انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: مشاور املاک ونکوور باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
قبل از بیان ویژگی‌ها، لازم است که مشاور املاک را تعریف کنیم. مشاور املاک شخصی است که به خریداران یا فروشندگان کمک می‌کند به اهداف خود در بازار ملک دست یابند. برخلاف ایران، مشاوران املاک در کانادا نمی‌توانند همزمان به عنوان نماینده‌ی خریدار و فروشنده فعالیت نمایند. این افراد برای اجازه‌ی فعالیت باید دوره مخصوصی را گذرانده و مجوز مربوط به آن را بگیرند. معمولا اکثر مشاورین املاک تحت نظارت یک سازمان (کارگزاری) فعالیت می‌کنند و ملزم هستند تا منشور اخلاقی سازمان را رعایت نمایند. دستمزد مشاور خریدار توسط فروشنده پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر، خریداران می‌توانند به رایگان از خدمات این صنف بهره‌مند شوند.


در بازار ملک بازیگران مختلفی مانند ارزیاب (appraiser)، بازرس خانه (home inspector)، مدیر املاک (property manager)، پیمانکار (contractor)، وام دهنده (lender)، سازمان‌های دولتی و غیره وجود دارد. اما این وظیفه‌ی مشاور املاک است که در یک معامله کل پروسه را هدایت کند. یک مشاور املاک خوب ذاتا شبیه یک رهبر ارکستر سمفونی است که بازیگران مختلف را با همدیگر هماهنگ می‌کند. این شخص در زمان‌های مختلف به خریدار یا فروشنده مشاوره داده، از منافع آن‌ها پشتیبانی کرده، به تحلیل بازار پرداخته و با طرف دیگر معامله به مذاکره می‌پردازد. در ادامه شما را با خصوصیات و ویژگی‌های برتر یک مشاور حرفه‌ای آشنا می‌کنیم.


توانایی حل مسئله: آیا زمان زیادی از افزودن خانه‌ی شما به لیست فروش گذشته است اما هنوز موفق به فروش خانه‌ی خود نشده‌اید؟ یکی از ویژگی‌ها و خصوصیات مشاوران برتر ارائه‌ی راه حل‌های خلاقانه برای رفع مشکلات است. بسیاری از مشاوران خبره می‌دانند چگونه به درستی یک خانه را به نمایش بگذارند تا قابلیت بازاریابی آن را ارتقا دهند. به عنوان مثال، این افراد با به کارگیری روش‌های بازاریابی حرفه‌ای، خریداران ایده‌آل را به بازدید از خانه‌ی شما تشویق کرده و به شما کمک می‌کنند تا خانه‌ی خود را سریع‌تر به فروش برسانید.

صداقت و درستکاری: حتما هنگام انتخاب مشاور به صداقت و درستکاری او توجه کنید. مشاورین املاکی که دوره‌های لازم را دیده و مدارک مربوطه را کسب کرده‌اند، باید حتما از منشور اخلاقی این صنف پیروی کرده و مطابق استانداردهای ویژه‌ای عمل کنند. اما این کافی نیست، بنابراین حتما سوابق اخلاقی مشاور املاک را بررسی کرده و نظرات سایر افراد را از دوست و آشنا در خصوص صداقت و درستکاری حتی در زندگی شخصی جویا شوید، کسی که در زندگی شخصی  و مناسبات روزمره زندگی اخلاق مدار نیست بعید به نظر می‌رسد که به شما متعهد باشد. پس با مشاوری کار کنید  که این اطمینان را در شما ایجاد کند که فرد صادقی را برای همکاری انتخاب کرده‌اید. در نظر داشته باشید که یک مشاور املاک صادق حتی اگر با بخشی از یک منطقه آشنا نباشد و یا به موضوع خاصی تسلط نداشته باشد، با صداقت تمام جواب سوالات شما را می‌دهد و به شما اعلام می‌کند که در این زمینه‌ی خاص اطلاعات کافی ندارد. بنابراین شما اطمینان پیدا می‌کنید که اطلاعات نادرستی دریافت نخواهید کرد.

علاقه: حتما هنگام انتخاب مشاور املاک به صحبت‌های او توجه کنید. یکی از ویژگی‌های مشاورین املاک خبره علاقه‌مندی آن‌ها به ملک شما می‌باشد. معمولا کسانی که دانش لازم را داشته و به ملک علاقه دارند، این علاقه را در صحبت‌های خود منعکس می‌کنند. 

توجه به جزئیات: یک مشاور املاک خوب در ونکوور به جزئیات توجه زیادی نشان می‌دهد. این فرد نیازهای ویژه‌ی مشتری خود را درک کرده و به او کمک می‌کند که نیازهای حال و آینده خود را بهتر شناسایی و اولویت بندی کند و تمام تلاش خود را می‌کند تا همه‌ی هدف‌های مشتری را برآورده نماید.

شنونده‌ی خوب: یک مشاور املاک خبره شنونده‌ی خوبی است. اگر تصور می‌کنید مشاور املاک شما بسیار پرحرف است و زمان کمی برای شنیدن نیازها یا درخواست‌های شما صرف می‌کند، احتمالا باید او را کنار بگذارید. زیرا چنین شخصی به جای تلاش برای رفع نیازهای شما، سعی می‌کند شما را قانع کند تا سریع‌تر خانه‌ای را خریداری کنید تا زودتر به دستمزد خود برسد.

آشنایی با منطقه: مشاور املاکی که انتخاب می‌کنید باید به منطقه‌ی مورد نظر شما تسلط داشته باشد. آن‌ها باید با سبک زندگی در محله‌های مختلف آشنا بوده و کل منطقه را بشناسند. بنابراین، هنگام صحبت با مشاوران جهت انتخاب مشاور، سوالات مختلفی درباره‌ی منطقه از آن‌ها بپرسید تا بتوانید افراد حرفه‌ای را از آماتور تشخیص دهید. به عنوان مثال، سوالاتی درباره‌ی ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، پارک‌های نزدیک، مدارس اطراف، برنامه‌های ساخت و ساز در منطقه و غیره بپرسید.

آشنایی با بازار: یک مشاور املاک خبره و آموزش دیده همواره بازار را رصد می‌کند و آمار و ارقام خرید و فروش انواع خانه‌ها در هر منطقه را بررسی می‌نماید. در نتیجه می‌تواند وضعیت بازار را در شهر و محله‌های مختلف تحلیل کرده و زمان مناسب خرید و فروش را به شما اعلام کند. همچنین این شخص با توجه به وضعیت بازار استراتژی مناسبی برای بازاریابی و قیمت گذاری انتخاب می‌کند تا سریع‌تر بتوانید خانه‌ی خود را به فروش برسانید.

ارتباطات: هنگام خرید یا فروش خانه‌ در ونکوور علاوه بر مشاور املاک به سایر افراد مانند بازرس (home inspector)، وکیل، کارگزار وام (mortgage broker)، نقشه بردار و غیره نیاز دارید. یک مشاور املاک حرفه‌ای با افراد حرفه‌ای در ارتباط بوده و می‌تواند آن‌ها را به شما معرفی کند. در این صورت در زمان شما نیز صرفه جویی خواهد شد.


منبع: مشاور املاک در ونکوور