انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: در چه زمانی نیاز به تعویض روغن هیدرولیک فرمان است
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
از مهمترین روغن های استفاده شده در خودرو روغن هیدرولیک فرمان می باشد. این روغن باعث عملکرد درست و به موقع فرمان خودرو شده و مانع از بروز حوادث به دلیل عدم تغییر مسیر حرکت  خودرو در تصادفات می شود. در این مقاله به بررسی ویژگی های این روغن اکسل می پردازیم.
مشخصه بارز روغن هیدرولیک فرمان
از مشخص ترین مشخصات روغن هیدرولیک فرمان رنگ کهربایی آن است. این رنگ به این جهت انتخاب شده است که با کوچکترین تغییر رنگ فساد در روغن مشخص و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود. اما امروزه شرکت های بزرگ زیادی اقدام به تولید روغن های هیدرولیک فرمان با رنگ های سبز و یا حتی بدون رنگ نموده اند. اما مهمترین شاخصه در این روغن ها شفافیت آن می باشد. در این صورت با کوچکترین تغییر در رنگ متوجه زمان تعویض آن خواهید شد.
تصویر 1
چه زمانی روغن هیدرولیک فرمان را تعویض کنید
از مهمترین و بارزترین نکاتی که نشان می دهد زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو است تغییر رنگ در آن است. این تغییر کاملا مشخص بوده و از شفافیت روغن به مقدار زیاد کم می نماید. اما در بعضی از مواقع قبل از این که  روغن دچار تغییر رنگ شود سطح روغن کاهش می یابد. در این زمان نیز باید حتما اقدام به تعویض روغن هیدرولیک فرمان نمود.
توجه کنید که با کم شدن سطح روغن هیچگاه اقدام به اضافه نمودن روغن بر روی آن نکنید. این کار باعث تخریب روغن جدید شده و کارایی لازم را نیز به روغن هیدرولیک فرمان نمی دهد. زیرا با پایین آمدن سطح روغن سطح تماس قطعات زیاد شده و این کار باعث خوردگی و ساییدگی در این قسمت ها می شود. ذرات جدا شده از این قطعات نیز در روغن معلق مانده و مانع از کارکرد صحیح روغن خواهد شد.
از دیگر علائم نیز صدای فرمان خودرو می باشد. در صورتی که فرمان خودرو شما با هر حرکت صدای غژغژ می دهد و در چرخش و حرکت از خود مقاومت نشان داده و سرعت عمل کمی دارد باید سریعا اقدام به تعویض روغن فرمان خودرو خود کنید.
تصویر 2
علائم نشان دهنده تغییر در روغن فرمان
از علائمی که نشان دهنده فساد در روغن هیدرولیک فرمان است می توان به این موارد اشاره نمود.
  • تغییر در ویسکوزیته، غلظت روغن فرمان در امر روان کنندگی قطعات تاثیر زیادی دارد. برای همین با کوچکترین  تغییر در ان باید اقدام به تعویض روغن نمود.

  • تغییر در درجه حرارت هنگام کارکرد

  • توجه به نوع سیستم هیدرولیکی فرمان

  • مقدار جذب رطوبت

  • مقدار درجه پی هاش

  • عدم مقاومت در برابر اکسید شدن روغن

  • وجود حباب و یا کف در روغن
تصویر 3
چگونه از زمان تعویض روغن اطلاع کسب کنید
در صورتی که روغن هیدرولیک فرمان خودرو شما چند سالی است که تعویض نشده و یا زمان آن را به خاطر ندارید. با چند آزمایش کوچک متوجه خواهید شد که آیا نیاز به تعویض روغن فرمان دارید.
  • حتما به صورت دوره ای اقدام به اندازه گیری سطح روغن فرمان خودرو نمایید. اما در صورتی که امکان خطا و اشتباه در این کار برای شما وجود دارد حتما از افراد با تجربه در این امر کمک بگیرید.

  • می توانید موتور خودرو خود را روشن و در حالت درجا فرمان را به طرفین بچرخانید. در صورتی که به سادگی این عمل انجام نشود و یا با صدا همراه باشد نیاز است که به تعویض روغنی مراجعه فرمایید.

  • از نشانگر که بر روی قسمت مخزن روغن هیدرولیک فرمان قرار دارد برای تعیین سطح روغن استفاده کنید.

  • از نشانگر که در داخل مخزن قرار دارد برای تعیین سطح روغن نیز می توان استفاده نمود. اما این کار را در زمانی که خودرو قبلا حرکت نکرده است انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است که نشانگر آلوده به روغن باشد و شما را دچار گمراهی نماید.
تصویر 4
انواع روغن های اکسل
روغن اکسل نوعی روغن است که در خودرو ها برای کارکرد بهتر آن مورد استفاده قرار می گیرد. روغن اکسل کم کننده ساییدگی و کاهش مستهلک شدن قطعات خودرو و دنده ها است. این  نوع روغن دارای غلظت بیشتر نسبت به انواع روغن های موتور می باشد. طراحی و تولید روغن اکسل به گونه ای است که در دماهای بسیار بالا نیز کارکرد خود را از دست نمی دهد و در فشارهای بالا توانایی بسیار خوبی از خود نشان می دهد.
اگر از روغن اکسل در سیستم خودرو استفاده نشود به دلیل تماس قطعات فلزی با یکدیگر درجه حرارت دیفرانسیل بسیار بالا رفته و بخش های متحرک خودرو دچار سایش و فرسودگی می شوند. این روغن ها دارای طول عمر بسیار زیاد بوده و تنها در صورتی که به آن آب نفوذ کند و یا عوامل دیگر باید آن را تعویض نمود.