تحلیل کنکور ارشد مکانیک 91و92و93 - نسخهی قابل چاپ +- انجمن تخصصی مهندسین مکانیک (http://forum.semeng.ir) +-- انجمن: موضوعات عمومی (http://forum.semeng.ir/forum-76.html) +--- انجمن: کارشناسی ارشد (http://forum.semeng.ir/forum-177.html) +---- انجمن: مشاوره کنکور (http://forum.semeng.ir/forum-285.html) +---- موضوع: تحلیل کنکور ارشد مکانیک 91و92و93 (/thread-1546.html) |
تحلیل کنکور ارشد مکانیک 91و92و93 - Dash @li - 12-04-2014 تحلیل آزمونهای سال قبل کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک (کد 1267) تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 91 مهندسی مکانیک تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 92 مهندسی مکانیک تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 93 مهندسی مکانیک refrenceمدرسان شریف جامدات (استاتیک) درس استاتیک پایه ایترین درس مهندسی محسوب می گردد. از این رو درک کردن مفاهیم آن بسیار حائز اهمیت میباشد. مفاهیم درس استاتیک بسیار ساده است، ولی مسائل آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین برای درک بهتر مفاهیم این درس باید به مقدار کافی مسئله حل شود. یکی از بهترین منابع این درس کتاب استاتیک نوشته ی مریام می باشد. در این کتاب از مسائل و شکل های متنوع مهندسی برای درک بهتر مفاهیم استاتیک بهره گرفته است، لذا برای موفقیت در این درس از دانشجویان انتظار می رود مسائل این کتاب را به تنهایی و بدون رجوع به كتابهاي كمك درسي حل نموده و بر روی نتایج حاصله به اندازهی کافی تحلیل انجام دهند. اما در كنار اين كتاب مرجع كتاب استاتيك مدرسان شريف به صورت كامل ميتواند نيازهاي شما را در اين درس برآورده كند. سؤالات درس استاتیک در کنکور 93 بسیار آسان بود. دانشجویان با تسلط معمولی قادر به پاسخ گویی به تمام سؤالات این درس هستند. از این رو این درس جزو امتیازآورترین دروس مکانیک جامدات می باشد. در کنکور امسال از فصول مهم و سنگين همچون فصل اصطکاک و کابل ها سؤال طراحی نشده بود که این خود سبب آسانی کنکور امسال شد. از دیگر نکات کنکور جامدات این است که دانشجویان مکانیک بهتر است سؤالات کنکور کارشناسی ارشد عمران درس تحلیل سازه را نیز در نظر داشته باشند. زیرا تشابه بسیاری با این درس دارد و سؤالات تقریباً مشابه یکدیگر هستند. جامدات (طراحي اجزاء) درس طراحی اجزاء از پراکنده ترین دروس کنکور مکانیک می باشد و با توجه به این که روش تدریس این درس در دانشگاه های مختلف، با نحوه ی سؤالات کنکور این درس متفاوت است، بسیاری از داوطلبان این درس را حذف می کنند. از طرفی منبع کاملی که تمام مباحث این درس را به طور کامل بیان کرده باشد در دسترس نمی باشد. از این رو این درس جزو بد قلق ترین دروس کنکور مکانیک است. اما در حال حاضر كتاب مدرسان شريف به خوبي توانسته منبع خوبي براي اين درس باشد. سؤالات این درس در کنکورهای سال های گذشته بیان گر این واقعیت است که سؤالات این درس یا به راحتی قابل پاسخ گویی است یا این قدر سخت است که در مدت آزمون نمی توان به آن پاسخ داد. از این رو حذف کردن این درس باعث از دست دادن چند سؤال (که تعدادشان بین 3 تا 4 تست می باشد) ميشود، و این مقدار از تست ها می توانند در رتبه ی نهایی بسیار نقش پر رنگی ایفا نمایند. با توجه به مباحث مطرح شده در بالا به داوطلبان توصیه می گردد مباحث اولیه ی این درس نظیر معیارهای شکست و طراحی پیچ، پرچ، جوش، فنر و یاتاقان ها را حتماً مطالعه كنند. سؤالات چند سال اخیر نشان داده است با مطالعه ی مباحث فوق معمولاً تمام تست ها در زمان بسیار کمی قابل پاسخگويي هستند. در کنکور امسال از مباحث معیارهای شکست سؤال طراحی نشده بود که این تقریباً کم سابقه است. از طرفی سؤالات مربوط به طراحی پیچ و فنر بسیار آسان بود. در عوض مباحث یاتاقان و چرخدنده نیازمند زمان بیشتری بود. به دانشجویان توصیه می گردد سؤالات کنکور سال های قبل در این درس را حتماً مطالعه كنند. جامدات (مقاومت مصالح) درس مقاومت مصالح اولین درسی است که در آن مفاهیم تغییرشکل آورده شده است. حجم بسیار بالای مباحث مطرح شده در این درس سبب شده که بیش ترین زمان را از داوطلبان کنکور مکانیک برای دروس جامداتی بگیرد. مفاهیم و فرضیات حاکم بر مسائل این درس بسیار مهم است و دانشجو باید بر فرضیات حاکم بر مسئله احاطه¬ی کامل داشته باشد. برای درک بیشتر مفاهیم همانند سایر دروس مهندسی نیازمند حل مسائل فراوان است. حل مسائل باید به تنهایی توسط دانشجو صورت بگیرد و نتایج در حالت های مختلف بررسی شود. اگر این درس به خوبی مطالعه شود به راحتی می توان تمام تست های آن را پاسخ داد، این در حالی است که در درس استاتیک ممکن است سؤالات مربوط به یک فصل بسیار سخت طراحی شود و نتوان به آن پاسخ داد. بنابراین پیشنهاد می شود تمام مباحث این درس مطالعه شود. سؤالات درس مقاومت مصالح در کنکور 93 نسبتاً آسان بود و دانشجو با یک تسلط نسبی قادر به پاسخ گویی به همه ی سؤالات بود. در کنکور امسال از مباحث تغییر شکل محوری سؤال طراحی نشده بود. همچنین از مباحث جدار نازک و روش های انرژی سؤال نیامده بود. سؤالات فصل تیرها آسان بود و هیچکدام از سؤالات این درس در کنکور امسال مشكلساز نبود. به دانشجویان برای پاسخ گویی به تمام سؤالات این درس پیشنهاد می شود که سؤالات کنکور ارشد عمران را نیز برای این درس مطالعه نمایند زیرا در بسیاری از مباحث نظیر خیز تیرها و خمش، سؤالات امسال مشابه کنکور سال های گذشته ی رشته ی عمران بود. حرارت و سیالات درس حرارت و سیالات شامل سه درس ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت می باشد. می توان گفت که سؤالات این سه درس تقریباً از هم مجزا بوده و به هم ارتباطی ندارند ولی در واقع دانش این سه درس کاملاً به هم وابسته است. از لحاظ بودجهبندی سؤالات، برخلاف سالهای گذشته که تقریباً ترکیب ثابت ترمودینامیک 6 سؤال، مکانیک سیالات و انتقال حرارت 7 سؤال بوده، امسال ترمودینامیک و انتقال حرارت 7 سؤال و مکانیک سیالات 6 سؤال را به خود اختصاص داده بودند. با نگاهی به سؤالات سال 93 در درس ترمودینامیک می توان دریافت که برخلاف سالهای اخیر که حتماً یک تست از قسمت احتراق مطرح می شد، امسال چنین سؤالی مطرح نشده بود. در کل از لحاظ درجه سختی سؤالات این درس می توان گفت که متوسط بوده و دانشجو می توانست درصد خوبی از این درس را کسب کند. در مجموع ميتوان گفت سؤالات این درس نسبت به سال گذشته در یک سطح بودند. به دانشجویان توصیه می شود که مبحث آسان روابط ترمودینامیکی را به دقت مطالعه کنند، زیرا مشاهده میشود که هر سال بدون استثناء یک سؤال نسبتاً راحت از این بخش مطرح می گردد. با نگاهی به سؤالات سال 93 در درس مکانیک سیالات می توان دریافت که نسبت به دو درس دیگر این مجموعه، درس مکانیک سیالات دارای نوسان زیادی از لحاظ مطرح کردن سؤالات از بخشهای مختلف این درس است. مثلاً یک سال از مبحث جریان پتانسیل سؤال زیاد مطرح میشود، ولی سال بعد سؤالی مطرح نمیشود و... . به همین دلیل کار دانشجو در این درس نسبت به دو درس دیگر سختتر است و دانشجو بايد قسمتهای گوناگون آن را به دقت مطالعه کند. در کل از لحاظ درجه سختی سؤالات این درس می توان گفت که متوسط بوده و دانشجو می توانست درصد خوبی از این درس کسب کند و در مجموع سؤالات این درس نسبت به سال گذشته آسانتر بود. با نگاهی به سؤالات سال 93 در درس انتقال حرارت می توان دریافت که برخلاف سالهای قبل که یک تست از قسمت تشعشع مطرح می شد ولی امسال دو سؤال مطرح شده بود و همچنین از جریان داخلی و مبدلهای حرارتی سؤالی مطرح نشده بود. در کل از لحاظ درجه سختی سؤالات این درس، می توان گفت که اين درس از لحاظ سختي، متوسط بوده و دانشجو می توانست به همه سؤالات این بخش پاسخ دهد و در مجموع سؤالات این درس نسبت به سال گذشته آسانتر بود. در درس انتقال حرارت چون حدود نیمی از سؤالات بصورت مفهومی مطرح می شوند، دانشجو بایستی با دقت و مطالعه فراوان به عمق مطالب این درس دست پیدا کند. بیومکانیک عمومی ۱ و۲ نظر به اینکه کنکور کارشناسی ارشد در رشته مهندسی پزشکی آنچنان که باید و شاید جا نیفتاده است و آزمون منسجم و منابع کنکوری مناسب در این رشته خيلي گسترده نیست، بنابراين در سؤالات کنکور نیز نظم کافی دیده نمیشود. در سالهای اخیر با توجه به تلاش مؤسسه مدرسان شریف در ایجاد آزمون منسجم و ایجاد منابع کنکوری کافی، کنکور نیز نظم بیشتری یافته و سؤالات بیشتر به سمت سؤالات مفهومی سوق یافتند. در کنکور کارشناسی ارشد سال 93 مطابق سالهای گذشته تعداد 6 سؤال از نام ماهیچهها و استخوانها مطرح شده بود، در کنار این سؤالات 7 سؤال محاسبهاي در ارتباط با آنالیز سینماتیکی و سینتیکی بدن و محاسبه مرکز جرم و نیروی ماهیچهها آورده شده بود، که در مقایسه با سال 92 شاهد كاهش تعداد سؤالات محاسبهاي بوديم. اما 7 سؤال باقی مانده مربوط به مفاهیم بیومکانیکی در ارتباط با بیومکانیک عمومی که بیشتر از مباحث مربوط به بیومکانیک 2 مطرح شده است. برای کسب آمادگی کافی و گرفتن امتیاز مناسب در آزمون میبایست مباحث مربوطه با دقت زیادی مورد بررسی قرار بگیرند و مباحث مربوط به هر سؤال از کتابهای مرجع مشخص شده كامل مطالعه شوند. امید است که کیفیت سؤالات سال به سال روند رو به رشد خود را ادامه داده و سؤالات به نحوی باشند، که بتواند ارزیابی مناسبی از مهارت علمی شرکتکنندگان در کنکور را ارزیابی کند. برای موفقیت در آزمون همانطور که اشاره شد افزایش مهارتهای محاسباتی و درک مسئله بسیار میتواند مؤثر باشد. تمرین بیشتر و خواندن عمیق مباحث نیز از جمله نکات کلیدی در احراز موفقیت است. دروس پایه پزشکی برخلاف اکثر دروس مطرح شده در کنکور مهندسي مکانیک، در دروس پایه پزشکی ماهیت حفظی سؤالات بر جنبه مفهومی آنها غالب است. به همین دلیل میتوان با نگاهی اجمالی به سؤالات سالهاي گذشته، مباحث با اهمیت را شناسایی کرد و با توجه به اهمیت هریک از مباحث برای مطالعه آنها برنامهریزی کرد. اما این روال در آزمون 93 اندکی جابجا شده است، به این ترتیب که از بعضی مباحث مهم سؤالات بیشتری مطرح شده و از برخی دیگر از مباحث سؤالی طرح نشده است. همچنین آنچه در روند سؤالات آزمون کارشناسی ارشد 93 به چشم میخورد، وجود 2 سؤال متفرقه است که به نظر بنده حتی با مطالعه دقیق همه مباحث موجود در سه کتاب فیزیک پزشکی، آناتومی و فیزیولوژی قابل پاسخگویی نبودند. بخش آناتومی و فیزیولوژی عضلات از جمله مباحثی است که بسیار مورد توجه طراحان تستهای کنکور میباشد و حتی تغییر در نوع سؤالهای کنکور که در چند سال اخیر مشهود است، باعث نشده که سؤالات این مبحث کاهش یابد. در سؤالات 93 آنچه اندکی با روند کلی در تغییرات آزمون کارشناسی ارشد متفاوت است، این است که همه سؤالات به سمت مفهومیتر شدن پیش نرفتهاند، به این معنی که بعضی از سؤالات مفهومیتر و بالطبع مستلزم مطالعه عمیقتر مباحث بوده، اما در نقطه مقابل تعدادی سؤال کاملاً حفظی و بدون هرگونه نکته مفهومی نیز در این آزمون به چشم میخورند. در سؤالات این درس نمیتوان مرزی میان سه دانش مورد ارزیابی (آناتومی، فیزیولوژی و فیزیک پزشکی) قائل شد و ممکن است تستی طرح گردد که به دانش هر سه زمینه نیاز داشته باشد. بنابراین به داوطلبان سالهای آینده کنکور توصیه اکید میگردد که به هنگام مطالعه یک مبحث، به عنوان مثال: قلب، موضوع را به صورت جامع و در هر سه زمینه آناتومی فیزیولوژی و فیزیک پزشکی بخوانند تا بتوانند ادراک کاملی از آن بخش بدن داشته باشند و بتوانند به سؤالات ترکیبی نیز پاسخ دهند. ديناميك و ارتعاشات مباحث درس ديناميك و ارتعاشات شامل چهار بخش ديناميك، ارتعاشات، ديناميك ماشين و كنترل اتوماتيك ميباشد. اين درس نيز همانند ساير دروس كنكور، سال به سال به سمت مفهوميتر شدن پيش رفته است، به خصوص در سالهاي اخير با كاهش تعداد سؤالات هر درس و حجيم بودن مطالب اين چهار درس، اين موضوع اهميت بيشتري به خود گرفته است و سؤالات سال 93 نسبت به سال گذشته از مباحث جديدي طرح شدهاند و به طور مثال سؤالات ديناميك ماشين امسال با سال 92 كاملاً تفاوت دارند و سؤالات تقريباً حفظي در سؤالات سال 93 نيز گنجانده شده است. همچنين از سؤالات آزمونهاي سالهاي گذشته نيز در مباحث استفاده شده است كه نشانگر لزوم مطالعه دقيق سؤالات كنكورهاي سالهاي گذشته دانشگاه سراسري و آزاد ميباشد. همچنين سبك طراحي سؤالات نيز تغيير كرده است و با الهام از كتابهاي آموزشي مرجع و تغيير جزئي سؤالات آنها و تركيب كردن مفاهيم دروس، امتحان قابل قبولي براي كنكور انتخاب شده است. از آنجا كه مباحث دروس ديناميك ارتعاشات و كنترل معمولاً به طور سلسله مراتبي و با يك توالي منطقي تكامل پيدا ميكنند، به اين معنا كه مباحث هر فصل وابسته به فصول قبل است و براي تسلط بر تمامي آنها، دانستن موضوعات قبلي و تسلط بر آنها ضروري ميباشد. بر همين اساس، هر سؤال معمولاً به طور طبيعي، تركيبي از چندين مبحث را در خود دارد و به همين دليل، شايد جداسازي سؤالات برحسب سرفصل به دليل حجم بالاي مطالب، كاري منطقي نباشد. رياضي عمومي 1 و 2 خوشبختانه درس رياضي عمومي 1 جزو دروسي است كه داوطلبان معمولاً مشكل چنداني با آن نداشته و به راحتي آن را مطالعه ميكنند. با توجه به اينكه مباحث اين درس در ساير دروس ديگر به عنوان پيشنياز به حساب ميآيند، بنابراين لازم است كه مطالعه آن حتماً در برنامه داوطلبان قرار گيرد. نيمه اول كتاب (توابع، مشتق، انتگرال) علاوهبر اينكه در دروس ديگر مورد نياز هستند، جزو مباحثي هستند كه هميشه از آنها تستهايي طرح ميشود. نيمه دوم در بعضي سالها، تستهاي كمتري را در كنكور سراسري شامل ميشود، اما يادگيري آنها در كنار نيمه اول در دروس ديگر مثل معادلات ديفرانسيل و رياضي مهندسي تقريباً لازم به نظر ميرسد. نكته مهم در پاسخگويي به سؤالات رياضي عمومي 1 حل تستهاي متنوع و فراوان ميباشد، امري كه در دروس ديگر نيز لازم است اما در اين درس بيشتر به چشم ميآيد. از مطالب با اهميت در رياضي عمومي 2 ميتوان به توابع چند متغيره و انتگرال آنها اشاره كرد، كه هر ساله سؤالات زيادي از آنها مطرح بوده است. بعد از آنها ميتوان رويهها و انتگرال روي مسيرها يا سطوح را نام برد. مطلب مربوط به هندسه تحليلي و جبر خطي نيز در سالهاي اخير كمتر مورد توجه طراحان بوده است و به نظر ميرسد كه فراموش كردهاند. چنين موضوعي نيز جزو مباحث درس رياضي عمومي 2 ميباشد. رياضيات مهندسي يكي از درسهايي كه همه ساله گروهي از داوطلبان رشته مهندسي مكانيك با آن مشكل اساسي داشته و در بعضي مواقع جزو اولين درسهايي است كه آن را حذف كرده و در برنامه مطالعاتي خود قرار نميدهد، درس رياضيات مهندسي است. دليل آن هم اين است كه به دليل اجباري نبودن اين درس در بعضي دانشگاهها، گروهي از داوطلبان آن را پاس نكرده و برايشان تازگي دارد، در نتيجه ترجيح ميدهند در مدتي كه براي آمادگي آزمون سراسري وقت دارند، خود را درگير آن نكنند. اگر كتاب رياضيات مهندسي را به دو نيمه تقسيم كنيم: * نيمه اول آن (مخصوصاً توابع مختلط و نگاشتها) از مطالب آسانتري تشكيل شده است. خواندن اين فصول براي داوطلبيني كه ميخواهند در وقت كم مطالب آسانتري ياد بگيرند كاملاً مناسب است؛ اما بايد تذكر داد كه هر ساله اين قسمت از كتاب تستهاي كمتري از آزمون را به خود اختصاص داده است (دو تست از شش تست آزمون 93 و يك تست از هفت تست آزمون 92 است). * ماجراي نيمه دوم (مخصوصاً سري فوريه و معادلات با مشتقات جزئي) كاملاً برعكس ميشود. اين قسمت از كتاب از سطح بالاتري برخوردار بوده و طبيعتاً وقت بيشتري از داوطلب ميگيرد. اما داوطلبان با تسلط بر اين قسمت از كتاب مطمئن خواهند بود كه آمادگي لازم براي پاسخگويي به بيشتر سؤالات اين درس را خواهند داشت. بنابراين چه در صورت كمبود وقت و چه در صورت داشتن وقت كافي، بهتر است اين نيمه را دريابند. ساخت و تولید خب خدا را شکر! بالاخره در طرح سؤالات ساخت و تولید تا حد زیادی به منابع متداول بسنده شد و از آوردن سؤالات عجیب و غریب در این آزمون خودداری گردید! شاید به وضوح نتوان گفت که این آزمون از آزمونهای سالهای گذشته آسانتر بوده است، اما همین که سؤالات نسبت به سالهای قبل از استاندارد بالاتری برخوردار بودند باعث دلگرمی و اطمینان خاطر داوطلبان شد. شاید یکی از ايرادهايي که بتوان به کنکور ساخت و تولید وارد کرد این است که داوطلبان باید هشت درس تخصصی که در طول چهار سال میگذرانند را مطالعه کنند تا فقط به بیست سؤال از این هشت درس پاسخ دهند و همین موضوع باعث سنجش غیر واقعی داوطلبان شود، زیرا که به طور متوسط از هر درس دو یا سه سؤال خواهد آمد که مسلماً خواندن یک کتاب کامل برای پاسخگویی به دو سؤال چندان عادلانه به نظر نمیرسد. اما نکته جالبی که در آزمون امسال وجود داشت این بود که سؤالاتی که در چند درس مهم مطرح شده بودند، پیرامون یک موضوع خاص در آن درس میچرخیدند که معمولاً جزو موضوعات متداول و پرتست بودند و به دلیل تنوع تستی کمتر در آزمون امسال، داوطلبان آرامش خاطر بیشتری در حین پاسخگویی به سؤالات داشتند. به طور کلی اگر داوطلبان در آزمون امسال نیمه اول هر کتاب را میخواندند میتوانستند به همه سؤالات پاسخ دهند، اما مسلماً هیچ وقت نبايد چنین کاری انجام دهند! حال به صورت جدا به تحليل دروس ميپردازيم: * ماشینکاری: در این درس سه مسأله از فرآیند تراشکاری برای محاسبه زمان و توان برادهبرداری مطرح شده بود که جزو مسائل آشنا برای داوطلبان است. دو سؤال از این سؤالات هم کاملاً شبیه به هم و فقط با عددهای متفاوت بودند! * علم مواد: گاهی به داوطلبانی که در این درس کمبود وقت دارند توصیه میشود که حداقل فصل مربوط به ساختارهای کریستالی را مطالعه کنند. در آزمون امسال سه سؤالی که در این درس مطرح شده بودند کاملاً مربوط به همین فصل بوده که مسلماً این امر خوشحالی زیادی برای این گروه از داوطلبان داشته است! * قالب پرس: استثنائاً در این درس کمی سبک سؤالات جدیدتر بود. هر سه سؤال مربوط به کلیات قالبها و همچنین پرسهای مورد استفاده بود و کمتر به جزئیات فرآیندهای پرس (برش، خم و کشش) پرداخته شده بود. در حالی که در سالهای قبل معمولاً از آنها سؤالات بیشتری مطرح میشد. * ماشینهای کنترل عددی: دو سؤال در این درس از مبحث برنامهنویسی که همیشه هم مطرح بوده، طرح شده است. البته سؤال سوم کمی فرق داشته و به جای اینکه شماره کد مربوطه بیان شود، نام آن آورده شده است. اما در هر صورت صرفاً آشنایی با جیکدهای فرزکاری، توانایی پاسخگویی به هر سه سؤال را به داوطلب داد. * اندازه گیری: باز هم یکی از سؤالاتی که در این درس مطرح شده است از سؤالات آماری است. موضوعی که شاید در بعضی دانشگاهها به دانشجویان تدریس نشود. اما مثل اینکه کمکم باید این مبحث را به عنوان یکی از بحثهای پرکاربرد درس اندازهگیری و جزو جدانشدنی آن به حساب آورد. * تولید مخصوص: یک سؤال از فرآیند اسپارک آمده که در بسیاری از سالها از این فرآیند سؤال مطرح شده است. تقریباً دیگر میتوان نام درس تولید مخصوص را داخل پرانتز اسپارک نامید! یک سؤال دیگر هم از جوشکاری با اشعه الکترونی مطرح شده است که باعث اعتراض بعضی داوطلبان شده که چرا از جوشکاری سؤال آمده است. در پاسخ باید گفت که این سؤال ربطی به درس جوشکاری نداشته و کاملاً از مباحث تولید مخصوص بوده و آمدن آن در کنار سؤال اسپارک نیز تأییدکننده همین موضوع است. * هیدرولیک و نیوماتیک: سه سؤالی که در این درس آمده است از محاسبات مربوط به نیروها و فشارهای هیدرولیکی بوده که چندان سؤالات مشکلی هم نبودهاند و داوطلبان نیاز کمتری به توانایی تحلیل مدار داشته که در سالهای قبل بیشتر از آنها سؤال مطرح بوده است. اما در هر صورت همیشه توصیه میشود که داوطلبان در این درس تحلیل مدارهای هیدرولیکی را به خوبی فراگیرند. * مديريت توليد: تقریباً هر ساله به دلیل آشنایی کمتر داوطلبان ساخت و تولید با درس مدیریت تولید، تقریباً نیمی از داوطلبان این درس را مطالعه نمیکنند. امسال هیچ سؤالی از این درس نیامده که باعث خوشحالی این گروه از داوطلبان شده است. این اتفاق در بعضی سالهای گذشته نیز رخ داده است، به گونهای که درس مدیریت تولید تنها درسی بوده که ممکن است از آن سؤالی در آزمون سراسری طرح نشود. البته امیدواریم تکلیف این درس کاملاً مشخص شود که یا از آزمون سراسری حذف شود یا آمدن سؤال از آن مثل بقیه درسها حتمی باشد که زحمات گروهی از داوطلبان هدر نرود. معادلات ديفرانسيل معادلات ديفرانسيل جزو دروسي است كه اهميت فصول مختلف در آن براي طرح سؤال در سالهاي مختلف تقريباً يكسان است، موضوعي كه براي كنكور امسال نيز كاملاً به چشم ميخورد. حجم زيادي از تستهاي هر سال را حل معادلات مرتبه اول و دوم (دو فصل اوليه) تشكيل ميدهند. درصد كمتري از تستها نيز از بقيه فصول برحسب تصادف طرح ميشوند. به عبارت ديگر تسلط بر چهل درصد مطالب كتاب امكان پاسخگويي به بيشتر از هفتاد درصد تستها را به داوطلب ميدهد. در اين درس در گذشته شايد تستهاي بيشتري را ممكن بود از طريق جايگذاري حل كرد، اما با غني شدن بانك سؤالات سازمان سنجش و افزايش تبحر طراحان سؤال، داوطلبين بايد اميد كمتري به اين روش داشته باشند و مجبور هستند براي پاسخگويي تسلط كافي بر مطالب پيدا كنند. RE: تحلیل کنکور ارشد مکانیک 91و92و93 - Dash @li - 12-04-2014 ریاضیات سؤالات رياضي رشتهي مكانيك در سال 92، به لحاظ تعداد، نسبت به سال 91، تغييري نداشت، فقط به لحاظ بودجهبندي 8 سؤال به رياضي عمومي 1و2، 7 سؤال به رياضي مهندسي و 5 سؤال به معادلات ديفرانسيل اختصاص يافته بود كه از اين حيث دو تا از سؤالات رياضي عمومي (1و2) كم شده و به سهم سؤالات رياضي مهندسي (كه سال قبل 5 تا بود) اضافه شده است. در كل سؤالات سال 92، آسانتر از سال قبل بود و تعداد سؤالات تكراري و دقيقاً منطبق بر سؤالات رشتههاي ديگر (حتي بدون تغيير در گزينه) بسيار زياد بود. به تفكيك سؤالات هر درس مورد تحليل و بررسي قرار ميگيرد: رياضي عمومي 1 و 2 تعداد سؤالات رياضي عمومي رشتهي مكانيك در آزمون كارشناسي ارشد سال 92 برخلاف سال گذشته از 10 سؤال به 8 سؤال كاهش پيدا كرده بود و سهم سؤالات درس رياضي مهندسي از 5 سؤال به 7 سؤال تغيير پيدا كرده بود. اگر بخواهيم مقايسهاي بين سؤالات رياضي عمومي امسال و سال قبل انجام دهيم، بايد بگوييم سؤالات امسال تا حدودي سادهتر از سال قبل بود. از 8 سؤال رياضي عمومي، 4 سؤال به رياضي (1) و 4 سؤال به رياضي (2) اختصاص يافته بود. از 4 سؤال رياضي عمومي (1)، 1 سؤال بسيار ساده از مبحث كاربرد انتگرال معين (محاسبه مجموع ريمان) البته اين سؤال براي رشتهي ديگري قبلاً مطرح شده بود. 1 سؤال كاملاً ساده به مبحث شعاع و بازه همگرايي سريها، 1 سؤال مربوط به روابط بازگشتي در انتگرالها و انتگرالگيري جزء به جزء كه سؤال سادهاي نبود و يك سؤال نسبتاً ساده و غير متعارف از مبحث توابع هيپربوليك مطرح شده بود كه خود فرمول مورد سؤال بود! از 4 سؤال رياضي عمومي (2) يك سؤال بسيار تيپ و پر تكرار در آزمونهاي مختلف از مبحث كاربرد انتگرال دوگانه كه عين آن را در كتاب رياضي (2) داشتيم. 1 سؤال از مبحث توابع چند متغيره كه نمونههاي شبيه بسياري در كتاب وجود دارد. يك سؤال از تعيين مقادير اكسترمم توابع دو متغيره كه عيناً در كتاب شبيه آن وجود داشت و بالاخره يك سؤال از مبحث توابع برداري كه سال قبل هم تقريباً با همين سختي در رشته مكانيك سؤالش را داشتيم و البته داوطلب با هوش با كمي دقت ميتوانست از حجم محاسباتش بكاهد. در كل داوطلبان رشتهي مكانيك در اين سال خوششناس بودند كه سؤالات عجيب غريب مطرح نشده بود و سؤالات تكراري از سالهاي قبل، در اين آزمون بسيار مطرح شده بود. پاسخ به حداقل 5 سؤال از 8 سؤال براي داوطلبان متوسط كاملاً امري عادي بود. در پايان توصيهي بنده به كساني كه ميخواهند سال آينده در آزمون كارشناسي ارشد شركت كنند اين است كه منتظر سؤالاتي در اين سطح نباشند و تقريباً سؤالاتي دشوارتر را براي خود در نظر بگيرند (البته اين صرفاً يك پيشبيني است!). معادلات دیفرانسیل در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانکیک 92 در مجموع 5 سؤال از درس معادلات دیفرانسیل آمده است که دو تا از آنها از معادلات مرتبه اول و دو تا از فصل معادلات مرتبه دوم و بالاتر و یک سؤال هم از فصل دستگاه معادلات بوده است در مقایسه با سال 91 سؤالات خیلی سختتر و مفهومیتر بوده و کمتر امکان استفاده از روشهای میانبر بود. این در حالی است که از 5 سؤال سال 91 ،4 سؤال رو فقط با صبر و جایگذاری می شد، حل کرد. هم سال 91 هم سال 92 دو سؤال از فصل معادلات مرتبه دوم و بالاتر آمده که یکی از آنها از مبحث معادلات همگن با ضرایب غیر ثابت از نوع کوشی اویلر بوده که نشاندهنده تست خیز بودن این مبحثه! جالبه بدونیم که دقیقاً همین تست جزو سؤالهای کنکور ارشد برق 92 هم بوده است. در درس ریاضی2 هم چند سؤال تکراری سالهای گذشته آمده بود این تصادفات نشان میدهد که طراحان محترم کنکور یا شوق کمی برای تالیف تستهای جدید دارند یا میخواهند میزان آگاهی دانشجو از تستهای سالهای قبل را بدانند. به هر حال بهتر است تمامی تستهای سال گذشته رشتههای دیگر چندین بار حل شود تا از حل دو ثانیهایی بعضی از تست سر جلسه کنکور محروم نشوید! رياضي مهندسي سؤالات درس رياضي مهندسي در رشتهي مكانيك به لحاظ تكراري بودن در صدر ديگر دروس رياضي بود! 5 سؤال از 7 سؤال اين درس عيناً سؤالات آزمونهاي كارشناسي ارشد رشتههاي ديگر بود! 2 سؤال مربوط به سؤالات سال 84 رشتهي رياضي، 2 سؤال مربوط به سؤالات سالهاي 79 و 90 رشتهي برق و 1 سؤال مربوط به سؤالات سالهاي 85 و 86 رشتهي مهندسي مواد بود و دو سؤال ديگر نمونههاي بسيار نزديك آن تاكنون بارها مورد سؤال بوده و يك مورد عيناً در متن كتاب رياضي مهندسي مدرسان شريف وجود داشت به غير از اين «نقطه ضعف» مواردي مانند توزيع سؤالات نيز دچار اشكال بود. اما ضريب سختي تقريباً استاندارد بود و ميتوان گفت سؤالات امسال كمي سادهتر از سال قبل بود. به لحاظ بودجهبندي سؤالات، 1 سؤال مربوط به توابع مشتقپذير و روابط كوشي ـ ريمان، 2 سؤال مربوط به مشتقات جزيي و 3 سؤال مربوط به فصل سري فوريه بود. كه بهتر بود از سهم سؤالات سري فوريه حداقل 1 مورد كم ميشد و يك سؤال از فصل نگاشت به تركيب اضافه ميشد. همينطور 1 سؤال نيز ميتوانست از فصل ماندهها كسر و به جاي آن يك سؤال از فصل معادلات با مشتقات جزئي بيايد. در كل معلوم نيست چرا طراح محترم كه سؤال رياضي مهندسي كم داشته و همه را تكراري داده!! چرا اصرار داشته 2 سؤال از سهم سؤالات رياضي عمومي كم كند!؟ در پايان لازم است به عرض داوطلبان گرامي برسانم در صورتي كه كتاب رياضيات مهندسي مدرسان شريف را خوانده بوديد، قادر به پاسخگويي به هر 7 سؤال رياضي مهندسي امسال بوديد. (تأييد و سند اين موضوع كتابهايي هستند كه تاريخ چاپ آنها قبل از آزمون است و در بازار وجود دارد!) دینامیک و ارتعاشات در آزمون كارشناسي ارشد سال 92 تعداد سؤالات آزمون كارشناسي ارشد در تمام درسهاي مهندسي مکانيک نسبت به سال گذشته تغييري نکرد. نكتهاي كه در مورد سؤالات كارشناسي ارشد مکانيک به چشم ميخورد اين بود كه در درس ديناميک و ارتعاشات بر خلاف درسهاي ديگر رشته مکانيک، از برخي مباحث تکراري در سال هاي گذشته، سؤال طرح نشده بود و يا از بعضي مطالبي که در ادوار گذشته به ندرت سؤال طرح ميشد، امسال سؤال مطرح شد. از لحاظ بودجهبندي از مبحث ديناميک و ارتعاشات، ديناميک ذرات 2 سؤال، سينماتيک ذرات 1 سؤال، مدارهاي مرتبه دوم 1 سؤال، سرعت و شتاب نسبي 2 سؤال، ديناميک اجسام صلب 1 سؤال، ارتعاشات آزاد سيستم هاي يک درجه آزادي 2 سؤال، ارتعاشات گذرا 2 سؤال، مرکز آني دوران 1 سؤال، سرعت و شتاب مکانيزم ها 2 سؤال، بادامک ها و چرخ لنگر و چرخدنده 2 سؤال، تابع تبديل سيستمهاي مرتبه دوم 2 سؤال، مکان هندسي 1 سؤال و از شبيهسازي کنترلي سيستمهاي مکانيکي 2 سؤال، مطرح شده است. در سال 92 سؤال متفرقهاي كه با خواندن دقيق و كامل مباحث قابل پاسخگويي نباشند، مطرح نشده بود. حرارت و سیالات آزمون كارشناسي ارشد سال 92 (بهمن 91)، رشته مهندسي مکانیک و با تعداد 170 سؤال در 180 دقیقه برگزار شد. تعداد سؤالات آزمون كارشناسي ارشد تمام درسهاي مهندسي مکانیک مشابه سالهای گذشته بوده است. تعداد سؤالات دروس حرارت وسیالات نيز مانند گذشته 20 سؤال بوده است. نكتهاي كه در مورد سؤالات كارشناسي ارشد مکانیک به چشم ميخورد اين است كه در دروس حرارت و سیالات شامل سیالات، ترمودینامیک و انتقال حرارت از فصل های اصلی و مهم کتاب سؤال مطرح شده بود و کمتر به فصل های حاشیه ای و جانبی پرداخته شده بود. از لحاظ بودجهبندي در درس ترمودینامیک از خواص حجمی سیالات خالص 1 سؤال، قانون اول ترمودینامیک 1 سؤال، قانون دوم ترمودینامیک 2 سؤال، آنتروپی 1 سؤال و تحلیل قانون دوم برای حجم کنترل 2 سؤال آمده است .از سیالات جریان تراکم ناپذیر 1 سؤال، جریان تراکم پذیر لزج در لوله ها 3 سؤال،جریان پتانسیل 1 سؤال، فرم دیفرانسیلی قوانین اصلی 1 سؤال و لایه مرزی 1 سؤال مطرح شده است در انتقال حرارت از انتقال گرمای هدایتی 2 سؤال، انتقال گرمای جابه جایی 1 سؤال ، تشعشع 1 سؤال ، جابجايي طبیعی 1 سؤال و مبدل های گرمایی نیز 1 سؤال مطرح شده است. در سالهاي اخير روند سؤالات حرارت و سیالات رو به مفهوميتر شدن پيش رفته است، و بیشتر سؤالات ترکیبی از چند بخش از مباحث درسی می باشند. از این رو برای حل سؤالات نیاز به دقت و تسلط بر پیوستگی مطالب بسيار احساس ميشود. ساخت و تولید همانند آزمونهای چند سال اخیر، در درس ساخت و تولید بیست سؤال طرح شده بود که این سؤالات از هشت درسی که داوطلبان در طول چهار سال تحصیل خود در این گرایش می گذرانند، انتخاب شده بودند. تعداد سؤالات در چهار درس ماشین ابزار، قالب پرس، علم مواد و تولید مخصوص در آزمون امسال دقیقاً همانند آزمون سال گذشته بود اما در چهار درس دیگر یک سؤال کمتر و یا بیشتر بوده است. اگر بخواهیم نوع سؤالات درس ساخت و تولید را به دو گروه سؤالات حل کردنی (مسأله ها) و سؤالات تحلیلی یا حفظ کردنی تقسیم کنیم، به وضوح مشاهده می شود که در آزمون امسال سؤالات تحلیلی به طرز قابل ملاحظه ای بار بیشتری از آزمون را به خود اختصاص داده بودند. به همین جهت به دلیل کمتر بودن تعداد مسأله ها، می توان این گونه در نظر گرفت که سؤالات ساخت و تولید در آزمون 92 وقت کمتری را از داوطلب در سر جلسه آزمون گرفتند. علاوه بر این، با درنظرگرفتن این نکته که سطح آزمون 92 کمی پایینتر از آزمون 91 بود، میتوان گفت که داوطلبان در آزمون امسال وضعیت بهتری در درس ساخت و تولید داشتند. مسأله دیگری که باید در نظر گرفت این است که در آزمون 91 داوطلبان به تعدادی سؤال با سبک جدید برخورد کردند که در آزمون های گذشته نمونه آنها را مشاهده نکرده بودند و این موضوع برای آنها غافلگیر کننده بود (نظیر سؤالات آماری در درس اندازه گیری)، اما در آزمون 92 نوع سؤالات به سبک سالهای گذشته برگشت و این موضوع برای داوطلبان دلگرم کننده شد! در آزمون امسال یک سؤال از درس ریختهگری طرح شده بود که متأسفانه جزو مباحثی که سازمان سنجش برای درس ساخت و تولید اعلام کرده است نمی باشد. اگر بخواهیم کمکی به طراحان کنکور امسال برای توجیه وجود این سؤال در دفترچه کنکور بکنیم باید بگوییم که آوردن این سؤال در آزمون و در کنار سؤالات مدیریت تولید، برای این است که یک مهندس ساخت و تولید به عنوان یک مدیر تولید باید شناخت کاملی از فرآیندهای تولیدی متداول داشته باشد. حتی با توجیه این مورد، توضيحي برای کمبود دادههای مسأله هیدرولیک آزمون امسال به ذهن نمی رسد! همانطور که در چندین سال اخیر مشاهده کرده ایم، نوع سؤالات و ماهیت دروس ساخت و تولید (گستردگی مطالب و تنوع منابع موجود)، ایجاب می کند که در اولویت اول تا جایی که وقت داوطلبان اجازه می دهد به مطالعه منابع و کتابهای موجود بپردازند و بعد برای آشنایی با سبک سؤالات، نمونههایی از تستهای موجود را پاسخ دهند. چرا که بر خلاف دروس دیگر که تا تست زنی به طور کامل انجام نگیرد فرآیند یادگیری کامل نگردیده است، در درس ساخت و تولید داوطلبان بیشتر احتیاج به مطالعه مطالب متنوع دارند تا انجام تست زنی، که این موضوع در آزمون امسال به خوبی قابل مشاهده بود. به همین جهت داوطلبان باید با مشخص کردن بهترین و مفیدترین منابع، با یک برنامه ریزی مناسب مطالعه آنها را در طول دوران آمادگی برای آزمون ارشد به نحو احسن انجام دهند و مرور آنها را در زمان های مناسب در برنامه خود قرار دهند. گروه جامدات(استاتيک-مقاومت مصالح-طراحي اجزا) تعداد سوالات مربوط به دروس استاتيک-مقاومت مصالح-طراحي اجزا آزمون كارشناسي ارشد سال 92 (بهمن 91)، رشته مهندسي مکانيک همانند سال هاي اخير بصورت 5 سوال استاتيک- 8 سوال مقاومت مصالح 1و2 – 7سوال طراحي اجزا 1و2 طراحي شده بود. در نحوه ي طراحي سوالات نسبت به سال هاي گذشته تغيير چنداني مشاهده نمي شد ولي جامع بودن سوالات مطرح شده را مي توان نقطه مثبت سوالات ذکر کرد. اگر سوالات 8 مرحله آزمون هاي آزمايشي به دقت مورد بررسي قرار گيرند، مشابه بيش از 75 درصد سوالات کنکور امسال را مي توان در سوالات مشاهده کرد. در گذشته به دليل تغيير مداوم سبک طراحي سوالات درس طراحي اجزا پاسخ گويي به سوالات اين درس بسيار دشوار بود. ولي در سالهاي اخير روند سوالات رو به مفهوميتر شدن پيش رفته است. براي اينكه دانشجو بتواند سوالات اين درس را در زمان مناسب حل كند بايد از مباحث مختلف به اندازة كافي سوال حل كرده باشد تا سوالات آزمون كارشناسي ارشد، نكته جديدي نداشته و فقط احتياج به زمان براي حل سوال داشته باشد، نه اينكه زماني را به حل سوالي اختصاص دهد كه براي اولين بار با آن مواجه شده است. در اين زمينه هم در 8 مرحله آزمون آزمايشي تلاش بر اين بود تا سوالات به شکلي متفاوت و حاوي نکات مهم از مباحث مختلف طرح شود و در پاسخ هاي تشريحي هم همه ي نکات مرتبط با مبحث شرح داده شود. در مورد درس استاتيک تاکيد بر يادگيري اصول اساسي مکانيک بر مبناي کتاب مريام به چشم مي خورد و در کل مجموعهاي از سوالات منطقي طراحي شده بود. RE: تحلیل کنکور ارشد مکانیک 91و92و93 - Dash @li - 12-04-2014 تحلیل آزمون سال 91 کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک (کد 1267) استاتیک در آزمون كارشناسي ارشد مكانيك سال 91 (بهمن 90)، از درس استاتيك مانند سال گذشته 6 سوال مطرح شده بود كه از نظر پراکندگی سوالها تفاوت زیادی بین آزمونهای دو سال 90 و 91 وجود دارد. تنها مبحثی که در هر دو آزمون 1 سوال از آن طرح شده فصل قرقرههاست. در آزمون سال 90، 2 سوال از خرپاها طرح شده در حالیکه در سال 91 سوالی از این فصل وجود ندارد. در مقابل در آزمون سال 91، 2 سوال مرتبط با فصل ممان اینرسی وجود دارد فصلی که هیچ سوالی از آن در آزمون 90 دیده نمیشود. علاوه بر تفاوت ذکر شده، طرح یک سوال از جبر بردارها و عدم طرح سوال از بحث قوانین تعادل در سال 90 تفاوت دیگر دو آزمون میباشد. در آزمون 91 از هر کدام از مباحث تیرها و کابلها 1 سوال وجود دارد. 2 سوال ديگر آزمون90 از فصول قابها و اصطکاک میباشد (هر کدام 1سوال). از نظر درجه سختی سوالهای دو آزمون شبیه هم میباشند. اگر در آزمون ارشد سال 90، 2 سوال از خرپاها وجود دارد که وقت زیادی از داوطلب میگیرد درعوض 2سوال ممان اینرسی آزمون كارشناسي ارشد سال 91 نیز نیاز به حفظ فرمولهای مربوطه دارد که به نوبه خود کار سادهای نیست. انتقال حرارت در آزمون كارشناسي ارشد مكانيك سال 91 (بهمن 90)، از درس انتقال حرارت مانند سال گذشته 6 سوال مطرح شده كه از نظر ضریب سختی، سوالهای سال 90 مشکلتر بودند. دلیل اصلی آن هم این است که سوالها پراکندگی مناسب را ندارند و از کل شش سوال، 4 سوال از دو مبحث تشعشع و جریانهای داخلی طرح شده که ذاتاً مشکلتر از سایر مباحث میباشند. هر دو آزمون 1 سوال از ضریب شکلی تابشی (زیر مجموعه فصل تشعشع) و 1 سوال از مبحث جابجایی دارند. در آزمون سال 90 سوالی که صرفاً از بخش هدایت (conduction) باشد وجود ندارد در حالیکه در سال 91، 2سوال از این مبحث (1 سوال از هدایت پایا و یک سوال از هدایت گذرا) طرح شده است. علاوه بر این، 1 سوال نیز از عایقها مطرح شده که زیر مجموعه بخش هدایت میباشد. بنابراین نصف سوالهای آزمون 91، از هدایت است در حالیکه در آزمون 90 از این مبحث سوالی وجود ندارد. آخرین تفاوت آزمون سال 90 نسبت به سال 91 وجود یک سوال از فصل پرهها میباشد. بطور کلی از دیدگاه پراکندگی سوالها، تفاوت زیادی بین آزمونهای سال 90 و 91 وجود دارد و به لحاظ همين پراكندگي سوالات، دانشجو بايد تمامي فصول را مطالعه كند و فصلي را حذف نكند. ترمودینامیک در یک نگاه کلی میتوان گفت در سوالهای ترموديناميك كارشناسي ارشد سال 90 جنبههای مفهومی ترمودینامیک بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. در آزمون كارشناسي ارشد مكانيك سال 91 (بهمن 90) تعداد كل سوالات 7 سوال بود كه نسبت به سال 90 تغييري نداشته از 7 سوال سال 90، سه سوال نیاز به محاسبه ندارد در حالیکه فقط یک سوال در سال 91 چنین شرایطی را دارد. به طور كلي ميتوان گفت که سوالهای آزمون سال 90 مشکلتر است چرا که پاسخگویی به سوالهای مفهومی نیاز به درک جامع مطالب دارد و گامی فراتر از یادگیری فرمولها و بکار بستن آنهاست. از دیدگاه پراکندگی سوالها نیز تغییرات محسوسی مشاهده میشود. در سال 90 سوالی از دو فصل احتراق و معادلات ترمودینامیکی مطرح نشده است در حالیکه آزمون كارشناسي ارشد سال 91 شامل 1 سوال از هر کدام از این مباحث میباشد. در آزمون سال 91 از قانون دوم، 1 سوال طرح شده در حالیکه در آزمون سال 90، 2 سوال از این مبحث مطرح شده که 1 سوال مفهومی و سوال دیگر محاسباتی میباشد. همچنین در سال 90، 1 سوال از قانون اول ترمودینامیک طرح شده در حالیکه در سال 91 سوالی از این مبحث طرح نشده است. در هر دو آزمون 1 سوال از مبحث ماشینهای گرمایی طرح شده که تقریباً شبیه هم میباشند. فصل جریان تراکمپذیر نیز وضعیت مشابهی دارد و سوال طرح شده از این فصل در هر دو سال کاملاً شبیه هم میباشند. سوالهای مطرح شده از سیکلهای توان و مخلوطهای گازی نیز تقریباً مشابه هم میباشند. ریاضیات تعداد سؤالات رياضيات در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 (آزمون بهمن 90) مانند سال قبل 20 سؤال بود. از اين 20 سؤال 4 سؤال به درس رياضي عمومي (1)، 5 سؤال به درس رياضي عمومي 2، 5 سؤال به درس معادلات ديفرانسيل و 6 سؤال مربوط به درس رياضي مهندسي اختصاص يافته بود. سؤالات رياضي عمومي امسال نسبتاً مشكل و برخي از آنها مفهومي بود. سؤالات مربوط به درس معادلات ديفرانسيل تقريباً آسان و سؤالات درس رياضي مهندسي تقريباً مشكل طرح شده بودند. در درس رياضي مهندسي 3 سؤال فصل معادلات با مشتقات جزئي، يك سؤال از مبحث سري فوريه و 1 سؤال از مبحث نگاشتها مطرح شده بود. يكي از سؤالات در بخش معادلات با مشتقات جزئي تقريباً مفهومي بود و يك سؤال آن نسبتاً سخت بود. در درس معادلات ديفرانسيل 1 سؤال از معادلات مرتبه دوم، 2 سؤال از معادلات مرتبه اول، 1 سؤال از مبحث معادلات مرتبه سوم، 1 سؤال از تبديل لاپلاس طرح شده بود. سؤالات درس رياضي عمومي 1 به مباحث كاربرد مشتق (2 سؤال)، حد و پيوستگي (1 سؤال) و سؤالات درس رياضي عمومي 2 به مباحث حد و مشتق توابع چند متغيره (2 سؤال)، توابع برادري (1 سؤال)، مباحث مربوط انتگرال دوگانه (2 سؤال) اختصاص داشت. گزينشگر سؤالات امسال به كلمات «وجود ندارد، ريشهاي ندارد، مشتق وجود ندارد، انتگرال وجود دارد ولي قابل محاسبه نيست و نظاير اين» علاقهي بسيار داشت كه به نظر ميرسد بيشتر قصد انحراف ذهن داوطلبان و ايجاد حس شك و ترديد براي آنها را مدنظر داشته! به دوستان سازمان سنجش و طراحان پيشنهاد ميشود؛ به اين شدت در آزمونها از اين نوع كلمات استفاده نكنند. همين ذهنيت در طراح (سعي در پيچاندن و انحراف در افكار داوطلب و نتيجتاً عدم پاسخگويي به سؤالات توسط داوطلبان)! باعث شده بود كه طراح از اين نكته غافل بماند كه حداقل 4 تست از سؤالات امسال بدون دخالت خودكار و دست! قابل پاسخگويي بودند اين موضوع از دو زاويه قابل بررسي ميباشد و اول اينكه داوطلبان كم سوادتر كه خيلي هم پايه علمي آنها قوي نيست، ميتوانستند درصدي قابل توجه در اين درس كسب كنند (البته با توجه توان علمي خود) و دوم اينكه داوطلبان قوي علاوه بر احساس اضطراب و ترديد ممكن است به لحاظ تكيه بر پايهي علمي قوي خود وقت زيادي صرف حل تستها كنند و درصد مناسبي در مقايسه با داوطلبان ضعيفتر كسب نكنند (البته به نسبت پايه علمي قوي خود، طبيعي است به هر حال داوطلبان قويتر درصد بالاتري كسب خواهند كرد). اما به طور كل سؤالات رياضي آزمون امسال مفهوميتر از سال قبل بود و صرفنظر از آن 4 تست در مجموع سؤالات 91 سختتر از آزمون سال قبل و غيرمتعارفتر از آزمونهاي ادوار گذشته بود و به لحاظ تقسيم بودجهبندي بين دروس مختلف رياضي تقريباً مانند سال گذشته بود. ساخت و تولید در طي چند سال اخير تعداد سوالات ساخت و توليد از 30 به 20 كاهش پيدا كرده كه داراي معايب و مزاياي خاصي ميباشد. يكي از نكاتي كه به دليل كاهش تعداد سوالات بايد به آن دقت كرد، اين است كه روي تمامي مباحث بايد سرمايهگذاري شود هرچند كه سوالات ساخت، داراي پراكندگي زياد ميباشد. البته درآزمون اگر داوطلب حتي به 10 سوال پاسخ درست بدهد شانس بالايي براي قبولي در يكي از دانشگاههاي تهران را دارد. در صورت مطلوب بودن درصد ساير دروس، تنها استراتژي براي بالا بردن درصد اين مجموعه دروس، خواندن دروسي است كه هميشه سوالات متداول و مشخصي دارند و سپس به دروسي بپردازيد كه سوالات آنها غيرقابل پيشبيني است. در دروس ساخت، درسهاي: CNC، توانايي ماشين كاري، انيورسال عمليات حرارتي، قالبهاي پرس، متالوژي، داراي سوالات متداول هستند كه با حصول اطمينان از يادگيري تستهاي سالهاي اخير ميتوانيد مطمئن باشيد كه تستهاي آزموني كه در پيش رو داريد را به راحتي پاسخگو هستيد. از طرف ديگر دروسي مانند مديريت توليد، قيد و بند، سيستمهاي اندازهگيري، توليد مخصوص و در دو سال اخير هيدروليك، مشكلتر بوده و در آزمون سراسري ممكن است با سوالهايي روبرو شويد كه قبلاً با آنها مواجه نشدهايد. در بعضي دروس، كتاب و بعضي جزوات خاص بايد تهيه شود. خواندن CNC از يك منبع كامل كه كليه مباحث را پوشش دهد، توصيه ميشود. در درس قالبهاي پرس، يك جزوه كامل لازم است به عنوان نمونه جزوه هيدروليك دكتر رضائي در دانشگاه اميركبير مناسب است. اگر متقاضي قبولي در گروه ساخت و توليد هستيد پاسخ دادن به تستهاي رياضي و جامدات و ساخت و توليد با كسب درصدي بين 40-50% ، قبولي شما در يكي از دانشگاههاي تهران حتماً امكانپذير ميباشد پس نيازي به زدن همة سوالات در آزمون نيست و فقط سوالات متداول را پاسخگو باشيد. طراحی اجزای ماشین در آزمون كارشناسي ارشد مكانيك سال 91 (بهمن 90)، از درس طراحي اجزاء ماشين مانند سال گذشته 7 سوال مطرح شده كه مبحث طراحي پيچها، پينها و خارها با 2 سوال از مهمترین فصول میباشد. از فصل طراحي فنرها در آزمون سال90، 2 سوال و در آزمون 91، 1 سوال طرح شده است. در عوض در آزمون 91، 1سوال از اجزاي مكانيكي انعطافپذير نیز وجود دارد. در هر دو آزمون از هر کدام از فصول طراحي ديناميكي اجزاء و كلاچ و ترمز 1 سوال طرح شده است که نشان دهنده اهمیت این فصول میباشد. در نهایت، در سال 90، 1سوال از چرخدندهها طرح شده در حالیکه در سال 91 این سهمیه به مبحث طراحي استاتيكي اجزاء اختصاص داده شده است. از نظر ضریب سختی، سوالهای آزمون 91 اندکی مشکلتر میباشد. 2 سوال از آزمون 90 حفظی بوده و نیاز به محاسبه ندارد. و در كل ميتوان گفت از ديدگاه پراكندگي سوالها در سرفصلهاي درس طراحي اجزاء ماشين، دو آزمون كارشناسي ارشد مكانيك 90 و 91 تقريباً مشابه بودند. مقاومت مصالح در آزمون كارشناسي ارشد مكانيك سال 91 (بهمن 90)، از درس مقاومت مصالح مانند سال گذشته 7 سوال مطرح شده است كه از دیدگاه پراکندگی سوالها، تفاوت زیادی بین آزمونهای دو سال وجود ندارد. مبحث خمش همچون آزمونهای گذشته با 2 سوال در هر آزمون مهمترین فصل میباشد. از فصل بارگذاری عرضی (تیرها) در آزمون سال 90، 2 سوال و در آزمون 91، 1 سوال طرح شده است. طراحان آزمون 91 ترجیح دادهاند با کاهش تعداد سوالات بارگذاری عرضی، 1 سوال به تعداد سوالات فصل مفاهیم تنش و کرنش بیفزایند. بدین ترتیب در آزمون 90، 1 سوال از فصل مذکور (بخش تنش لهیدگی) و در سال 91، 2 سوال (بخشهای انرژی کرنش و تانسورهای تنش) طرح شده است. هر دو آزمون شامل یک سوال از انبساط حجمی میباشند. در نهایت، در سال 90، 1 سوال از پیچش طرح شده در حالیکه در سال 91 این سهمیه به مبحث کمانش اختصاص داده شده است. از نظر ضریب سختی، سوالهای مقاومت مصالح در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 و 90، رشته مهندسي مكانيك شبیه هم میباشند. مکانیک سیالات اگر مباحث مكانيك سيالات را به دو بخش "اصول بنیادی مکانیک سیالات" و "تحلیل انواع جریان" تقسیم کنیم، در آزمون كارشناسي ارشد مكانيك سال 91 (بهمن 90)، 4 سوال از قسمت اول و 3 سوال از قسمت دوم طرح شده است. ميتوان گفت روند طراحي تست در آزمون كارشناسي ارشد90 نيز به همين ترتيب بوده است. ضریب سختی سوالهای اصول بنيادي مكانيك سيالات (قسمت اول) مشابه هم میباشد ولی در "تحليل انواع جريان" قسمت دوم سوالهای آزمون سال 91 مشکلتر میباشند. از دیدگاه پراکندگی سوالهاي از استاتیک سیالات در سال 90، 1 سوال و در 91، 2 سوال طرح شده است. در آزمون هر دو سال 1 سوال از قوانین اصلی وجود دارد با این تفاوت که سوال آزمون 90 از فرم دیفرانسیلی قوانین و سوال آزمون 91 از فرم انتگرالی قوانین (روش حجم کنترل) میباشد. در آزمون سال 90، 1سوال از معادله برنولی طرح شده است. یکی از سوالات هر دو آزمون به مبحث تابع جریان مربوط میشود. در بخش "تحلیل انواع جریان" پراکندگی سوالهای دو سال متفاوت است. در سال 90 از هر کدام از مباحث لزجت استوکس، توربوماشین و جریان تراکمپذیر 1 سوال مطرح شده در حالیکه 3 سوال سال 91 از دو فصل لایه مرزی (2 سوال) و معادلات ناویر- استوکس (1 سوال) میباشد. زبان تخصصی در آزمون كارشناس ارشد مكانيك سال 91 (بهمن 90)، 15سوال زبان تخصصي مطرح شده است. متوني كه در آزمون 91 توسط طراحان مطرح شد، كوتاه و بسيار ساده بود همانطور كه ميدانيد توانايي پاسخ دادن به سوالات درك مطلب متون كوتاهتر بسيار ساده و امكانپذير است، ولي در آزمون 90، علاوه بر دشواري متون طرح شده نوعي سوال طرح شده بود كه به غير از دانستن لغت، بدون درك دقيق متن و تسلط به علم همان متون، نميتوان به آن سوالات پاسخ داده در صورتي كه در سال 91 شاهد چنين سوالاتي نبوديم. توصيه ميشود داوطلبان به لغات تخصصي و اطلاعات رشته خودشان مسلط باشند. در تحليل سوالات زبان تخصصي ميتوان گفت تقسيمبندي سوالات به دو بخش لغات تخصصي و درك مطلب با اين هدف بوده است كه داوطلبان گرامي متوجه باشند كه پاسخدهي به سوالات زبان دو توانايي ايشان را ميطلبد. 1ـ تسلط به لغات تخصصي 2ـ تسلط به مهارتهاي 16 گانه درك مطلب توجه داشته باشيد كه حتي براي پاسخدهي به سوالات درك مطلب نيز بايد لغات تخصصي را بدانيد. اما مهارتهاي 16گانه براي نيل به اين هدف است كه اگر داوطلبان در سر آزمون ارشد به متوني برخوردند كه مشكل بوده يا غير فهم است براي پاسخدهي به اين گونه سوالات از مهارتهاي 16گانه درك مطلب استفاده كنند. مهارتهاي درك مطلب به عنوان فصل Reading comprehension در كتب زبان تخصصي مدرسان شريف آورده شده است. بعد از مهارتها يك سري متون آورده شده است كه شما ميتوانيد به عنوان تمرين يادگيري مهارتها از اين متون استفاده كنيد. با آرزوي موفقيت شما در آزمون كارشناسي ارشد. |