انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: جدید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.

mahsa73

در این مقاله به تشریح روش اجرای سقف وافل پرداخته می‌شود.

سقف وافل
دارای مزایای فنی و اقتصادی متعدد نسبت به دیگر سقف‌های بتنی رایج موجود در کشور مانند سقف تیرچه‌بلوک، سقف‌های یوبوت و کوبیاکس، سقف پیش‌تنیده و سقف تیردال می‌باشد. شناخت و مقبولیت روز‌افزون جامعه مهندسان و کارفرمایان نسبت به مزایای سقف وافل موجب رشد و گسترش کاربرد این نوع سقف شده است. یکی از مزایای سقف‌های وافل روش اجرای نسبتا ساده و عدم نیاز به تجهیزات خاص و یا نیروی کار متخصص می‌باشد و می‌توان با آموزش‌های ساده و اولیه به اکیپ‌های مختلف آرماتور‌بند و استفاده از تجهیزات موجود به اجرای سقف وافل پرداخت. از این رو در این مقاله به تشریح روش اجرای سقف وافل بنیتک پرداخته می‌شود. اجرای سقف وافل بنیتک به پنج مرحله اصلی تقسیم می‌گردد که به ترتیب در ذیل تشریح می‌گردند.
زیرسازی سقف وافل


زیر سازی سقف وافل را می‌توان با تجهیزات متعارف پیمانکاران اجرای اسکلت شامل جک، اسکافلد، لوله، چهارتراش، قوطی، قالب فلزی، پلی وود، ورق فلزی و ... اجرا نمود. در شکل زیر یک نمونه از اجرای ساده زیرسازی سقف وافل مشاهده می شود.

همانطور که در شکل فوق مشاهده می‌شود در این نمونه اجرای سقف از سیستم جک و پروفیل قوطی استفاده شده است. در این روش فاصله جک‌ها از یکدیگر نیز بسته به دهانه و وزن سقف تخمین زده می شود و پروفیل‌های قوطی‌ فوقانی به فاصله محور تا محور تیرچه‌های تشکیل شونده سقف وافل کار‌گذاشته شده و لبه قالب های وافل بروی این قوطی ها قرار می‌گیرند. در شکل زیر قرارگیری لبه قالب های وافل بروی پروفیل های قوطی مشاهده می شود. فاصله محور تا محور پروفیل ها در سقف وافل بنیتک 75 سانتی متر می باشد. همچنین در این شکل و در جهت عمود بر پروفیل‌های قوطی از لوله استفاده شده است.

برای اطلاعات بیشتر سقف وافل کلیک کنید

سقف وافل چیست