انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: راهنمای نوشتن رزومه برای افراد بدون سابقه‌کاری
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نوشتن یک رزومه‏ تأثیرگذار، چالشی است که تمامی جویندگان کار با آن مواجه هستند. اگر سابقه‏ کاری چندانی نداشته باشید، مشکل دوچندان می‏‌شود. در هر صورت، فهرست کردن سوابق تحصیلی و کاری و اطلاعات تماس آسان است اما این چیزی نیست که باعث شود شما، از میان چندین نفر، به مصاحبه دعوت شوید. معمولاً کارشناسان شرکت‏‌ها در ثانیه‏‌های ابتدایی مطالعه‏ یک رزومه تصمیم می‏‌گیرند به خواندن آن ادامه دهند یا به گزینه‏‌های بعد مراجعه کنند. بنابراین تنها چند ثانیه وقت دارید که توجه آن‌ها را به رزومه­ خود جلب کنید. در اینجا اهمیت پیش‏‌درآمد رزومه مشخص می‏‌شود. در واقع روشی که برای نگارش مقدمه انتخاب می‏‌کنید، تعیین می‏‌کند که برای مصاحبه دعوت می‏‌شوید یا رزومه‏ شما نادیده گرفته می‏‌شود. سه راه برای تدوین مقدمه‏ رزومه وجود دارد.
  1. نگارش بر اساس اهداف شغلی
  2. خلاصه‏ توانایی‏‌ها و صلاحیت‏‌ها
  3. پروفایل حرفه‌‏ای

هر یک از این روش‏‌ها، برای دسته‏ خاصی از افراد مناسب است. در صورتی که به تازگی قصد وارد شدن به بازار کار را دارید و یا سابقه‏ کاری شما از یک یا دو سال فراتر نمی‏‌رود، باید در رزومه‏ خود روی اهداف شغلی تمرکز کنید. کسانی که مهارت‏‌ها و دست‏‌آوردهای فراوانی دارند و می‏‌خواهند فیلد کاری خود را عوض کنند، توانایی‏‌ها و مهارت‏‌های خود را فهرست می‏‌کنند. پروفایل یا نمایه‏ حرفه‌‏ای، ترکیبی از بهترین‏‌های دو روش قبل است. پروفایل حرفه‏‌ای برای کسانی که مهارت‏‌ها و سوابق شغلی متعددی دارند به کار می‏‌رود.
بحث ما در این مقاله به کسانی مربوط می‏‌شود که سابقه‏ شغلی چندانی ندارند و یا به تازگی فارغ‏‌التحصیل شده‏‌اند. این دسته از افراد باید مقدمه‏ رزومه‏ خود را بر اساس اهداف شغلی بنویسند. مقدمه شامل سه بخش می‏‌شود: بخش اول به سوابق کاری و یا کارآموزی اختصاص دارد؛ بخش دوم شامل مهارت‏‌ها، صلاحیت‏‌ها و توانایی‏‌هایی می‏‌شود که در یک موقعیت شغلی خاص به کار می‏‌برید تا اهداف سازمان را برآورده کنید و بخش سوم دربرگیرنده‏ سوابق و مدارک تحصیلی است. این سه بخش باید در چند جمله به گونه‌‏ای ترکیب و ارائه شوند که نشان دهنده‏ صلاحیت فرد برای دریافت موقعیت شغلی مورد نظر باشند.

متن رزومه قرار نیست صرفاً یک فهرست از سوابق کاری و تحصیلی باشد، بلکه با هدف جلب توجه ارزیابی‌کنندگان نوشته می‏‌شود و باید تا حد امکان متقاعد کننده باشد. پس از ارسال آگهی، کارشناسان هر شرکت تعداد فراوانی رزومه دریافت خواهند کرد و شما باید در ثانیه‏‌های اول به آن­ها ثابت کنید که بهترین گزینه برای دریافت موقعیت شغلی مربوطه هستید. به این ترتیب وقت بیشتری برای بررسی مدارک شما گذاشته خواهد شد و به مصاحبه دعوت می‏‌شوید. نکات زیر شما را برای تنظیم یک متن مقدمه‏ خوب راهنمایی می‏‌کند:

 ضروریات تدوین یک رزومه
شغلی را که برای آن درخواست می‏‌دهید، به خوبی بشناسید. تحقیق کنید که چه دانش و توانایی‏‌هایی برای انجام این شغل لازم است.
توانایی‏‌ها و مهارت‏‌های خود را فهرست کنید و مواردی را که با زمینه‏ شغل مورد نظر هم‏خوانی دارد، در متن مقدمه بنویسید.
سوابق کاری مرتبط خود را ذکر کنید. برای کسانی که سابقه‏ شغلی ندارند، اشاره به کارهای داوطلبانه‏ مرتبط نیز مفید است.
مدارک، مجوزها و گواهینامه‏‌های مرتبط خود را بنویسید.
مثال:
«دستیار امور دفتری با تجربه‏ یک ساله در ارائه‏­ بی‌نقص گزارش‏‌ها، حفظ و نگهداری اطلاعات، اداره‏ امور دفتری و با روحیه‌‏ کار تیمی و روابط عمومی قوی. دارای مدرک فوق­‌دیپلم حسابداری و مهارت کاربری نرم‌افزارهای Office. علاقه‏‌مند به استفاده از دانش، تجربیات و مهارت‏‌های خود در مدیریت امور دفتری شرکت شما.»
پس از نوشتن یک پیش­گفتار عالی، زمانی که از به دست آوردن توجه ارزیابی‌کنندگان مطمئن شدید، نوبت به انتخاب فرم و تدوین دیگر بخش‏‌های رزومه می‏‌رسد. برای نوشتن رزومه می‏‌توانید از قالب‏‌های آماده و یا نرم‏‌افزارهای مخصوص استفاده کنید اما نیازی نیست که خود را به فرم‏‌های موجود محدود کنید. به خاطر داشته باشید که رزومه‏ شما معرف شخصیت، دانش و توانایی‏‌های شما است. دقت در جزئیات باعث می‏‌شود حرفه‌‏ای و جدی به نظر برسید. به همین دلیل شیوه‏ تدوین آن اهمیت بسیاری دارد.

در تمام متن از تنها یک فونت رایج رسمی و اداری، مانند Tahoma، با سایز قلم دوازده یا سیزده استفاده کنید و از هایلایت کردن متن با رنگ‏‌های متفاوت بپرهیزید. متن خود را به دقت ویرایش کنید. وجود غلط‏‌های املایی، نگارشی و ویرایشی تأثیرگذاری رزومه‏ شما را به شدت کاهش خواهد داد. دقت داشته باشید که تمامی اطلاعات مورد نیاز را به ترتیب اهمیت در متن رزومه‏ خود بیاورید. برای افراد کم تجربه یا بی‏‌تجربه دو یا سه صفحه رزومه کافی خواهد بود.



بخش‌های مختلف یک رزومه استاندارد

هر رزومه شامل چند بخش اساسی است که به آن­ها می‏‌پردازیم:

اطلاعات تماس: آدرس پست الکترونیکی، شماره‏ی تماس ثابت، شماره‏ی تماس همراه و آدرس خود را در قسمت ابتدایی رزومه قرار دهید تا کارشناسان شرکت به راحتی آن را ببینند و یادداشت کنند. این اطلاعات را کاملاً دقیق وارد کنید. توجه داشته باشید که در صورت بروز اشتباه در این بخش، فرصت مصاحبه را از دست خواهید داد.

سوابق تحصیلی: این بخش سرمایه‏ اصلی کسانی است که تجربه‏ کاری زیادی ندارند. مدارک تحصیلی دانشگاهی و پایان‏‌نامه یا پروژه‏ پایانی خود را با ذکر دقیق عنوان و تاریخ در این بخش درج کنید. سوابق تحصیلی شامل دست­اوردها، عناوین، جوایز و افتخارات علمی نیز می‏‌شود.

سوابق تألیف:در صورتی که کتاب یا مقاله‏ چاپ شده‏ای دارید، با استفاده از روش‏‌های منبع‌نویسی به آن­ها اشاره کنید.

سوابق کاری: در این بخش به تمامی مسئولیت‏‌های شغلی که تا به حال بر عهده داشته‏‌اید بپردازید. فعالیت‏‌های داوطلبانه و شرکت در گروه‏‌های پژوهشی نیز می‏‌توانند جزو سوابق کاری محسوب شوند. زمینه‏‌های کاری قبلی، هرچند به شغلی که اکنون برای آن درخواست می‏دهید نامربوط باشند، اطلاعاتی از شخصیت، توانایی و مهارت‏‌های شما ارائه می‌‏دهد. اطلاعات کامل مشاغل قبلی خود را نیز ذکر کنید. اطلاعاتی مانند سمت، تاریخ شروع و پایان همکاری، شماره‏ تماس و آدرس محل کار.

مهارت‏‌های کامپیوتر: اگر در استفاده از نرم‌‏افزارهای خاصی مهارت دارید، آن‌ها را در این بخش لیست کنید.

زبان‏‌های خارجی: زبان‏‌های خارجی و حدود تسلط خود به آن‌ها را در این بخش ذکر کنید.

مراجع: نام و اطلاعات معرف‌ها در این بخش گنجانده می‏‌شود. افرادی مانند مدیر، سرپرست و یا استاد و مشاور که می‏‌توانند درباره‏ توانایی‏‌های شغلی و علمی شما اظهار نظر کنند. قبل از وارد کردن نام افراد در این لیست، از آن­ها اجازه بگیرید.

مطالب کاربردی بیشتر: