انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: مصاحبه اختصاصی با مهندس سعید عربلو رتبه 12 سال 92 مهندسی مکانیک تبدیل انرژی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
درصدها:

رياضي : 53% -- حرارت و سيالات: 68% -- جامدات: 46%

ديناميک ارتعاشات: 33% -- زبان: سفيد

معدل موثر: 18.46



[تصویر:  13723220791.png]

1.با سلام؛ در ابتدا تشکر مي‌کنم به خاطر وقتي که براي مصاحبه اختصاص داديد. کمي خود را معرفي کنيد و بفرماييد مقطع کارشناسي را در چه رشته و دانشگاهي گذرانديد و کدام دانشگاه و گرايش را براي تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد انتخاب کرده ايد؟

سلام،سعيد عربلو هستم متولد 1369، در کنکور سراسري رياضي سال 87 رتبه 164 آوردم و در رشته مهندسي مکانيک دانشگاه صنعتي شريف قبول شدم. براي مقطع ارشد نيز به دليل علاقه اي که دارم گرايش تبديل انرژي دانشگاه شريف را انتخاب کردم.

2.چه زماني دقيقا براي مطالعه استارت زديد؟ کمي توضيح دهيد.

اواخر تير ماه بود، البته قبلا اطلاعات لازم در مورد اين که درس ها رو چطوري بايد بخونم، چه کتابايي بهترند و ... را جمع آوري کرده بودم. تابستان به دليل اين که پروژه کارشناسي داشتم و روي اون کار مي کردم و نوشتن پايان نامه و ... کم درس مي خوندم در حد روزي 2-3 ساعت حتي بعضا صفر، ولي چند روز بعد دفاع پايان نامه يعني اواخر شهريورماه به طور مداوم شروع کردم.

3.از روزي که درس خواندن را شروع کرديد را تا روز کنکور به بازه هاي 2 ماهه تبديل کنيد وبگوييد در هر بازه روزانه چقدر درس مي خوانديد؟

به نظر من خيلي نمي شه براي فرد ساعت مطالعه خاصي مشخص کرد که اگه مثلا اين قدر درس بخونه موفق مي شه، چرا که ميزان ساعات مطالعه به موارد زيادي بستگي داره مثل پايه درسي ، کشش فرد، هدفش اين که چه رتبه اي انتظار داره و ...

به جاي اين بهتره که مباحث درسي خاصي براي بازه هاي زماني مشخصي انتخاب بشه و متناسب با اون ساعت مطالعه تنظيم بشه. ساعت مطالعه خود من اين طوري بود:

تابستون رو که به خاطر پايان نامه روزي 2-3 ساعت بيشتر نمي خوندم، ولي از مهرماه که جدي شروع کردم تا يک ماه مانده به کنکور تقريبا روند يکنواختي داشتم در حدود روزي 6 ساعت ( يک دليل اين روند يکنواخت اين بود که من ترم دانشگاه نداشتم، چرا که مرخصي گرفته بودم.) يک ماه آخر که بيشتر مرور و جمع بندي و برسي سوالات سالهاي اخير بود، ساعت مطالعه ام کمي بيشتر شد حدودا روزي 7 الي 8 ساعت.

4.قبول شدن در مقطع کارشناسي با قبولي درکارشناسي ارشد چه تفاوتي دارد؟

خيلي با هم تفاوت دارند، در کنکور کارشناسي سبک سوالات و مباحث اون ها مشخص تره که همون مباحث کتاب هاي درسيه فقط باکمي تغيير، ولي براي ارشد اين طوري نيست، حجم مطالب به خصوص براي مکانيک خيلي زياده، زمان هم که کمه. يک نکته ديگه اين که شما صرفا به واسطه اين که در طول ترم هاي تحصيلي درس ها رو خوب خونديد نمي تونيد مطمين باشيد که حتما رتبه خوبي مي آريد چرا که تمرين ها و امتحان هاي دانشگاه بيشتر به صورت پروژه اي، کتاب باز، استفاده از جداول و نرم افزارهاي مختلف، بعضا به صورت طراحي و استفاده از تخمين ها و تقريب هاي مهندسي هستند در حالي کنکور ارشد اين طوري نيست و سبک خودش رو داره، به عنوان مثال شما از ماشين حساب ساده هم نمي تونيد استفاده کنيد!

5.قبل از ورود به دانشگاه براي ليسانس از رشتتون شناخت داشتيد؟ آيا واقعا با علاقه وارد شديد؟ و اگر نه آيا در دوران ليسانس به رشتتون علاقمند شديد؟

شناخت آن چناني نه، بر اساس رتبه ام انتخاب رشته کردم و قبول شدم. ولي در طول ترم ها علاقه مند شدم و از ترم پنجم به بعد هم گرايش مورد علاقه ام رو مشخص کردم. البته بخشي از اين علاقه رو خودم در خودم ايجاد کردم.

6.داوطلبان امسال براي موفقيت در کنکور بر روي چه کتابهايي تمرکز کنند؟

من براي کنکور از اين کتاب ها استفاده کردم :

رياضيات انتشارات پوران پژوهش نوشته آقاي دکتر حاجي جمشيدي

مکانيک سيالات و ترموديناميک انتشارات راهيان ارشد( دکتر خدا کرمي) و انتقال حرارت پوران پژوهش ( دکتر سميع پور)

مقاومت مصالح پوران پژوهش( دکتر نايي)، استاتيک و طراحي اجزا راهيان ارشد

ديناميک و ارتعاشات پوران پژوهش( دکتر جباري) و کنترل انتشارات آزاده( دکتر برادراني) البته واسه ديناميک خود مريام هم خوبه

7.درس خاصي بود که تا روز کنکور شما را اذيت کند؟ و آيا در درس خاصي ضعف داشتيد؟ اگر داشتيد با آن چه کرديد؟

بله، يکي زبان بود که حذف کردم و وقتش رو واسه بقيه گذاشتم. يکي رياضي مهندسي بود که به دليل ضعفم، خوندن اون رو به تعويق انداخته بودم آخرش هم بخش هايي از اون رو حذف کردم.يکي هم طراحي اجزا که دليلش حجم زياد و تنوع بالاي سوالاتش بود که دست طراح واسه سوال باز بود، واسه اين هم درس رو کامل از کتاب کنکور خوندم و يک کمي هم انتظارم از اين درس رو کم کردم و بيشتر رو استاتيک و مقاومت مصالح حساب کردم.

8.روزهايي که فشار کنکور به اندازه‌اي بود که واقعا احساس مي کرديد که ديگر نمي توانيد چه مي کرديد؟

بعضي روز ها واقعا چنين شرايطي پيش مي اومد، اون مواقع درس رو موقتا تعطيل مي کردم و به تفريح و بعضا ورزش مي پرداختم، ياد خدا و توکل بر او هم خيلي کمک کننده است.

9.کاري هست که از انجام ندادنش افسوس بخوري؟ در اين مورد چه توصيه‌اي براي داوطلبين داري؟

بعد کنکور يک مقدار از اين که بعضي مباحث رو به خاطر کمبود وقت حذف کردم افسوس خوردم که چرا يه مقدار دير شروع کردم( من عملا مهر ماه شروع کرده بودم) ولي بعد اين که نتايج اومد خوشحال بودم.

10.نقش خانواده درموفقيت شما چقدر موثر بود؟

با توجه به اين که من ترم کنکور رو مرخصي گرفته بودم بيشتر اوقات با خانواده بودم و حمايت ها و دلگرمي هاي آن ها به خصوص در شرايط سخت و نيز فراهم کردن شرايط مساعد واسه من خيلي کمک کرد.

11.آيا روز شروع درس خواندن براي کنکور رتبه اي را براي خود متصور بوديد؟ قبل از روز کنکور فکر مي کرديد که چه رتبه اي کسب مي کنيد؟

من هدف اصلي ام اين بود که در گرايش مورد علاقه ام در دانشگاه خودمون قبول بشم و براي اين بايد رتبه زير 50 مي آوردم، البته براي شرکت در المپياد دوست داشتم رتبه زير 15بيارم، روز قبل کنکور به رتبه زير 30-40 فکر مي کردم.

12.چه کسي در مسير کنکور شما بيشترين تاثير را روي شما داشت؟

اول خدا، در وهله بعد خانواده و دوستانم که با هم در طول مدت درس خوندن کنکور در ارتباط بوديم و به هم ديگه روحيه مي داديم.

13.حالا که نتيجه‌ها اومده و رتبه تون هم خوب شده، منصفانه نظرتون راجع به کنکور امسال چي بود؟ به نظرت در رقابت منصفانه‌اي شرکت داشتي يا نقدي به سوالات و فضاي حاکم بر اين رشته هست؟ کلا چقدر خودت رو براي يه همچين کنکور آماده کرده بودي؟

کنکور امسال نسبت به سالهاي قبل کمي سخت تر بود اين رو شما از درصدهاي نفرات برتر امسال در مقايسه با سالهاي قبل مي تونيد ببينيد، مخصوصا گروه ديناميک و ارتعاشات. نمي شه گفت کنکور کاملا منصفانه است اين که کل آموخته هاي يک فرد در طي چند سال رو در مدت 3 ساعت ارزيابي کرد و ... ولي خوب فعلا چاره اي نيست بايد با اين سيستم کنکور خودمون رو وفق بديم، من هم تا حد زيادي با شرکت در آزمون و توصيه هاي افرادي که با تجربه بودن خودم رو وفق داده بودم.

14.برامون از اون چند ماه (آخر بهمن تا اول ارديبهشت) که احتمالاً هم با کلي فکر و خيال گذشته که چه رتبه‌اي در انتظارمه، بگيد؟

من بعد کنکور مي دونستم که رتبه ام زير 50 مي شه و گرايش مورد علاقه ام قبول مي شم و به خاطر اين زياد استرس نداشتم و مشغول ترم جديدم بودم.

15. به عنوان سوال آخر توصيه‌اي براي داوطلبان کنکور ارشد نداري؟

با انگيزه و برنامه شروع کنند، به دليل حجم زباد درس ها و وقت کم هرچقدر زود تر شروع کنند بهتره، پس سعي کنند تابستون رو از دست ندن و مطمين باشن که اگه با برنامه تلاش کنن قبول شدن تو کنکور ارشد مي تونه از کنکور کارشناسي راحت تر باشه. شرکت تو آزمون ها و استفاده از تجربيات افراد با تجربه مي تونه خيلي تو اين راه کمک کنه. در پايان واسه همه داوطلبان با انگيزه و سخت کوش آرزوي موفقيت مي کنم.

منبع :
سایت موسسه نگاره
http://mechedep.com