انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: فواید نصب عایق در ساختمان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نقل قول: فواید استفاده از عایق الاستومری در ساختمان و نحوه نصب آن:
برای کاهش اتلاف انرژی و حرارت در سطوح ساختمان و کانال ها و مخازن در تأسیسات گرمایشی و برای جلوگیری از انتقال صدا وجلوگیری از نفوذ رطوبت از موادی استفاده می شود که به آن عایق می گویند.برای جلوگیری از انتقال حرارت از عایق حرارتی استفاده می شود.
برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان از سه شیوه ی معماری،تآسیساتی و ساختمانی میتوان برای مصرف بهینه انرژی استفاده کرد.
در شیوه معماری باید توجه داشته باشیم که معماری ساختمان به گونه ای طراحی شود که متناسب با اقلیم باشد.
در شیوه ی تأسیساتی بهینه کردن سیستم های حرارتی و روشنایی بسیار مهم است وافزایش سهم منابع انرژی نو در تأمین کردن انرزی ساختمان و عایق کردن سرد خانه ها و لوله های تأسیساتی و..
و شیوه ساختمانی که در این شیوه با مقاوک کردن پوسته ساختمان در برابر حرارت و افزایش هوابندی و افزایش مقاومت پوسته ساختمان در مقابل عوامل خارجی با استفاده از مصالحی که این توانایی را دارند.
با عایق کاری ساختمان می توان ساختمان را در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان خنک نگهداشت.ساختمان با عایق کاری تا 5 درجه گرمتر در زمستان و تا 10 درجه خنکتر در فصل تابستان میشود.
در برخی عایق ها حباب های هوا وجود دارد و موجب کاهش هدایت حرارت می شود. و برخی عایق ها حرارت را باز میتابانند.
عایقی که حرارت کمتری از خود عبور می دهد مقاومت بالاتری دارد بنابراین برای انتخاب عایق مناسب باید به جای ضخامت عایق ها مقاومت حرارتی عایق ها را مقایسه و عایقی که دارای مقاومت حرارتی بالاتری است را انتخاب کنیم.عایق هایی که مقاومت حرارتی یکسانی دارند در صرفه جویی انرژی یکسان عمل می کنند و تفاوت آن ها در قیمت و محل کاربرد آن ها ست.
سقف ساختمان،کف ساختمان،لوله های آب گرم و دیوارهای خارجی ساختمان از جمله جاهایی است که با عایق کاری آن ها می توان در مصرف انرزی صرفه جویی کرد.که در عایق کاری سقف بین 35 تا 45 درصد و در عایق کاری کف 5 درصد در زمستان و در عایق کاری دیوارها 15 درصد در مصرف انرزی صرفه جویی می شود.میزان عایق مورد نیاز برای هر ساختمانی بر اساس مقررات ساختمان تعیین شده و هر ساختمان باید میزان عایق کافی را داشته باشد.
برای نصب عایق به این نکات توجه کنید:
برای کارایی بهتر عایق ها باید توجه داشته باشیم که عایق ها به درستی نصب شوند.بنابرین چند نکته را به خاطر داشته باشید:
1-از فشرده کردن عایق خودداری کنید و عایق را با همان ضخامت کنید تا مقاومت خود را از دست ندهد.
2-تمام سطح را عایق کاری کنید زیرا خالی ماندن 5 درصد از سطح نیز می تواند کارایی عایق را تا 50 درصد کاهش دهد.
3-برای سقف های با شیب زیاد عایق آزاد به کار نبرید.
4-برای استفاده از عایق های بازتابنده باید توجه داشته باشید که عایق باید حتمأ دارای لایه هوای ساکن به ضخامت 20 میلی متر در پشت آن باشد.
5-ایمنی عایق کاری باید توسط فرد متخصص بررسی شود.و توجه داشته باشید که لوازم الکتریکی و کابل های برقی نباید عایق کاری شوند. در این موارد
عایق الاستومری توصیه میشود.
6-فن های خروجی نباید در فاصله کمتر از 90 میلیمتر نصب شوند.
7-توجه کنید که عایق کاری با حباب های لامپ و سر پیچ ها فاصله کمتر از 25 میلی مکمتر نداشته باشد.منبع:عایق الاستومری 
اختراع مربوط به ساندویچ پانل کامپوزیت علی الخصوص برای رویه بدنه کابین هواپیما یا هلیکوپتر است که هسته تو خالی بین دو رویه با پوش فیبری کامپوزیت است. در طراحی و تولید هلیکوپتر ، قطار ، کابین هواپیما مشکل قدیمی ای وجود دارد و آن سر و صدای زیاد از حد موتور و رتور اصلی است . این اختراع برای کم کردن  سر و صدا و بار گذاری پوشش ها و پانل های دیوار داخلی کابین هلیکوپتر ساخته شده است و ساختار نوسانات کم سر و صدا در کابین است .
عایق صدا در ساندویچ پانل کامپوزیت
[تصویر:  kian_sandwich_panels_2009.jpg]
 
با این حال به کار گیری از این پانل و ساخت و ساز و نصب آن ها مستلزم هزینه های بسیار زیاد است . در ضمن  باعث زیاد شدن وزن هلیکوپتر می شود . باید در ساخت دیواره داخلی هلیکوپتر از نوعی عایق صدا در ساندویچ پانل استفاده شود . ساختار شناخته شده شامل یک لایه فیبر کامپوزیت است که به صورت لانه زنبوری است. یک سوراخ در روی پوسته ایجاد می شود ، وجود چنین حفره ای روی پوسته سرو صدای اضافی را جذب می کند و مثل یک عایق عمل می کند . این سوراخ برای محدود کردن فرکانس ناشی از سر و صدا است .
با این حال این ساخت و ساز معایبی نیز دارد ، اگر هر چیزی از سوراخ رد شود باعث پاره شدن فیبر و الیاف کامپوزیتی می شود ،  پس در نتیجه  باعث کاهش قدرت ساندویچ پانل می شود . به خصوص اگر چگالی حفره تقریبا بزرگ باشد .به علاوه تعمیر آن نیاز به هزینه بیشتر و یا حتی جایگزین کردن کامپوزیت است . این حفره مجددا موجب جذب رطوبت و گرد و غبار و نفوذ آن ها به داخل کابین می شود . و در نتیجه باعث افزایش وزن سازه می شود . ممکن است در طی زمان به کم شدن سر و صدا کمک کند ، اما هر چه سریع تر باعث تنزل سازه می شود .
هدف از این اختراع ساخت ساندویچ پانل کامپوزیت با عایق صدا و وزن کم و هزینه کمتر است . پوشش کامپوزیت در رویه اول و دوم از فیبر خالص است و هسته آن تو خالی است . این فیبر خالص کامپوزیت باعث انعطاف پذیری بیشتر پانل می شود.  از دلایل کم شدن هزینه ، پوشش رویه کامپوزیت است که از الیاف شیشه ای می باشد و به صورت کامپوزیت جامد ساخته شده است . این رویه فیبر خالص با هسته تو خالی درونی باعث جذب سر و صدا می شود . علاوه بر این باعث سبک شدن وزن ، قدرت بالا و سفتی پانل می شود . در نهایت هزینه تولید آن هم کاهش می یابد .
می توان بدون نیاز به تولید سوراخ این پوشش را انجام داد . این کامپوزیت در حوزه ساخت هلیکوپتر بسیار خوب عمل کرده است ، چون عایق صوتی بالایی دارد و قدرت بیشتری در سازه وجود دارد . برای ارائه موثر ترین حفاظ در مقابل جذب سر و صدا  می توان از رویه جامد یا پوشش الیاف خالص استفاده کرد . در این پوشش ۹۵ % تا نزدیک ۱۰۰ % از سر و صدا کاهش می یابد  و همچنین از نفوذ گرد و غبار و رطوبت به داخل سلول جلوگیری می شود .
برای کم شدن وزن در هر دو رویه داخلی و خارجی همان طور که گفته شد می توان از فیبر خالص استفاده کرد . این فیبر قابلیت انعطاف بالایی دارد . چنین پانل هایی یک سطح مسطح را در داخل کابین تشکیل می دهند و باعث کاهش وزن سازه می شوند . همچنین این ساندویچ پانلها برای قاب سازی ، دیواره های داخلی و خارجی به کار می رود . مثلا برای بدنه هواپیما چون قابلیت تحمل فشار بار های جانبی و همچنین استحکام بالا و وزن سبکی دارد .