انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: هرآنچه باید درباره صادرات سوخت بدانید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان در زمینه صادرات سوخت است که به دلیل برخورداری از منابع نفتی و گازی فرآوان و همچنین قرارگیری در کنار دریاهای خزر و خلیج فارس از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است. برخورداری از منابع نفتی فرآوان موجب ارزش‌افرینی کشورهای مرتبط با صنایع پتروشیمی با این محصول ارزشمند و فروش آن در شکل و شمایلی قابل مصرف شده است. در حال حاضر ۵ فراورده نفتی شامل گاز مایع، نفت سفید، نفت گاز، گوگرد و سوخت هواپیما به سایر کشورها از جمله افغانستان، چین، سریلانکا و عراق صادر می‌شوند. در ادامه به بررسی بیش‌تر اهمیت صادرات نفت و فرآورده‌های مشتق شده از آن خواهیم پرداخت.

هیدروکربن‌ها به دو دسته آروماتیک و آلیفاتیک تقسیم می‌شوند. هیدروکربن‌های الیفاتیک عمدتاً از نفت و گاز طبیعی و تقطیر جزء به جزء نفت خام در پالایشگاه‌ها حاصل می‌شوند؛ در حالی که هیدروکربن‌های آروماتیک از قطران ذغال سنگ به دست می‌آیند.

همانطور که می‌دانید گازوئیل نیز یکی از منابع مهم سوختی در کشور است که به عنوان یکی از اقلام ارزشمند سهم مهمی در صادرات سوخت به دیگر کشورها دارد.
هیدروکربن‌های سوختی را می‌توان یکی از جایگزین‌های گازوئیل دانست که با استقبال بالایی مواجه شده‌اند.
امروزه هیدروکربن‌های سوختی نیز در کنار دیگر سوخت‌های ارزشمند به دیگر کشورها از جمله عراق، پاکستان، و افغانستان صادر می‌شوند.


منبع: http://www.wikidot.com/user:info/fuelexports