره ...؟ اصول طراحیش رو میخوام بدونم
مرسی
سلام.طراحی چرخ دنده دو مرحله داره.مرحله یا قسمت اول طراحی هندسی وابعادی چرخ دنده هاست که با توجه به دور ورودی و خروجی ابعاد و تعداد دندانه ها و پارامترهای دیگه یعنی قطر دایره گام و قطر دایره سر و قطر دایره پا بدست میاد و پارامتر هایی نظیر نوع چرخ دنده هم که باید در طراحی مد نظر باشه مثل مایل یا جناغی یا مخروطی یا ساده که با توجه به نیاز انتخاب با طراح هست نیاز هایی نظیر کم صدا و کم ارتعاش بودن و عمر بالا مایل و مخروطی بهتره یا برای کم هزینه بودن ساده.قسمت دوم هم محاسبات استحکامی چرخ دنده ها هست که باز هم با توجه به دور ورودی و خروجی شما ضریب اطمینان رو با توجه به استاندارد ( بسته به شیگلی امریکایی یا دین المانی) بدست میاری. در ضمن طراحی هم به صورت جفت چرخ دنده انجام میشه و شما در یک روند طراحی دو چزخ دنده ی درگیر با هم رو طراحی می کنید.این اصول بود.فرمول ها هم در کتاب های دکر decker اگه اشتبا ننوشته باشم و یاshigley شیگلی تمام وکمال هست.
این فرمول های چرخ دنده با دندانه های راست یا اصطلاحا ساده هست.شما با توجه به نیاز پروزه باید نوع چرخ دنده رو مشخص کنی فرمول ها متفاوت هستند یکم[تصویر:  13839388741.jpg]
از پاسختون واقعا سپاسگذارم
پروژه ی طراحی جعبه دنده موتور سیکلت که سه سرعته هستش باید ارائه بدم واقعا نمیدونم باید از کجا شروع کرد فقط هم باید دنده ها رو که هر دنده سرعت معینی داره طراحی کنم ... واقعا به کمک نیاز دارم چون تا به حال چیزی طراحی نکردم! فکر کنم باید چرخ دنده همون ساده باشه!
بازم سپاسگذارم
سلام.خواهش می کنم.شما اگه دور ورودی موتور و دورهای خروجی سه دنده رو بدید می تونم بهتر توضیح بدم و همچنین توان موتور رو بدید.پس دور ورودی موتور دور خروجی دنده دوم و دور خروجی از دنده سوم(دور خروجی دنده اول با دور موتور برابر هست در موتور سیکلت ها)و توان اسب بخار موتور. چرخ دنده ساده ولی برای موتور سیکلت معمولا استفاده نمی شه. معمولا برای وسایل نقلیه از مایل و یا جناغی.ضمنا دور ورودی هم نسبت واحد دور بر دقیقه هست که همان سرعت چرخ دنده منطور همان هست.
بازم ممنونم
H : 75hp
w : 500 - 5000 rpm
W id : 1000 - 4000 rpm
دنده ها : دنده 1 0 تا 30 کیلومتر ... دنده2 30 تا 80 .... دنده3 80 تا 110
وزن موتور سیکلت 250 کیلوگرم
دو نفر که هر کدوم 75 کیلو هم هستند سرنشین داره
قطر چرخ موتور سیکلت 60 سانتی متر
0 تا 100 هم 5 ثانیه
که نسبت چرخ زنجیر هم باید لحاظ بشه

بازم خیلی ممنونم
خواهش می کنم.شما ابتدا باید عکس نسبت زنجیر رو در سرعت دنده ها ضرب کنی تا سرعت چرخ دنده ها بدست بیاد و بعد تبدیل به rpm کنیم.پس نیاز به نسبت زنجیر هست.rpm چرخ دنده ها اینطور بدست میاد و نیاز به rpm هست.اگر نسبت زنجیر رو نداد شما می تونید انتخاب کنید که در این صورت باید یکمی گشت که چه نسبتی در استاندارد ها موجود هست.در ضمن نوع استاندارد رو هم بگید که استاد از چه استانداردی می خوان.المانی سوئدی امریکایی و و و؟
سلام ... ممنظور از عکس نسبت چرخ زنجیر رو نفهمیدم.
نوع استاندارد تعیین نشده ؛ فکر کنم هر کدوم باشه فرقی نداره
من دنبال یه راهی هستم که مثلا در دنده ی 1 که سرعت باید به 30 تا برسه و همچنین دنده های دیگه ؛ باید چه نسبتی و چند دندانه برای چرخ دنده های رابط دنده یک و بقیه دنده ها در نظر بگیرم! چون میدونیم که بخشی از کاهش سرعت دنده ها باید در چرخ زنجیر هم لحاظ بشه و قطر چرخ موتور سیکلت هم بی تاثیر نیست! هر چی توی کتاب شیگلی میگردم و فرمولهاشو میبینم نمیفهمم ! بازم مرسی که دارید کمکم میکنید (راستی توی این پروژه فقط طراحی چرخ دنده ها رو میخواد نه کل گیربکس)
خواهش می کنم.ببینید باید سرعت rpm چرخ دنده ها را پیدا کنیم/حالا چطوری.شما میگید که سرعت چرخ عقب در دنده ی 1 30 km per h هست ولی این سرعت چرخ دنده نیست.باید از روی این سرعت به سرعت چرخ دنده برسیم.ساده و راحت هم هست.عدد 30 رو باید در 2 تا عدد ضرب کنیم.عدد اول نسبت شعاع چرخ به شعاع عقب زنجیر و عدد دوم نسبت شعاع شعاع عقب زنجیر به شعاع جلو زنجیر که عدد شعاع عقب زنجیر خط می خورن با هم که به عکس این نسبت نسبت زنجیر می گن. با ضرب 30 در این نسبت سرعت چرخ دنده اول بدست می اد.برای چرخ دنده های 2 و 3 هم همینطور.شما نسبت زنجیر رو باید یا داشته باشی و یا شعاع ها رو داشته باشی.اگه استاد بهتون نداد می تونید یه عدد معمولی و معقول در نظر بگیرید.اینطوری میشه به سرعت های rpm چرخ دنده ها رسید تا کار رو شروع کرد.در ضمن من کتابهای دکر decker رو پیشنهاد می کنم.خودم همیشه از کتابهای دکر استفاده می کنم چون عالیه.
مرسی. خیلی دارم اذیتتون میکنم ببخشید. اگه بخوایم به صورت عددی مثال بزنیم مثلا نسبت چرخ زنجیر رو 2:1 در نظر بگیریم ینی به فرض قطر یا تعداد دندانه چرخ زنجیر متصل به گیر بکس 20 و چرخ زنجیر تایر هم 10 بگیریم میشه : دنده یک :
30km * 60/10 *10/20 = 90
میشه خودتون عددی شو بگید چون واحدها هم اینکه یکی نیستن هم اینکه نسبت ها برعکس در میان ینی دنده یک در اومد 1.29 که این واسه دنده سه درسته و دنده سه دراومد 2.83 ... شایدم اشتباه دراوردم
Km/hr * 3.6 ÷ 2*pi/60 = RPM
درسته این تبدیل واحد به نظرتون!
اگه میشه عددی شو بگید مرسی
خواهش می کنم.شما صورت سوال پروزه و توضیحات استاد رو بگین.هر توضیحی که داد رو بگین هر نکته ای که گفت
صفحه‌ها: 1 2