انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: تکنولوژی های روز در گیربکس اتوماتیک
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چکیده

با توجه به مزایای فراوان استفاده از گیربکس های اتوماتیک، امروزه شاهد گسترش آنها در صنعت اتومبیل سازی و استفاده روز افزون آنها در سطح جهانی بخصوص در وسایل حمل ونقل سنگین و ماشین های راه سازی، کشاورزی، معدن و همچنین اتومبیل های سواری می باشیم و تقریباً اصول کار همه آنها با مختصر تفاوت هایی مشابه یکدیگر می باشند. در کشور ایالات متحده 60 درصد از خودروهای سورای مجهز به گیربکس های اتوماتیک می باشند و در کشورهای اروپایی و ژاپن این آمار نزدیک 50 درصد   می باشد.

با توجه به بوجود آمدن نسل جدیدتری از گیربکس های اتوماتیک تحت عنوان CVT[1] که تأثیر چشمگیری در کاهش مصرف سوخت و در نتیجه آلودگی هوا دارند، پیش بینی می شود با اقتصادی شدن آنها در چند سال آینده به سرعت جایگزین گیربکس های معمولی گردند.

لازم است ما نیز خود را با تکنولوژی های جدید هماهنگ نموده و با توجه به وضعیت مخرب آلودگی هوا، در رابطه با استفاده از گیربکس های اتوماتیک و جایگزین نمودن آنها، گام های موثری برداشته شود.

در نوشتاری که پیش رو دارید، سعی شده است بطور ساده ولی کاربردی اساس کار گیربکس های اتوماتیک توضیح داده شده است. ابتدا برخی از مزایای استفاده از گیربکس اتوماتیک ذکر شده اند، سپس انواع گیربکس ها و اجزاء مختلف تشکیل دنده گیربکس های اتوماتیک شامل دستگاه خورشیدی، کلاچ های چند صفحه ای، کلاچ های یک طرفه، باندها و سرووها، تورک کنورتور، سوپاپ های کنترل (جعبه سوپاپ)، گاورنر، دیافراگم خلائی، سلونوئید کیک دان، و پمپ روغن توضیح داده شده اند. در بخش های بعدی ساختمان و طرز کار گیربکس اتوماتیک خودرو تشریح شده است و سپس در رابطه با مدار کنترل هیدرولیکی برای تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک دو سرعته توضیحات مربوطه داده شده است.
فصل اول در مورد گیربکس های اتوماتیک و تاریخچه مربوط به آن، فصل دوم مجموعه دنده سیاره ای و اجزای آن و همچنین در مورد حالت های مختلف درگیری دنده های خورشیدی، فصل سوم سیستم های هیدرولیکی گیربکس از جمله: فشارهای موجود، انواع پمپ ها و انواع سوپاپ های موجود در گیربکس، فصل چهارم کوپلینگ هیدرولیکی و مبدل گشتاور، فصل پنجم در مورد تجهیزات راه انداز گیربکس مطالبی را ارائه کرده ام.

امید است مجموعه این نوشتار مورد استفاده علاقمندان قرار گیرد.

مقدمه  

اصول کارکرد جعبه دنده های اتوماتیک شبیه هم می باشد و تفاوت هایی که در آنها وجود دارد صرفاً در ترکیب اندازه ها و ساختمان و بعضی اختلاف هایی در سیستم های کنترل هیدرولیکی می باشد و شامل اصول اساسی جعبه دنده ها نخواهد بود.

جعبه دنده های اتوماتیک مانند جعبه دنده های معمولی قابل استفاده در موتورهای بنزینی و دیزلی و همچنین اتومبیل های سبک و سنگین، به خصوص ماشین های راه سازی می باشند و باید متذکر شد که اصول کار آن ها یکسان بوده و طرز کارشان به سادگی قابل فهم می باشد.

رانندگی اتومبیل هایی که دارای جعبه دنده اتوماتیک می باشند مستلزم داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می باشند تا راننده بتواند به موقع نسبت به سرویس های مقدماتی آن اقدام نماید و نهایتا در تشخیص عیب و رفع آن اقدام لازم را به عمل آورد.

جت اوی[1]، هیدراماتیک[2]، تورک فلایت[3] و کروئیز- اُ – ماتیک[4] بعضی از نام های خانواده جعبه دنده های اتوماتیک هستند که در تجارت به این نام ها خوانده می شوند. [1]

سیستم انتقال قدرت اتوماتیک

چون دستیابی به یک سیستم انتقال نرم و بدون صدا با استفاده از جعبه دنده های دستی امکان پذیرنمی باشد، بنابراین در جعبه دنده های اتوماتیک نیز از سیستم چرخدنده خورشیدی استفاده می شود.

1-2- انواع گیربکس های اتوماتیک

اساساً گیربکس های اتوماتیک به دو دسته تقسیم می شوند، گیربکس هایی که برای خودروهای موتور جلو و محرک جلو FF[1] و گیربکس هایی که برای خودروهای موتور جلو و محرک عقب FR[2] هستند.

گیربکس هایی که در خودروهای محرک جلو استفاده می شوند نسبت به خودروهای محرک عقب دارای حجم بیشتری است، زیرا که این نوع گیربکس مستقیم بر روی خودرو نصب می گردد. این گیربکس ها بیشتر رایج هستند.

در خودروهای محرک جلو، دیفرانسیل مستقیماً بر روی گیربکس قرار می گیرد این در حالی است که در خودروهای محرک عقب از دیفرانسیل خارجی استفاده می شود.


قیمت: 15,000تومان
#992

کاربر مهمان نمی‌تواند مطالب قیمت‌گذاری شده را خریداری کند. برای خرید مطالب قیمت‌گذاری شده، وارد شوید یا ثبت نام کنید .

الکتروموتور
اينورتر
سروموتور
موتور دیزل
ژنراتور
پمپ وکیوم
پمپ شناور
گیربکس
ويبره بدنه
سافت استارتر
پمپ وکیوم الکتروموتور اینورتر سروموتور پمپ شناور موتور دیزل ژنراتور سافت استارتر موتور ویبره گیربکس
البته در حال حاضر گیربکس های جدید تحت نام گیربکس شافت مستقیم با سرعت بالا مورد استفاده قرار می گیرند که دارای دو سیستم کلاچ هستند. بدین معنا که وقتی کلاچ گرفته می شود انتقال قدرت توسط یک سیستم موازی حفظ شده و گشتاور انتقالی حذف نمی ود. گیربکس شافت مستقیم بدلیل قیمت بالایی که داره مصرف اندکی در صنایع داره با این وجود که قابلیت های بسیار بالایی داره و بیشتر بر روی موتور های ماشین های فرمول 1 بسته میشه. این سری از گیربکس ها برای اولین بار توسط گیربکس SEWآلمان معرفی شدند که در واقع قدرتمند ترین تولید کننده انواع گیربکس در نیا هم محسوب می شه.
متن کامل پایان نامه این قیمته؟