انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: طرزکاربرج خنک کننده
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
طرز کار دقیق برج خنک کننده:
در این مقاله قصد داریم تا طرز کار برج خنک کننده را برای علاقمندان شرح دهیم.برج خنک کننده چطور کار می کند ؟ بدلیل حرارت بالای تجهیزات مورد استفاده در صنایع میزان تبخیر آب در اندازه بالایی قرار دارد و چنانچه طبق یک فرایند حساب شده میزان تبخیر آب کنترل نگردد مصرف آب در این صنایع به شدت افزایش پیدا می کند.حال راهکار برای کاهش میزان مصرف آب چیست ؟

در یک برج خنک کننده ، جریان آب گرم ضمن ورود به برج و ریزش بر روی سطوح تبخیر، طی تبادل حرارتی با هوا سرد شده و سپس از طریق مجرای خروجی، خارج میگردد.باید فرایندی را در نظر گرفت که طبق آن بتوان آب را خنک کرده و مجدد به خط تولید باز گرداند.اینجاست که نیاز به یک برج خنک کننده احساس می شود.

برای این امر برج های خنک کننده آب گرم شده را توسط پمپ های ورودی دریافت می کنند و پس از خنک کردن آب آن را توسط پمپ های خروجی به چرخه صنعت باز می گردانند.حال سوال این است که برج خنک کن چطور آب را خنک می کند و طرز کار برج خنک کننده چطور است ؟ برج خنک کننده فایبرگلاس

پکینگ برج خنک کننده نیز جهت افزایش جریان هوا با آب به کار می رود و برای آشنایی بیشتر ذکر یک مثال خالی از لطف نخواهد بود.همه ما عملکرد یک کولر آبی را دیده ایم.آب کف کولر توسط پمپ به روی پوشال ها ریخته و هوای ورودی از بین پوشال ها عبور می کند و خنک شده و توسط فن به داخل کانال هدایت می شود.پوشال ها باعث کند شدن جریان آب می شوند و هوا می تواند به راحتی با سطح آب تماس برقرار کند. کولینگ تاور

پکینگ نیز دارای بافت شبکه ای می باشد که توسط آن جریان آب کند شده و هوا می تواند خیلی بهتر با آب تماس داشته باشد و در نتیجه کیفیت پکینگ مورد استفاده در برج خنک کن می تواند روی راندمان آن تاثیر بالایی داشته باشد.

انواع برج خنک کننده را می توان از جهات مختلف طبقه بندی کرد. از جمله براساس نوع فن، شکل، جریان آب، بهره وری، کیفیت خنک کننده آب و غیره. طبقه بندی اصلی برپایه نوع مدار برج خنک کننده است، که تعیین کننده عملکرد دقیق برج خنک کننده است.

برج خنک کننده یک مبدل حرارتی است که در داخل آن حرارت آب از طریق تماس بین آب و هوا خارج می شود. انتقال حرارت از طریق تبادل حرارت بین آب و هوا و از طریق تبخیر بخش کوچکی از آب که نیاز به سرد شدن دارد رخ می دهد. این امر اجازه می دهد تا دما به کمتر از دمای محیط برسد که یک مزیت مهم نسبت به برج خنک کننده خشک است. در نتیجه، یک برج خنک کننده یک دودکش تولید کننده دود نیست. دودی که در بالای برج خنک کننده دیده می شود یک بخار عادی با ترکیبات مشابه ابر طبیعی است. برج خنک کننده مکعبی

پکینگ برج خنک کننده نیز جهت افزایش جریان هوا با آب به کار می رود و برای آشنایی بیشتر ذکر یک مثال خالی از لطف نخواهد بود.همه ما عملکرد یک کولر آبی را دیده ایم.آب کف کولر توسط پمپ به روی پوشال ها ریخته و هوای ورودی از بین پوشال ها عبور می کند و خنک شده و توسط فن به داخل کانال هدایت می شود.پوشال ها باعث کند شدن جریان آب می شوند و هوا می تواند به راحتی با سطح آب تماس برقرار کند.

پکینگ نیز دارای بافت شبکه ای می باشد که توسط آن جریان آب کند شده و هوا می تواند خیلی بهتر با آب تماس داشته باشد و در نتیجه کیفیت پکینگ مورد استفاده در برج خنک کن می تواند روی راندمان آن تاثیر بالایی داشته باشد.

در انتخاب محل نصب برج خنک کن باید در نظر داشت که حجم بزرگی از هوا در برج جریان مییابد. سروصدای دستگاه زیاد بوده و وزن آن هنگام کار قابل توجه است. همچنین باید برای جابه جایی حجم بزرگ هوای خارج، فضای لازم در اطراف برج خنک کننده منظور شود. برجهای خنک کن با جریان هوای فشاری و کششی مجموعه ای هستند از اجزاء متعدد شامل بادزن، افشاننده ها (Sprays)، موتور بادزن، محرّک و راه انداز (Starter). بعضی از تأسیسات شامل یک هواشوی(ایرواشر)، بادزن و بدنه ای هستند که از هر حیث مانند تجهیزات تهویه مطبوع است. قیمت برج خنک کننده