انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: مشخصات فنی موتور ef7 همراه با تحلیل
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5
سلام

اینجا 3 فایل pdf مشخصات فنی موتور ملی ef7 رو میگذارم.

به مرور در مورد هرکدوم از این مشخصات تا جایی که بتونم توضیح می دم.و اون رو با موتور های رایج دیگه مقایسه می کنم.
در حقیقت می خوایم تو این تاپیک در مورد مشخصات فنی موتور های احتراق داخلی بنزینی پیستونی بحث کنیم.

از بچه های سایت که علاقمند هستن درخواست می کنم که تو این تاپیک شرکت کنن و هر جا متوجه اشتباهی از من شدن من رو متوجه کنن و اگه سوالی هم دارن مطرح کنند.

اینم 3 فایل pdf حاوی مشخصات فنی ef7 :

[attachment=202]

[attachment=203]

[attachment=204]
تعداد سیلندر و آرایش آنها

موتور های احتراق داخلی سیلندر و پیستونی (بنزینی - دیزل - اتانول و.... ) از تعدادی سیلندر رو پیستون تشکیل شده اند.

شامل:
انواع رایج 3 سیلندر و 4 سیلندر و 6 سیلندر و 8 سیلندر و 10 سیلندر و 12 سیلندر و 16 سیلندر.
و انواع غیر رایج 2 سیلندر و 5 سیلندر.

و به نحوه ی چیدمان این سیلندر ها آرایش سیلندر ها گفته می شه.

شامل:
آرایش خطی - V شکل - W شکل - تخت

آرایش خطی:
ساده ترین و رایج ترین و قدیمی ترین نوع آرایش سیلندر ها به خصوص در موتور های با 4 سیلندر یا کمتر هستش.که در این ارایش سیلندر به صورت یک ردیف خطی کنار هم چیده شدن.
در این ارایش از یک میل لنگ مشترک برای تمام سیلندر ها استفاده شده که در هر دور گردش میل لنگ یکی از سیلندر محترق می شه.
به علت اینکه موتور های خطی فضای طولی زیادی را اشغال می کنند تولید از موتور های خطی 6 سیلندر تقریبا منسوخ شده و فقط برای 4 سیلندر ای کمتر از موتور های خطی استفاده می کند.

موتور سیتروئن 2cv ( ژیان خودمون ) از نوع دو سیلندر خطی هستش.
موتور های دو ماتیز و mvm 100 از نوع 3 سیلندر خطی هستش.
اغلب موتور های 4 سیلندر نصب شده روی پراید و پیکان و پژو و.... هم از نوع 4 سیلندر خطی هستن.

اینم نمای شماتیک یک موتور 4 سیلندر خطی:

[تصویر:  5556.jpg]


آرایش V شکل:

در این آرایش سیلندر ها در دو ردیف و با زاویه نسبت به هم قرار گرفته اند ولی مثل موتور خطی از یک میل لنگ مشترک استفاده می کنن.
زاویه میان دو ردیف سیلندر می تونه مقادیر مختلفی مثل 45 - 60 75 و... رو داشته باشه ولی زاویه 60 درجه رایج ترین زاویه موتور های V شکل هستش.

عموما موتور های 6 سیلندر یا 8 سیلندر به صورت V شکل تولید می شن.
موتور های V شکل حجم کمتری رو نسبت به موتور های خطی با تعداد سیلندر های بیشتر از 4 اشغال می کنند و به همین دلیل رایج ترین نوع آرایش برای موتور های با تعداد سیلندر بالاتر از 4 هستش.

عموما موتور های 6 سیلندر و 8 سیلندر و 10 سیلندر به صورت V شکل تولید می شن.


کلیه موتور های 6 سیلندر نصب شده روی خانواده هیوندای و کیا از نوع V شکل هستن.
موتور های 8 سیلندر نصب شده روی کیا موهاوی و پورشه کاین هز نوع V شکل هستن.

اینم نمای شماتیک یک موتور 6 سیلندر V شکل:

[تصویر:  engine-v-6.gif]


آرایش W شکل:

در این آرایش بلوک موتور از 4 ردیف سیلندر کنار هم تشکیل شده.
مانند اینکه در یک موتور V شکل به جای یک دریف در هر طرف موتور ما دو ردیف موازی داشته باشیم.

مثل موتور های V شکل زاویه ی بین هر جفت سیلندر می تونه مقادیری مثل 45 و 65 و .... رو داشته باشه.
در موتور W شکل هم مثل موتور های V شکل از یک میل لنگ استافده شده.
معمولا در موتور های با تعداد سیلندر بالا ( مثلا 16 سیلندر ) از آرایش W شکل استفاده میشه.

معروفترین موتور W شکل که تکنولوژی فوق العاده بالایی هم داره موتور نصب شده روی بوگاتی ویرون هستش.

اینم نمای شماتیک یک موتور W شکل 16 سیلندر:

[تصویر:  6a00d83451706569e20154324c5d01970c-800wi]

آرایش تخت:

این آرایش هم از دو ردیف موازی سیلندر تشکیل شده.که از یک میل لنگ مشترک بهره می برند.

دقیقا مانند یک موتور v شکل که زاویه ی بین دو ردیف سیلندر های آن 180 درجه باشه.

موتور تخت دو مزیت خیلی مهم داره که اون رو واقعا با ارزرش کرده:
1- به علت تخت بودن نیروی های اینرسی و عکس العمل داخل موتور همدیگه رو خنثی می کنن و موتور کارکرد نرم تری داره و البته تو هندلینگ ماشین هم تاثیر مثبت داره.

2- به علت تخت بودن امکان جاسازی موتور در سطح پایین تر از معمول وجود داره که باعث پایین رفتن مرکز ثقل ماشین شده و تاثیر به سزایی تو هندلیگ و پایداری ماشین داره.

به علت ویژگی هایی که ذکر کردم شرکت پورشه( سر آمد طراحی شاسی و هندلینگ بالا )همیشه اصرار زیادی به نصب موتور تخت رو محصولاتش داره.
موتور نصب شده روی فولک واگن بیتل از نوع تخت هستش.


اینم نمای شماتیک یک موتور تخت:

[تصویر:  engine-flat-4.gif]
سلام. خوب هستین.
ممنون از سایتتون.
من میخوام ماشین بخرم. اما
میشه مشخصات عامیانه موتو ef7 رو به من بگید؟
یعنی کلا موتور و یا ماشین خوبی هستن؟
پژو پاری بهتر یا این ماشین؟
اگه میشه عامیانه بگید کلا این کاشین خوبه یا . . .
ممنون.
نقل قول: سلام. خوب هستین.
ممنون از سایتتون.
من میخوام ماشین بخرم. اما
میشه مشخصات عامیانه موتو ef7 رو به من بگید؟
یعنی کلا موتور و یا ماشین خوبی هستن؟
پژو پاری بهتر یا این ماشین؟
اگه میشه عامیانه بگید کلا این کاشین خوبه یا . . .
ممنون.

سلام
مشخصات عامیانه موتور ef7 :
قدرت 113 اسب ( پایه گاز سوز ) و 117 اسب ( بنزینی )
تورک حدود 155 نیوتون متر.
حجم موتور 1650 سی سی
ضریب تراکم 11 به یک ( پایه گاز سوز ) و 10.5 به یک ( بنزینی )
شتاب صفر تا صد با بنزین:11.5 و با با گاز 12.5
مصرف داخل شهر حدودا صدی 8 و خارج شهر حدودا صدی 6.5
16 سوپاپ همراه با زمان بندی متغغیر سوپاپ

مزیت ها:
به خاطر سیستم زمان بندی متغغیر سوپاپ تو این ماشین به هیچ عنوان صدای سوپاپ ها تو دنده مرده شنیده نمیشه.یعنی مثلا شما با دنده 2 و دور روی 1000 تا هم به نرمی و بدون هیچ صدای اضافه از موتور شتاب می گیرید.
موتور خیلی نرم کار می کنه طوری که تو دور آروم شما صدای موتور نمی شنوید.و کلا موتور کم صدایی هستش.
افت توان با گاز آنچنان احساس نمیشه.
قطعات به کار رفته تو موتور کیفیت خوبی دارن.( مخصوصا تو مدل پایه گاز سوز )
موتور Ef7 روی سمند کشش خیلی خوبی رو میده. یعنی به راحتی می تونید کیلومتر رو تا 220 ببرید.

معایب:
روغن ریزی اویل ماژول که با تعویض واشر اون بدون هیچ دردسری رفع میشه ( البته ظاهرا تو تولیدات جدید این ایراد برطرف شده )
قطعات موتور به نسبت بقیه موتور ها تو بازار کمتر پیدا میشه.(ولی قطعات موتوری کیفیت خوبی داره و اگه مراعات کنید نیازی به تعمیرگاه نیست )
تعمیر کار ها و خود نمایندگی ها آشنایی خیلی کمی با این موتور دارن.


نظر من:

اطاق سمند نسبت به پارس امنیت بهتری داره.
ترمز سمند از پارس قوی تره.
سواری سمند از پارس بهتره و هندلینگ بهتری داره.
عمر قطعات حلوبندی و تعلیق پارس بیشتره.
صدای اضافی داخل کابین پارس کمتره.( البته صداهای داخل کابین سمند رو به راحتی میشه گرفت )

اگه دوگانه سوز می خواین من به شما سمند ef7 دوگانه رو پیشنهاد می دم.
اگه تک سوز می خواین من به شما سمند Ef7 بنزینی یا پارس با موتور tu5 رو پیشنهاد می دم.
با سلام خدمت همه دوستان
در خصوص خودروي سمند با موتور ملي (EF7پايه گاز سوز )،بايد به عرض برسانم كه روغن ريزي از ناحيه اويل ماژول هنوز برطرف نشده است و مي توان گفت كه صد درصد خودروها ،داراي اين مشكل مي باشند كه با تعويض اورينگ ها از نوع مرغوب ان اين مشكل حل مي شود
ولي با اين همه اين خودرو از لحاظ موتور از ديگر خودروهاي ايران خودرو سر مي باشد .
با تشكر
با سلام واسه پایان نامه ارشدم نیاز به اطلاعات دقیق سایز اجزائ مجرای ورودی سیلندر مثل ابعاد و زوایای سوپاپ و سیت و محفظه احتراق دارم .از بچه های ایپکو و ... تقاضای کمک دارم.
باتشکر .....حسن کردانی ...kordani.h@gmail.com
سلام

در این حد اطلاعاتی ندارم.
ولی اگه برین ایپکو مطمئنا بهتون کمک میکنن.

موتور ژیان از نوع سیلندر متقابل نه خطی.با تشکر از مطالب ارزنده شما . حسن کردانی
آرایش سیلندر های ژیان از نوع تخت یا متقابل می باشد . با تشکر از مطالب ارزنده شما. حسن کردانی
با سلام
درمورد سمند EF7به خدمتت عرض کنم که پژو پارس از این خودرو خیلی بهتره چون مشکلات زیادی داره وشرکت ایران خودرو هم نتونسته این مشکلات رو برطرف کنه از جمله مشکلاتش روغن ریزی زیاد در موتور -مشکل سرسیلندر که مدام میسوزه -مکبود قطعات ودیگر مشکلات که هر چی بگم کم گفتم
مشکل روغن ریزی همچنان وجود داره که البته کمتر شده ولی بازم تو مدل های جدید دیده میشه.
اونم به خاطر شاهکار مهندسی ایران هستش که فرم اورینگ های اویل ماژول رو تغییر دادن و باعث روغن ریزی شده. وگرنه تو مدل اولیه ef7 که اورینگ ها فرم دیگه ای داشتن اصلا روغن ریزی وجود نداشته.
اورینگ های سری اول استوانه ای بوده که مهندسان ایرانی اون رو با نوع حلقوی رایج تعویض کردن.

مشکل سوختن واشر سرسیلندر هم به خاطر واشر نامرغوبی هستش که تو تولیدات چند ماه تو این موتور نصب شده بود که با فراخوان با نوع مرغوب تعویض شد.


البته مشکلات متنوع هم تو این موتور دیده میشه ، ولی مشکلات و خرابیهاش از xu7 خیلی کمتره. فقط چون کمبود قطعه داره و اینکه مکانیکای ما ذهن بسته ای دارن ، باعث شده با کوچکترین ایرادی خریدار رو خیلی اذیت کنه.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5