انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: نشانه‌های بیماری آلزایمر در سالمندان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مشکلات حافظه معمولاً یکی از اولین نشانه‌های اختلال شناختی مرتبط با آلزایمر است. برخی از افراد مبتلا به مشکلات حافظه، از وضعیتی با نام اختلال شناختی خفیف یا ام سی ای رنج می‌برند. در این حالت افراد از مشکلات حافظه رنج می‌برند، اما علائم آنها با زندگی روزمره آنها تداخلی ندارد.
مشکلات حرکتی و مشکلات حس بویایی نیز با ام سی ای مرتبط است. افراد مسن مبتلا به ام سی ای در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر هستند، اما همه افراد مبتلا به mci دچار آلزایمر نخواهند شد. حتی برخی به حالت عادی خود برخواهند گشت.
علائم مشکلات مربوط به حافظه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای بسیاری، کاهش جنبه‌های شناختی، مانند واژه‌یابی، مسائل بینایی فضایی، و اختلال در استدلال یا قضاوت ممکن است نشانه‌ای از مراحل اولیه بیماری آلزایمر در سالمندان باشد.
محققان در حال مطالعه نشانگرهای زیستی (علائم بیولوژیکی بیماری که در تصاویر مغز، مایع مغزی نخاعی و خون یافت می‌شوند) برای تشخیص تغییرات اولیه در مغز افراد مبتلا به MCI و در افرادی که از نظر شناختی ممکن است در معرض خطر آلزایمر باشند، هستند. قبل از اینکه بتوان از این تکنیک‌ها به طور گسترده و معمول برای تشخیص آلزایمر در مراکز بهداشتی استفاده کرد، تحقیقات بیشتری باید انجام گیرد.
آیا بیماری آلزایمر ارثی است؟
دو نوع آلزایمر وجود دارد، آلزایمر با شروع زودرس و آلزایمر با شروع دیررس. هر دو نوع دارای یک بخش ژنتیکی هستند. اکثر افراد مبتلا به آلزایمر دیررس معمولاً در اواسط دهه شصت زندگی خود دچار این بیماری شده‌اند.
محققان ژن خاصی را پیدا نکرده‌اند که به طور مستقیم باعث بروز دیررس بیماری آلزایمر شود. با این حال، وجود یک نوع ژنتیکی از ژن آپولیپوپروتئین E (APOE) در کروموزوم ۱۹ خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. ژن APOE در ساخت بخشی نقش دارد که به حمل کلسترول و سایر انواع چربی در جریان خون افراد کمک می‌کند.
APOE در چندین شکل مختلف وجود دارد. هر فرد دو APOE را به ارث می برد (یکی از هر والد بیولوژیک). APOE ε۲ نسبتاً نادر است و ممکن است محافظتی در برابر بیماری ایجاد کند. اگر آلزایمر در فردی با این مورد اتفاق بیفتد، معمولاً در اواخر زندگی بیماری شدت بیشتری خواهد داشت. اعتقاد بر این است که APOE ε۳، نقشی خنثی در ابتلا به این بیماری ایفا می‌کند (نه خطر را کاهش می‌دهد و نه موجب افزایش آن خواهد شد).
APOE ε۴ خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در سالمندان را افزایش می‌دهد و با شروع بیماری در سنین بالاتر مرتبط است. حدود ۲۵ درصد افراد کل جهان دارای یک نسخه از APOE ɛ۴ و ۲ تا ۳ درصد دارای دو نسخه هستند.

ژن عامل خطر بیماری آلزایمر در سالمندان
APOE ε۴ ژن عامل خطر نامیده می‌شود؛ زیرا خطر ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش می‌دهد. با این حال، به ارث بردن APOE ε۴ به این معنی نیست که فرد قطعاً به آلزایمر مبتلا خواهد شد. برخی از افراد دارای APOE ε۴ هرگز به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و برخی دیگر که به آلزایمر مبتلا شده‌اند هیچ نوع ژن APOE ε۴ در بدن آن‌ها دیده نشده است.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اشکال نادر APOE ممکن است افراد را در برابر بیماری آلزایمر محافظت کنند. برای تعیین اینکه چگونه این تغییرات ممکن است شروع بیماری را به تأخیر بیندازند یا خطر ابتلا را کاهش دهند، به مطالعات بیشتری نیاز است.
کودکی که مادر یا پدرش دارای جهش ژنتیکی یکی از این سه ژن است، شانس بالایی برای به ارث بردن آن جهش را دارد. اگر جهش ارثی باشد، احتمال ابتلای کودک به بیماری آلزایمر زودرس بسیار زیاد است. تحقیقات نشان داده است که برای سایر موارد آلزایمر زودرس، سایر مؤلفه‌های ژنتیکی دخیل هستند. مطالعات دیگری جهت شناسایی انواع خطر ژنتیکی اضافی ادامه دارد.
ابتلا به سندرم داون خطر ابتلا به بیماری آلزایمر زودرس را افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم داون با بالا رفتن سن دچار آلزایمر می‌شوند که علائم آن در دهه ۵۰ یا ۶۰ سالگی ظاهر می‌شود. محققان علت این امر را وجود یک نسخه اضافی از کروموزوم ۲۱ که حامل ژن APP است در این افراد می‌دانند. به طور کلی می‌توان گفت احتمال به ارث رسیدن بیماری آلزایمر در سالمندان وجود دارد.

خدمات پزشکی سرای سالمندان پارسیان برای بیماران آلزایمری
حضور سالمند در محیطی که از کارشناسان برتر بهره می‌برد برای درمان بیماری آلزایمر بسیار ضروری است. سرای سالمندان پارسیان با ارائه کلیه خدمات موردنیاز به سالمندان، موجب فراهم آوردن فضایی آرامش‌بخش جهت تسریع روند درمان بیماری آلزایمر در سالمندان شده است.
با انتخاب سرای سالمندان پارسیان می‌توانید خیال راحتی از بابت دریافت بهترین و به‌روزترین روش‌های درمانی آلزایمر برای سالمند عزیز خود داشته باشید. سابقه ۲۰ ساله و کسب رتبه یک کشور به عنوان بهترین خانه سالمندان تهران و بهترین سرای سالمندان کشور، خود نشانه‌ای بر کیفیت ارائه شده در این مرکز است.

مهم‌ترین نکات درباره بیماری آلزایمر در سالمندان
تشخیص به موقع آلزایمر را می‌توان مهم‌ترین بخش درمان این بیماری دانست. به طور کلی می‌توان گفت مهم‌ترین نکات در این زمینه عبارت‌اند از:
  • مراجعه به متخصصان مجرب


  • تشخیص به موقع


  • برنامه‌ریزی درمان


  • استفاده از برنامه مراقبی در یک خانه سالمندان مناسب
در این متن به بررسی بیماری آلزایمر در سالمندان پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، امروزه تعداد بیماران مبتلا به آلزایمر به خصوص در سنین سالمندی به شدت افزایش یافته است، اگرچه دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد، اما همواره نمی‌توان از این علل جلوگیری کرد.
برای درمان بیماری آلزایمر از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام با توجه به نیاز بیمار تطبیق داده خواهند شد. یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با این بیماری، استفاده از خدمات پزشکی به خصوصی است که در سرای سالمندان پارسیان برای بیماران آلزایمری ارائه می‌شود. این سرای سالمندان با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب، توانسته است خود را به عنوان یکی از قطب‌های درمان این بیماری معرفی کند.
منبع: آشنایی با بیماری آلزایمر در سالمندان از توسط خانه سالمندان پارسایان