انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: بهترین زبان برای برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی چیست؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
کاتلین نیز مانند جاوا که به عنوان زبان پیش‌فرض توسعه‌ی اندروید شناخته می‌شود، زبانی است که روی ماشین مجازی جاوا یا JVM کار می‌کند و اکنون می‌توان برای توسعه‌ی اندروید، از کاتلین و دیگر زبان‌های مبتنی بر JVM بهره گرفت. پشتیبانی رسمی گوگل می‌تواند کمک زیادی به این زبان کند و باعث شود کار با کاتلین روی اندروید فراگیرتر شود.

ابزارهای کاتلین به‌طور پیش‌فرض در Android Studio 3.0 قرار خواهد گرفت و جت برینز و گوگل به‌طور مشترک این زبان را پشتیبانی خواهند کرد.

کاتلین به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی، شباهت‌های زیادی به ساختار جاوا دارد و کامل شی‌ءگرا است و برای موضوعاتی مشابه مسائل جاوا طراحی شده است. اما از آنجایی که در بسیاری از روش‌ها ظاهری ساده دارد، می‌توان از قابلیت‌های بسیار زیاد آن بهره گرفت و از پیشرفت‌های بیشتر آن نسبت به جاوا لذت برد.

برخلاف زبان برنامه‌نویسی سوئیفت که به عنوان پروژه‌ی داخلی اپل شناخته می‌شود، جت برینز به پشتیبانی از کاتلین ادامه خواهد داد. قرار است این زبان برنامه‌نویسی برای پلتفرم‌های دیگر مانند آی‌اواس و مک نیز در دسترس باشد و برای توسعه‌ی وب، امکان تبدیل کدها به جاوا اسکریپت نیز فراهم شده است.

امروزهة هر جا از توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اندرویدی سخن به‌میان می‌آید، بدون شک زبان کاتلین در اولویت قرار می‌گیرد. زبان کاتلین زبانی همه‌منظوره از نوع ایستا است که از ویژگی‌های زبان‌های برنامه‌نویسی تابعی و شیءگرا هم پشتیبانی می‌کند. بهترین ویژگی این زبان قابلیت تعامل با جاوا و پشتیبانی آن از تمام کتابخانه‌های جاوا است.

یادگیری زبان کاتلین آسان است و در‌کنار توسعه‌ی اندروید می‌توان برای توسعه‌ی اپلیکیشن دسکتاپ و وب هم از آن استفاده کرد. Javalin و KTor و Vert.x از فریم‌ورک‌های محبوب کاتلین هستند. شرکت‌هایی مثل پینترست و اوبر و نتفلیکس از زبان کاتلین استفاده می‌کنند؛ درنتیجه فرصت‌های شغلی متعددی برای توسعه‌دهندگانی که آموزش برنامه نویسی کاتلین را یاد گرفتند وجود دارد.