انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: آیا لثه تحلیل رفته ترمیم می‌شود؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.

یکی از خطراتی که ممکن است به سلامت لثه شما آسیب وارد کند، تحلیل رفتن لثه و یا عقب نشینی آن نام دارد
. عقب نشینی لثه چیست و چه درمان‌هایی برای این تحلیل رفتگی وجود دارد؟ آیا امکان درمان تحلیل لثه بدون استفاده از جراحی وجود دارد؟ 
روزانه سلامت دهان و دندان افراد زیادی به دلایل مختلف در معرض خطر قرار می‌گیرد و در صورت نادیده گرفتن این خطرات چالش‌های بعضاً جبران ناپذیری در انتظار این افراد خواهد بود. به همین دلیل رعایت کامل بهداشت دهان و دندان حائز اهمیت بسیاری است.

در صورت عدم توجه به این مسئله، شانس بروز این خطرات به صورت جدی افزایش پیدا می‌کند. این خطرات احتمالی صرفاً به دندان‌ها محدود نشده و ممکن است سلامت قسمت‌های دیگر دهان از جمله لثه نیز مورد تهدید قرار بگیرد.

درمان تحلیل لثه

در مواردی که تحلیل لثه خفیف بوده و در مراحل ابتدایی خود باشد، شما نیاز قطعی به درمان نداشته و می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده صحیح از مسواک، روند پیشرفت آن را متوقف کنید.

همچنین شما می‌توانید بنا بر صلاحدید دندان‌پزشک خود از پاکسازی عمیق دندان و لثه استفاده کرده تا سلامت این بخش به صورت کامل بازیابی شود. در پاکسازی عمیق که به آن اصطلاحاً روت پلنینگ و اسکیلینگ نیز اطلاق می‌شود، پلاک و جرم تشکیل شده بر روی دندان، ریشه و پایین خط لثه کاملا از بین رفته و این نقاط پاکیزه می‌شوند.
بعد از انجام روند پاکسازی عمیق، امکان تشکیل باکتری و پلاک در قسمتی از ریشه که نمایان شده است به حداقل خواهد رسید. همچنین ممکن است دندان‌پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده تا هیچ گونه باکتری مضری در این قسمت‌ها باقی نماند.



روش‌های دیگری که در درمان تحلیل غیر پیشرفته لثه مورد استفاده قرار می‌گیرند به شرح ذیل می‌باشند:
  • استفاده از عامل حساسیت زدا: هدف استفاده از این عامل، کاهش حساسیت ریشه دندان می‌باشد. عامل حساسیت زدا علائم عصبی را درمان کرده و با راحت‌تر کردن روند مسواک زدن، به بهداشت دهان و دندان شما کمک می‌کند.

  • استفاده از کامپوزیت رزین: ممکن است نظر دندان پزشک شما استفاده از کامپوزیت رزین به رنگ دندان برای پوشاندن قسمتی از ریشه که نمایان شده است، باشد. همچنین از این مواد برای بستن فاصله بین دندان و لثه نیز استفاده می‌شود.

  • پرسلین صورتی: از این ماده که هم رنگ بافت لثه است برای پر کردن قسمت عقب نشینی کرده استفاده می‌شود.

  • ارتودنسی: این درمان شامل اصلاح موقعیت دندان‌ها در بلندمدت برای اصلاح تحلیل خط لثه می‌باشد و در نتیجه آن نظافت دندان‌ها بسیار ساده‌تر خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ارتودنسی می‌توانید مقاله ۸ روش محبوب زیباسازی دندان‌ها مطالعه فرمایید.
اما در مواردی که تحلیل لثه پیشرفته است و سلامت شخص در معرض خطر جدی دارد، احتمالاً دندان‌پزشک به شما جراحی را پیشنهاد خواهد داد. معمولاً از جراحی در مواردی که پاکسازی عمیق و دیگر درمان‌ها کارساز نیست، استفاده می‌شود.

علائم لثه تحلیل رفته را در مقاله درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی نوشته دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک را مطلعه کنید.