انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: ارتودنسی نامرئی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
ارتودنسی نامرئی
در روش ارتودنسی نامرئی از یک سری قالب های پلاستیکی شفاف استفاده می شود. و برای حرکت دادن دندان ها به صورت موثر استفاده شده و هر دو هفته یکبار تعویض می شود.
 
روش ارتودنسی نامرئی
 
روش درمانی بریس اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی شیوه درمانی بسیار حائز اهمیت و کلیدی برای مرتب‌سازی و رفع ناهنجاری‌های دندان‌ها در راستای خلق طرح لبخند زیبا و افزایش اعتماد به نفس بیمار می‌باشد که در این روش از پلاک‌های سبک، نازک، متحرک و شفاف مبتنی بر استفاده از نرم افزارهای تخصصی رایانه‌ای و دستگاه‌های پیشرفته رفع ناهنجاری‌های دندانی به صورت سفارش و مختص هر بیمار استفاده می‌شود
 
پلاک های اینویزیلاین شباهت زیادی به محافظ های سنتی دهان دارند که از یک پلاستیک شفاف، سبک و نازک ساخته می شود.
 
پلاک های اینویزیلاین در تمام طول شبانه روز بجز هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید استفاده شود.در مدتی که پلاک ها پوشیده و تعویض می شوند ، دندان ها را به تدریج حرکت داده تا زمانی که نتایج مورد نظر بدست آید.
 
بسیاری از بزرگسالان که مشکلات بایت یا کجی دندان دارند از صاف کردن دندان هایشان خودداری می کنند فقط به این دلیل که نمی خواهند در محل کارشان براکت هایی که شبیه مسیر راه آهن هستند بپوشند. اینویزیلاین توانسته است این مشکل را حل کند. پلاک های اینویزیلاین تقریبا نامرئی هستند و در واقع استفاده از آنها خیلی راحت است طوری که بسیاری از افراد خیلی زود فراموش می کنند که آن را پوشیده اند
 
یکی از مهمترین مزیت‌های ارتودنسی نامرئی این است که کاربر می‌تواند هر دو الی سه ماه یک بار پلاک‌های شفاف را تعویض نماید و در طول دوره درمان نیز دندان‌ها در موقعیت صحیح خود جایابی می‌شوند.
 
به صورت معمول طول عمر هر پلاک ارتودنسی دو هفته می‌باشد و بیمار در زمان‌هایی مانند خوردن، آشامیدن، مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان می‌تواند اقدام به خارج کردن پلاک از دهان نماید. با توجه به تجویز و توصیه متخصص ارتودنسی، در بازه‌های زمانی مشخص و مناسب پلاک‌ها می‌توانند تعویض شده و به تدریج نیز دندان‌ها تا رسیدن به مرحله مرتب‌سازی به صورت هفته به هفته، در موقعیت مکانی مناسب قرار گیرند.
 
در این بین، بیمار می‌بایست هر 6 هفته یکبار جهت حصول اطمینان از وضعیت پیشرفت درمان ارتودنسی نامرئی به پزشک متخصص ارتودنسی نامرئی مراجعه نماید. طول دوره درمان ارتودنسی نامرئی حدود 9 ماه الی 15 ماه به طول می‌انجامد و در این بین حدود 18 الی 30 پلاک تعویض می‌شود. یکی از علت افزایش هزینه‌های ارتودنسی نامرئی افزایش تعداد پلاک‌های مصرفی است که می‌تواند بسته به وضعیت سلامت دهان و دندان برای هر بیمار متفاوت باشد.
 
طول درمان ارتودنسی نامرئی بر اساس میزان شدت نامرتب بودن دندان‌ها و میزان ناهنجاری دندان و وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار می باشد. به طور مثال طول دوره درمان ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان کمتر از 12 ماه می تواند تا رسیدن به نتیجه مطلوب به طول بی انجامد اما برای نوجوانان دوره درمان ارتودنسی نامرئی  تقریبا می‌تواند حدود 1 سال و نیم طول بکشد. برای تسریع روند درمانی میبایست هر روز از هر پلاک بین 20 تا 22 ساعت استفاده کنید و فقط برای مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و سایر موارد آنها را از دهان خارج سازید. از دیگر سو مراجعه مرتب و منظم به متخصص ارتودنسی نامرئی و استفاده از الگوی غذایی سالم  به تسریع روند درمان ارتودنسی نامرئی کمک قابل توجهی می‌نماید.
 
در این بین، ارتودنسی نامرئی مزایا و معایب خاص خودش را دارد که باید در زمان انجام ارتودنسی نامرئی برای رفع مشکلات دندان و خلق لبخندی زیبا این موارد را نیز در نظر داشته باشید. طبق بررسی های صورت گرفته اهم مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی به شرح زیر است:
 
مزایای ارتودنسی نامرئی 
 
  • عدم جلب توجه اطرافیان به ارتودنسی نامرئی  و حفظ زیبایی دندان ها با وجود پلاک‌های شفاف در ارتودنسی نامرئی
  • قابلیت تحرک پذیری و جا به جایی: شما به سهولت می‌توانید زمان‌هایی که در مناسبت‌ها، مهمانی‌ها یا جلسات مهم حضور دارید پلاک‌های ارتودنسی نامرئی را از دهان خود خارج نمایید.
  • سهولت روند تمیز نگه داشتن و پاک‌سازی پلاک ها در ارتودنسی نامرئی به ویژه در زمان غذا خوردن و آشامیدن
  • جایابی راحت پلاک های ارتودنسی نامرئی درون دهان به دلیل راحتی جابه جایی و قطر نازک پلاک‌ها
  • بر طرف شدن مشکلات و اختلالات تکلم در گفتار و گفتاری راحت و رسا در طول دوره درمان ارتودنسی 
  • زیبایی دهان و دندان به دلیل عدم وجود براکت و سیم و افزایش زیبایی و اعتماد به نفس بیمار در طول درمان
  • کاهش نیاز به مراجعه به پزشک متخصص ارتودنسی نامرئی
 
معایب ارتودنسی نامرئی
 
با وجود تمام مزایای بالقوه ارتودنسی نامرئی معایب این روش را نیز نباید نادیده گرفت که اهم آنها عبارتند از:
  • عدم مناسب بودن این شیوه درمانی برای تمام مشکلات و ناهنجاریهای دندانی به ویژه برای اصلاح ناهنجاری‌های شدید
  • هزینه بالای درمان ارتودنسی نامرئی به دلیل فناوری‌ها و دستگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی و استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت و همچنین تعداد بالای استفاده از پلاک‌ها (تعویض هر دو هفته یکبار)
احتمال افزایش طول درمان ارتودنسی نامرئی در صورت اهمال در استفاده از پلاک‌ها