انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: مراحل ساخت مجسمه و تندیس با پرینتر سه بعدی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
یکی از تکنولوژی‌ های ارزشمند در دهه‌ های اخیر، تکنولوژی چاپ سه بعدی است که توانسته در زمینه‌ های مختلف صنعتی، پزشکی و هنری تحولات عمده‌ ای بوجود آورد. وقتی دستگاه چاپ سه بعدی اختراع شد، شاید سازنده آن تصور نمی‌ کرد این دستگاه بتواند به میزان گسترده‌ ای مورد استفاده قرار بگیرد. می‌ توان با استفاده از تکنولوژی اسکن و پرینت سه بعدی، سردیس‌ ها و تندیس‌ هایی ساخت که دارای جزییات بوده و دقیقاً شبیه مدل زنده خود می‌ باشند.

ساخت مجسمه و تندیس با پرینتر سه بعدی برای بزرگداشت هنرمندان، پیشکسوتان، بنیان‌گذاران و … کاربرد دارد، با این حال می‌ توانید چنین مجسمه‌ هایی را به عنوان هدیه نیز به عزیزان خود تقدیم کنید. اجازه بدهید در این مطلب درباره ساخت انواع مجسمه با پرینتر سه بعدی و مراحل تولید آن صحبت کنیم.

ساخت مجسمه با پرینتر سه بعدی:
 



ساخت مجسمه یا هر مدل دیگری در پرینتر سه بعدی، نیاز به طرح دیجیتالی و یک دستگاه پرینتر سه بعدی دارد. یک پرینتر معمولی برای چاپ کردن تصاویر یا حروف، طرح را از کامپیوتر دریافت کرده و با پاشیدن جوهر بر روی کاغذ، طرح مورد نظر را ترسیم می‌ نماید. پرینتر سه بعدی نیز به همین شکل عمل می‌ کند، با این تفاوت که یک پرینت سه بعدی با قرار دادن لایه‌ های مختلف بر روی یکدیگر بوجود می‌ آید. به عبارتی در یک سطح مقطع دو بعدی، طرح سه بعدی ایجاد می‌ شود.

یک پرینتر سه بعدی طرح مورد نظر را از کامپیوتر دریافت می‌ کند، سپس با مایع یا پودر مخصوص، لایه‌ های مختلف را بر روی هم قرار می‌ دهد تا طرح دیجیتالی در نمایی سه بعدی خلق گردد. باید دقت کنیم که اساس پرینت سه بعدی بر طرح دیجیتالی یا کامپیوتری تکیه می‌ کند زیرا پرینتر بدون دستورات دقیق کامپیوتر قادر به هیچ کاری نیست. برای ساخت مجسمه و تندیس با پرینتر سه بعدی نیز ابتدا باید مدل مورد نظر اسکن یا طراحی شود تا در مرحله بعدی، پرینتر بتواند آن را خلق کند. روش‌ های مختلفی برای اسکن و یا طراحی مدل اولیه وجود دارند که در ادامه مطلب درباره آن‌ها بحث می‌کنیم.

اسکن سه بعدی برای ساخت مجسمه‌:
همان‌ طور که در بخش قبلی گفتیم برای تولید هر مجسمه یا مدل سه بعدی، نیاز به طرح دقیق دیجیتالی داریم. اگر قصد دارید تندیسی از خود یا عزیزان تان بسازید، باید ابتدا اسکن سه بعدی انجام دهید. طراحی اولیه یا اسکن سه بعدی به دو روش انجام می‌ شوند:

اسکن سه بعدی به کمک تصویربرداری
اسکن سه بعدی به کمک تصویربرداری دیجیتال در چند مرحله انجام می‌ گردد:

1. مدل یا مدل‌ های زنده به آتلیه مخصوص مراجعه می‌ کنند. در این محل شخص بر روی استیج می‌ ایستد و فیگور مورد نظر خود را می‌ گیرد. بایستی در این مرحله برای مدتی بی‌ حرکت باقی بمانید تا چندین دوربین دیجیتالی، از زاویه‌ های مختلف از شما عکس بگیرند.

رد در مرحله بعدی تمام تصاویری که از مدل گرفته شده‌ اند، به نرم‌افزار تخصصی گرافیکی ارسال می‌ گردند. نرم‌ افزار تصاویر را کنار هم قرار می‌ دهد و یک طرح سه بعدی بوجود می آورد.

3. اگر بخواهیم پرینت سه بعدی با کیفیت و طبیعی داشته باشیم، لازم است جزییات بیشتری در طرح مشخص شوند. در این مرحله متخصص گرافیکی طرح را بررسی می‌ کند و تغییراتی بوجود می‌ آورد تا تصویر به مدل واقعی نزدیک تر باشد.
طراحی بدون اسکن سه بعدی

تصور کنید قصد داریم تندیس یا سردیس شخصی را بسازیم که در قید حیات نیست یا اینکه می‌ خواهیم این تندیس را به عنوان هدیه غافلگیر کننده به شخص تقدیم کنیم. در چنین شرایطی نمی‌ توانیم مدل را برای تصویربرداری سه بعدی به آتلیه ببریم. نرم افزار‌های مختلفی وجود دارند که با کمک عکس‌ ها و تصاویر متعدد از مدل مورد نظر، طرح سه بعدی را ترسیم می‌ کنند. توجه داشته باشید که در این روش ممکن است نتیجه نهایی دقیقاً شبیه به شخص نباشد.

پرینت سه بعدی مجسمه‌
وقتی طرح سه بعدی حاضر شد، به پرینتر سه بعدی ارسال می‌ گردد تا تندیس یا سردیس ساخته شود. پرینتر‌های سه بعدی انواع مختلفی دارند و از روش‌ ها و مواد مختلف برای ساخت مدل استفاده می‌ کنند. برای مثال مواد ساخت می‌ توانند شامل پودر سنگ، مایه سیلیکون، پلاستیک و … باشند.

پس از اینکه مجسمه ساخته شد، یک هنرمند متخصص با پولیش کاری و رفع ایرادات احتمالی، شمای بهتری به آن می‌ دهد. اگر تمایل داشته باشید که مجسمه از جنس گچ یا برنز باشد، مدل به کارگاه فرستاده می‌ شود تا قالب آن برای ریخته‌ گری ساخته تولید گردد. همچنین مجسمه‌ هایی که با پرینتر سه بعدی ساخته می‌ شوند، تک رنگ هستند که به دلخواه شما می‌ توانند رنگ شوند.

نکاتی درباره ساخت مجسمه با پرینتر سه بعدی
● هزینه ساخت مجسمه با پرینتر سه بعدی به تکنولوژی پرینتر سه بعدی، جزییات طراحی یا اسکن، مواد به کار رفته برای ساخت مجسمه و … بستگی دارد.

● اگر متخصصان اسکن و طراحی اولیه زمان زیادی را برای ساخت اسکچ اختصاص بدهند و جزئیات بیشتری را منعکس کنند، قطعاً نتیجه کار به مدل طبیعی نزدیک تر خواهد بود.

● علاوه بر مدل‌ های زنده می‌ توانید هر طرح دیگری را برای ساخت مجسمه سه بعدی سفارش دهید. طرح مورد نظر شما می‌ تواند یک مجسمه سوررئال، یک تندیس از آناتومی انسان، حیوانات و هر چیز دیگری باشد.

● اندازه مجسمه سه بعدی می‌ تواند ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۴۰، ۶۰، ۷۰ و یا ۱۰۰ سانتیمتری باشد.

قیمت ساخت مجسمه و تندیس با پرینتر سه بعدی
قیمت ساخت مجسمه با پرینتر سه بعدی بر اساس تکنولوژی پرینتر، اندازه مجسمه، جزییات طرح اولیه و مواد به کار رفته تعیین می‌ شود. از آنجایی که قیمت متریال مورد نیاز در حال تغییر است، می‌ توانید برای اطلاع دقیق از قیمت‌ ها تماس بگیرید.

قطعاً تهیه یک هدیه ارزشمند و به یاد ماندنی برای دوستان و عزیزان کار مشکلی است، برای همین ما پیشنهاد می‌ کنیم به مجسمه‌ هایی که با پرینتر سه بعدی ساخته می‌ شوند به عنوان یک گزینه مناسب فکر کنید. همچنین برای بزرگداشت بنیانگذاران یا هنرمندان در محیط کارخانه، کتابخانه، مؤسسه و … نیز ساخت مجسمه و تندیس با پرینتر سه بعدی پیشنهاد می‌ گردد.



پرینتر سه بعدی

خدمات پرینت سه بعدی

محصولات پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی صنعتی