انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: فناوریهای نوین کاهش آلودگی هوا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در سال­های اخیر اکثر کشورهای جهان به سمت استفاده از تکنولوژی­هایی گرایش پیدا کرده­اند که به نحوی در کاهش آلودگی محیط زیست موثر بوده و در عین حال قادر به تولید انرژی­های پاک باشند.
در این راستا شرح عملکرد سه تکنولوژی جدید که در نقاط مختلف جهان به منظور همسویی با این حرکت جهانی و در راستای حفاظت از محیط زیست مورد استفاده قرار گرفته، ارائه می­شود.
 
1-    بکارگیری سیستم­های خورشیدی
شهر گلاسکو یکی از شهرهایی است که به منظور کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش تولید انرژی پاک به استفاده از فن­آوری­های نوین رو آورده است.
در این شهر سلول­های بزرگ و درخشان خورشیدی با نام "Lily pad" (برگ نیلوفر آبی) بر روی رودخانه کلاید نصب شده­اند که قادر به تولید مقدار زیادی انرژی الکتریکی خواهند بود.
 
این رودخانه هشتمین رودخانه طولانی انگلستان و مهم ترین رودخانه اسکاتلند بوده که از میان شهر گلاسکو عبور می کند.
سلولهای Lily pad که توسط شرکت اسکاتلندی ZM طراحی و ساخته شده است، دایره شکل بوده و برای ساخت آن از فولاد و لاستیک قابل بازیافت استفاده شده و وسعت آنها نیز 15 تا 45 فوت می­باشند.
همچنین سلولها به منظور جذب حداکثر نور خورشید بر روی صفحه­های موتور داری نصب شده اند که زاویه سلولها را متناسب با جهت تابش نور خورشید تغییر می دهد.
سپس این نور به انرژی AC/DC تبدیل شده و وارد شبکه برق گلاسکو می شود تا میزان تولید انرژی الکتریکی را در این شهر افزایش داده و هزینه های مصرف را کاهش دهد.
 
2-    بکارگیری کاشی­های پلاستیکی و کاهش آلودگی هوا
نوآوری دوم تکنولوژیی است که توسط دو معمار آلمانی و آمریکایی ابداع شده و با تزریق عوامل از بین برنده ذرات آلودگی به هوای شهری، کیفیت آن را افزایش می­دهد. این دستگاه Prosolve 370E نام داشته و از یک سری کاشی­های پلاستیکی آغشته به دی اکسید تیتانیوم ساخته شده است.
زمانی که این کاشی­ها در معرض رطوبت و نور ماورا بنفش قرار می­گیرند، دی اکسید تیتانیوم موجود در این سیستم با این دو عامل واکنش نشان داده و آلودگی موجود در هوا مانند گازهای منتشر شده از اگزوز اتومبیل­ها را خنثی می­کند.
در حال حاضر این تکنولوژی در یک پارکینگ بزرگ اتومبیل در شفیلد انگلستان و منطقه ای در مکزیکوسیتی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
3-    استفاده از انرژی امواج برای تولید الکتریسیته
گزینه بعدی ابداعی است که نیروی امواج دریا را به انرژی الکتریکی تبدیل خواهد کرد. شرکت "Checkmate Seaenergy" لوله های لاستیکی طویل و قابل انعطافی را تولید کرده است که مملو از آب بوده و 200 تن وزن و 198 متر طول دارد.
این لوله­های شناور با افت و خیز امواج دریا حرکت کرده و انرژی موجود در امواج را گرفته و به توربین مولد انرژی منتقل می­کند.
سایت پاپ ساینس گزارش می دهد که این شرکت قصد دارد تا سال 2012 با استفاده از این تکنولوژی نیروگاه هایی را در نقاط مختلف جهان بنا کند که هر یک قادر به تولید حدود 20 مگاوات انرژی خواهند بود.