انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: علل صدا دادن مایکروفر دوو
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
علل صدا دادن مایکروفر دوو
یکی از علت‌های صدا دادن مایکروفر دوو صفحه‌ی گردان آن است، ابتدا بررسی کنید که صفحه‌ی گردان به درستی در مایکروفر قرار گرفته است؟ اگر درست قرار نگرفته است، آن را بردارید و دوباره آن را محکم قرار دهید. اگر دوباره مایکروفر سروصدا داشت، پس نیاز است که میز‌گردان یا غلتک‌های میزگردان را یک متخصص تعویض کند. این مشکل به خاطر استفاده مداوم از مایکروفر و فرسودگی صفحه‌ی‌گردان ایجاد می‌شود.
اگر صفحه‌ی گردان دستگاه به درستی چرخش نداشته باشد، عمل گرم‌کردن غذا به خوبی صورت نمی‌گیرد و بر کیفیت غذا اثر نامطلوبی می‌گذارد. پس نچرخیدن صفحه‌ی‌گردان به خاطر درست قرار نگرفتن یا فرسودگی آن است.

خراب بودن فن موتور
یکی دیگر از علل مهم صدا دادن مایکروفر دوو، خراب بودن فن موتور آن است. کاربرد فن موتور در دستگاه، کمک به گردش هوا در سیستم اگزوز است. برای بررسی خراب بودن فن موتور، قبل از هر کاری مایکروفر را از برق بکشید و بعد از یافتن موتور فن، پوشش آن را بردارید و پره‌های فن را با کمک یک وسیله بچرخانید. اگر فن موتور چرخشی نداشت، علامت خراب بودن آن است و نیاز به تعمیر دارد و اگر حین چرخش به صورت مداوم توقف کرد، باید فن موتور را تعویض کرد.

صدای ترک خوردگی از داخل مایکروفر
گاهی علت صدا دادن مایکروفر دوو به خاطر خراب بودن اجزای دستگاه نیست، گاهی این سروصدای زیاد به علت مواد غذایی است که در مایکروفر می‌پزید. هنگام پخت غذا به این چند نکته دقت کنید:
• غذاهایی مثل گوشت، هنگام پخت می‌توانند صدای زیادی ایجاد کنند. زمان پخت آن، در دستگاه را باز نگذارید.
• غذاهای چرب، پاپ کورن و غذاهای آبدار، سرو صدای کمی ایجاد می‌کنند.
• بهتر است هنگام استفاده از مایکروفر روی غذا رو بپوشانید‌ این کار به کاهش صدا کمک می‌کند. سعی کنید صفحه‌ی‌گردان و مایکروفر را همیشه تمیز نگه دارید. چون مواد غذایی ریخته شده روی آن‌ها، باعث ایجاد صدای مایکروفر دوو می‌شود.
• در آخر، برای پخت غذا در مایکروفر از ظروف مخصوص پخت مایکروفر استفاده کنید. چون ظروف فلزی و دیگر ظروف نامناسب هم علت صدا در مایکروفر می‌شود.


مگنترون مایکروفر
صدا دادن مایکروفر دوو، اغلب به علت مگنترون دستگاه است. مگنترون مایکروفر، یک لامپ خلا است که با تولید امواج در مایکروفر باعث گرما می‌شود. در وضعیت عادی طول این موج کوتاه است و صدایی ندارد. اما در صورت خراب شدن مگنترون طول این امواج بلندتر می‌شود و باعث صدای نامطلوبی در مایکروفر می‌شود. این صدا معمولا شبیه صدای وزوز است.
اگر مایکروفر شما قدیمی است و از نوع معمولی است و نیاز به تعویض مگنترون دارد، تعویض دستگاه مقرون به صرفه‌تر و ایمن‌تر است.
هنگام بررسی مگنتون خطر شوک الکتریکی وجود دارد. پس بهتر است این کار توسط افراد متخصص انجام شود.


موتور همزن مایکروفر
همزن قسمتی است که گرمای تولید شده توسط مگنترون را گرفته و آن را به سمت مرکز مایکروفر جایی که غذای شما قرار دارد هدایت می‌کند. اگر موتور همزن معیوب شده باشد، ممکن است متوجه شوید که صدای ساییدن آن از یک طرف مایکروفر شما بیشتر از طرف دیگر می‌آید. اگر موتور همزن مشکل داشته باشد، ممکن است که مایکروفر به درستی کار نکند.
بنابراین اگر احساس می‌کنید که موتور همزن آن علت سرو صدا است، ممکن است باعث ایجاد لکه‌های خیلی سرد یا خیلی داغ در مایکروویو شما شود.  اگر متوجه جرقه یا سوختن در مایکروویو شدید، تا هنگامی که بتوانید موتور همزن دستگاه را تعویض کنید، استفاده از آن را متوقف کنید.


درب مایکروفر
اگر مایکروفر شما شروع به تولید صدای جغجغه کرده است یا صدای ارتعاش آن بیشتر شده است؟ ممکن است در مایکروفر شما شل شده باشد. اگر دستگاه هنوز در حال کار است، آنقدر شل است که صدا ایجاد کند، اما هنوز آنقدر شل نیست که قفل در و کلیدهای در را فعال نکند. اگر سوئیچ‌ها راه‌اندازی نشوند، مایکروفر به سادگی روشن نمی شود.


صدای طبیعی مایکروفر
وقتی مایکروفر روشن است، عمل گرم‌کردن غذا با امواج رادیویی، همراه با سرو صدا است. این صدای وزوز آرام طبیعی است.
در طول استفاده معمولی، می‌توانید انتظار داشته باشید که مایکروفر شما صدای آرام یا وزوز خفیفی ایجاد کند. این صدا به علت امواج گرمایی است که غذای سرد را به غذای گرم تبدیل می‌کند. با این حال، اگر این وزوز بسیار بلندتر شود، به صدای غرش مانندی تبدیل می‌شود، یا حتی در زمانی که مایکروفر حتی از آن استفاده نمی‌کنید، تولید صدا می‌کند، این صداها، می‌تواند نگران کننده باشد.
شما باید بدانید که صدای مایکروفر شما در طول استفاده منظم از آن چگونه است. اگر صداهایی که می‌شنوید، بیش از حد طبیعی هستند، این اصلا علامت خوبی نیست و باید در اولین فرصت به آن رسیدگی شود. با این وجود، برخی از صداها می‌توانند مشکل جدی‌تری نسبت به بقیه صداها باشند. اگر مایکروفر شما صداهای عجیب و غریب تولید می‌کند، بدانید که حتما مشکلی در دستگاه وجود دارد که این صداها را ایجاد می‌کند.

این مقاله از سایت دیبا پشتیبان ایرانیان و از لینک زیر استخراج شده است :

https://www.daewooposhtiban.com/microwave/noisy/