انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: دوره آموزشی تخصصی بازرسی جوش CWI بر اساس الزامات AWS-QC1
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
فرآیند جوشکاری تابع پارامترهای بسیاریست که هر یک به تنهایی میتواند تاثیر اساسی بر کیفیت جوش ایجاد شده، بگذارد. این پارامترها از فلز پایه، موا د مصرفی و پارامترهای فرآیند جوشکاری گرفته تا مهارت جوشکار و حتی شرایط آب و هوایی را دربر میگیرد. از آنجایی که اتصالات جوشکاری در سازه ها و قطعات از نظر پایداری، اطمینان و ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است حصول اطمینان از کیفیت آنها بسیار مهم بوده و جزو دغدغه های اصلی سازندگان و مشتریان این نوع سازه ها و قطعات میباشد. به همین منظور باید روالی برای کنترل کیفی دقیق و مطمئن از این اتصالات وجود داشته باشد که بتواند کلیه مراحل اجرای جوشکاری را کنترل نموده و از صحت اجرا اطمینان کافی ایجاد نماید. کنترل صحت اجرا مهمترین قسمت عملیات کنترل کیفی جوش است چرا که پس از اتمام مراحل جوشکاری نمیتوان از درست بودن پارامترهای اجرایی اطمینان حاصل کرد، درحالیکه سلامت جوش (بدون عیب بودن) را میتوان در هر زمانی با استفاده از آزمایشهای غیر مخرب (NDT) بررسی نمود. بخش کنترل صحت عملیات کنترل کیفی جوش که به بازرسی جوش معروف است، با توجه به تعدد و تنوع پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت جوش و تخصصی بودن آن، باید توسط فردی آزموده و دارای صلاحیت در این زمینه اجرا گردد تا بتوان به نتایج حاصل از عملیات کنترل کیفی اطمینان کافی داشت.
در همین راستا سازمانهای استاندارد دستورالعملهایی را برای آموزش و تایید صلاحیت بازرسین جوش تدوین نموده اند. یکی از معروفترین و پرکاربردترین دستورالعملها در این زمینه آیین نامه AWS QC1 است. در این آیین نامه سه سطح برای بازرسین جوش مشخص شده است. اولین سطح بعنوان کمک بازرس جوش تایید شده بوده و دارای مدرک CAWI میباشد. این فرد به تنهایی اجازه تفسیر و گزارش نداشته و باید تحت نظر یک بازرس سطح دو کار کند. سطح دو بازرس جوش تایید شده و دارای مدرک CWI بوده و میتواند به تنهایی اقدام به بازرسی، تفسیر و گزارش نموده و همچنین تعداد کمک بازرس را زیرمجموعه خود داشته باشد. اما سطح سه بازرس ارشد جوش تایید شده و دارای مدرک SCWI میباشد که علاوه بر توانایی های بازرس سطح دو، میتواند نسبت به آموزش و ارزیابی بازرسان سطح یک و دو، توسعه سیستم بازرسی و تهیه برنامه های اجرایی و کنترل کیفی نیز اقدام نماید.
با توجه به موارد ذکر شده و وضعیت صنعت کشور، نیاز اصلی صنعت جوش بازرسین سطح دو و دارای گواهینامه CWI میباشد.
گواهینامه CWI مورد تایید صنایع مرتبط با صنعت جوش بوده و داشتن آن برای بازرسین جوش توسط برخی از صنایع و موسسات بزرگ مانند نفت، فولاد و نظام مهندسی ساختمان الزام و یا توصیه شده است.
با توجه به موارد فوق، شرکت مهندسی متین گسترکومش باهمکاری نمایندگی ایران [b]موسسه بین المللی الاینس کانادا در نظر دارد به منظور توسعه فن آوری صنعت جوش در کشور، دوره آموزش تخصصی بازرسی جوش را براساس الزامات آیین نامه AWS-QC1 و با استفاده از امکانات موجود خود (از قبیل نمونه های تستهای مخرب، تجهیزات تستهای غیر مخرب و کارگاه فرآیندهای جوشکاری و برشکاری) بصورت کاملا کاربردی برگزار نماید. برنامه عملیاتی و کاربردی در نظر گرفته شده برای این دوره در سطح کشور کم نظیر است.
تاریخ برگزاری : 14-16 و 21-23 اسفند به مدت شش روز [/u]
هزینه برگزاری : 430 هزار تومان
تخفیفات :
10 % تخفیف دانشجویی
10% تخفیف درصورت ثبت نام همزمان سه نفر
گواهینامه این دوره توسط نمایندگی ایران موسسه بین المللی الاینس کانادا صادر خواهد شد.
[تصویر:  13876563351.png]