انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: ضرورت کارشناسی در خودروهای کارکرده
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به گزارش آواموزیک، افزایش قیمت خودرو باعث شده که بیشتر خریداران به بازار خودروهای کارکرده روی آورند. یکی از مهم‌ترین مراحل در خرید خودروی کارکرده، کارشناسی خودرو است. این کار به شما کمک می‌کند که به‌درستی از عیب‌های خودرو آگاه شوید. 

بسیاری از فروشندگان یا بنگاه‌های ماشین در زمان فروش خودرو سعی در پوشاندن عیوب آن و برجسته کردن ویژگی‌های مثبت خودرو دارند. به همین دلیل عدم دقت کافی به ویژگی‌های خودرو در هنگام خرید می‌تواند ضررهایی چند ده میلیونی را روی دست شما بگذارد. این موضوع درباره خودروهای چپ کرده بسیار مهم است. زیرا این نوع خودروها علاوه بر آسیب به بدنه و تعویض قطعات ممکن است با مشکلات جدی در بخش فنی هم مواجه شوند. از سوی دیگر بعضی از این ایرادها تنها با کارشناسی خودرو کشف خواهند شد و اطلاع از آن‌ها از عهده یک خریدار معمولی برنخواهد آمد.

چگونه می‌توان ماشین چپ کرده را تشخیص داد؟

خودرویی که چپ کرده باشد، ممکن است از طرفین یا سقف دچار آسیب‌های جدی شده باشد. آسیب‌هایی که گاه دامنه آن‌ها تا بخش‌های دیگر هم پیش رفته و در مدت کوتاهی پس از تعمیر می‌توانند خودرو را از کار بیندازند. به همین دلیل اگر فروشنده به شما اعلام نکرده است که خودرو چپ کرده است، باید با کارشناسی خودرو این موضوع را تشخیص دهید. در اینجا راهکارهایی برای تشخیص یک خودروی کارکرده را به شما ارائه می‌دهیم.
  • سقف خودرو را بررسی کنید.
بیشتر خودروهایی که چپ می‌کنند از ناحیه سقف بر روی زمین فرود آمده و دچار آسیب می‌شوند. بنابراین گام اول برای تشخیص خودرو چپ کرده بررسی سقف آن است. سقف این خودروها معمولا دارای ناهمواری‌هایی است و بر روی آن فرورفتگی دیده می‌شود. اما اگر سقف تعویض شده باشد، نمی‌توان از این شیوه برای تشخیص آن استفاده کرد. در این حالت تشخیص این مورد چندان آسان نیست و نیاز به حضور یک کارشناس خبره خودرو دارد. کارشناس خودرو می‌تواند از روی تفاوت‌های ظاهری بین سقف تعویض شده و فابریک که در هنگام جا انداختن سقف به وجود می‌آیند، تعویض سقف را تشخیص دهد.
  • رنگ خودرو را بررسی کنید.
واضح است که خودرویی که چپ می‌کند برای بازگشت به حالت اولیه نیاز به رنگ دارد. این رنگ ممکن است بر روی کل بدنه یا بخشی از آن زده‌شده باشد. رنگ خودرو معمولا از ترکیب چندرنگ به دست می‌آید. بنابراین حتی حرفه‌ای‌ترین نقاش‌ها هم نمی‌توانند با ترکیب رنگ‌های مختلف، به رنگ فابریک کارخانه دست پیدا کنند. تفاوت رنگ میان قسمت‌های مختلف خودرو در نور طبیعی روز خود را بهتر نشان می‌دهد. به همین دلیل بهتر است کارشناسی خودرو در فضای آزاد انجام پذیرد. البته به یاد داشته باشید که این موضوع زمانی کارایی دارد که بخشی از بدنه خودرو رنگ‌شده باشد.
اما اگر رنگ‌شدگی در کل بدنه اتفاق افتاده باشد، تشخیص آن کار چندان راحتی نیست. بنابراین در این مورد هم باید کارشناس خودرو در محل حضور پیدا کند. کارشناس خودرو از طریق بررسی کیفیت رنگ، یکنواختی آن در کل بدنه و پاشیدگی رنگ می‌تواند رنگ‌شدگی کل بدنه را تشخیص دهد. همچنین با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال مخصوص این کار نیز می‌توان به راحتی وجود رنگ‌شدگی را تشخیص داد.
  • اصل بودن قطعات خودرو را بررسی کنید.
چپ کردن خودرو پدیده‌ای است که هر تعمیرکاری را ناچار به تعویض برخی از قطعات و یا تنظیم کردن شاسی می‌کند. یک کارشناس حرفه‌ای می‌تواند شما را از تعویض قطعات یا تنظیم دوباره شاسی با کشیدگی آگاه کند. این کار با بررسی درزهای خودرو یا داشبورد انجام می‌گیرد. بهترین کار برای تشخیص چپی بودن خودرو، کمک گرفتن از یک کارشناس خبره برای این کار است.