انجمن تخصصی مهندسین مکانیک
خبر اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن تخصصی مهندسین مکانیک (http://forum.semeng.ir)
+-- انجمن: موضوعات عمومی (http://forum.semeng.ir/forum-76.html)
+--- انجمن: کارشناسی ارشد (http://forum.semeng.ir/forum-177.html)
+--- موضوع: خبر اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک (/thread-3864.html)

صفحه‌ها: 1 2 3 4


اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - mrmtaha - 04-22-2015

سلام
در این تاپیک اطلاعات خود را در مورد گرایش های ارشد به اشتراک میگزاریم تا دوستان مناسب ترین گرایش را برای خود بر گزینند.


RE: اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - mrmtaha - 04-22-2015

به صورت کلی كارشناسي ارشد مهندسي مکانیک در دانشگاه هاي ایران به هشت گرایش تقسیم می شود که عبارتند از:

مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید
مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی
مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی
مهندسی مکانیک گرایش مهندسی پزشکی-بیومکانیک
مهندسی مکانیک گرایش سیستم محرکه خودرو
مهندسی مکانیک گرایش طراحی سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان
مهندسی مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو
مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک
مهندسی مکانیک گرایش علمی کاربردی مدیریت صنایع چاپ


RE: اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - mrmtaha - 04-22-2015

مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید

متخصصان این گرایش با تكنولوژي­های مربوط به ابزارسازي، ريخته گري ، جوشكاري، فرم دادن فلزات، طراحی كارگاه يا كارخانه هاي توليدي، ساخت و توليد ماشين آلات صنايع (كشاورزي ، نظامي، ماشين سازي، ابزارسازي ، خودروسازي و ... سر و کار دارند. فارغ التحصيلان اين دوره قادر خواهند بود در صنايعي مانند ماشين سازي، ابزارسازي، خودروسازي ، صنايع كشاورزي، صنايع هوايي و تسليحاتي به ساخت و توليد ماشين آلات، طراحي كارگاه و يا كارخانه­های توليدي بپردازند و نظارت و بهره برداري و اجراي صحيح طرح­ها را عهده دار شوند. دروس اين دروه شامل مطالبي در مورد نحوه توليد، طراحي قالب­هاي پرس، طراحي قيد و بندها، كار و برنامه ريزي با ماشين­هاي اتوماتيك، اصول كلي و نحوه كار با ماشين­هاي دستي و تعمير و نصب تمام سرويس­هاي صنعتي مي­باشد و درصد نسبتا بالايي از آنها به صورت عملي ارائه مي گردد. با توجه به پیشروی کشور به سمت خودكفايي صنايع، اين رشته داراي بازار كار خوبي است.


RE: اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - mrmtaha - 04-23-2015

مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

هدف از این گرایش تربيت متخصصاني است كه بتوانند در مراكز توليد و كارخانه­ها به طراحی اجزاء و مكانيزم ماشين آلات مختلف بپردازند. فارغ التحصيلان مي­توانند در كارخانجات مختلف نظير خودروسازي، صنايع نفت، صنایع نظامی، صنایع تسلیحاتی، صنایع هوافضا، ذوب فلزات و صنايع غذايي و ... مشغول به کار شوند. از جمله دروس اين دوره مي توان دروس مقاومت مصالح، طراحي اجزاء، ارتعاشات، کنترل و ديناميك را نام برد. در اين رشته زمينه اشتغال و بازار كار خوبی وجود دارد.


RE: اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - mrmtaha - 04-23-2015

مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی

اين رشته در به كار بردن علوم و تكنولوژي جهت طراحی و محاسبه اجزاء سيستم­هايي كه اساس كار آنها مبتني بر تبديل انرژي، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان كارآيي لازم را مي­دهد و آنها را جهت فعاليت در صنايع مختلف مكانيك آماده مي­سازد. فارغ التحصيلان اين دوره قادر به طراحي و محاسبه اجزا و سيستم­ها در بخش­هاي عمده­اي از صنايع نظير صنعت نفت و گاز، صنایع هوایی، صنایع نظامی، صنايع خودروسازي ، نيروگاه­ها، صنايع غذايي، ذوب فلزات و ... هستند.


RE: اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - mrmtaha - 04-23-2015

مهندسی مکانیک گرایش مهندسی پزشکی - بیومکانیک

دانشجوي‌ مهندسي‌ پزشكي‌ گرايش‌ بيومكانيك‌ با به‌ كارگيري‌ مفاهيم‌ مكانيكي‌ در زمينه‌هاي‌ پزشكي‌ آشنا مي‌شود. اهميت‌ اين‌ رشته‌ زماني‌ آشكار مي‌شود كه‌ بدانيم‌ جلوه‌هاي‌ مختلف‌ انساني،‌ جنبه‌هاي‌ مكانيكي‌ قوي‌ دارد. مثلاً در ساخت‌ دست‌، پا‌ و قلب‌ مصنوعي‌ بايد يك‌ متخصص‌ بيومكانيك‌ در مورد نحوه‌ حركت‌ اندام‌هاي‌ ياد شده‌ نظر بدهد. همچنين‌ در زمينه‌ سازگاري‌ محيط‌ صنعتي‌ و غيرصنعتي‌ با بدن‌ انسان‌ علم‌ بيومكانيك‌ نقش‌ مهمي‌ را ايفا مي‌كند. از جمله دروس لازم برای این گرایش می­توان به ديناميك‌ و ارتعاشات‌ در مهندسي‌ پزشكي‌، خواص‌ مواد مهندسي‌، مقدمه‌اي‌ بر كاربرد مواد مهندسي‌ در پزشكي‌، مكانيك‌ سيالات‌، كينزيولوژي‌ و بيومكانيك‌ مقدماتي‌، ارتز و پروتز، طراحي‌ اجزاء، ديناميك‌ ماشين‌، ترموديناميك‌ و انتقال‌ حرارت‌، طراحي‌ و توليد به‌ كمك‌ كامپيوتر، شيمي‌ عمومي‌، بيوشيمي اشاره کرد.پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی ، دریچه های قلب ، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب ، ریه ، شریان ها ،مویرگ ها ،استخوان ها ،غضروف ها ،تاندون ها، دیسکهای بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.


RE: اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - mrmtaha - 04-23-2015

مهندسی مکانیک گرایش سیستم محرکه خودرو

امروزه قوای محرکه خودرو به لحاظ نحوه تامين انرژی و طراحی بهينه توجه طراحان زيادی را به خود جلب نموده است. هم‌اکنون قوای محرکه خودروها، غالبا موتورهای درون‌سوز از نوع اشتعال جرقه‌ای و يا اشتعال فشاری هستند. اين موتورها دارای انواع مختلفی است که می‌توان از ديدگاه­های متفاوتی آنها را دسته‌بندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقيم (درون سيلندر) و يا غيرمستقيم (درون منيفولد)، بنزينی، گازوييلی، گاز‌سوز، دوگانه‌سوز، الکلی، تنفس طبيعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع موتورها هستند که بر مبنای احتراق داخلی عمل می‌نمايد. البته مبحث انواع سوخت های جايگزين، همچون سوخت های زيستی، هيدروژن و ديگر مواد پاک و همچنين انرژی‌های الکتريکی در قالب خودروهای برقی يا هيبريدی و يا انرژی خورشيدی از ديگر موضوعات در مبحث قوای محرکه است.

در گرايش قوای محرکه مهندسين در جهت طراحی بهينه موتور برای کاهش مصرف سوخت و بهبود پارامترهای عملکردی موتور نظير توان و گشتاور تلاش می­کنند. همچنين سيستم­های جانبی همچون سيستم­های خنک‌کاری موتور و سيستم‌های تهويه مطبوع خودرو از جمله مواردی است که در فضای رقابتی طراحی باعث چشمگير شدن ويژگی­های يک سيستم طراحی شده می­گردد. مهندسين خودرو در اين گرايش نياز به تسلط بر مکانيک جريان سيالات و انتقال حرارت ناشی از آن دارند. از نرم افزارهای تحقيقاتی در اين زمينه می‌توان به GT Power ، Kiva و AVL FIRE اشاره نمود.


RE: اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - mrmtaha - 04-23-2015

مهندسی مکانیک گرایش طراحی سیستم های تعلیق، ترمز، فرمان

راحتی سفر به معنای کاهش ضربات ناشی از ناهمواري­های سطح جاده به سرنشينان يکی از مهمترين پارامترها در طراحی خودروی مناسب به شمار می‌رود. همچنين فرمان پذيری خودرو در جاده، علی‌الخصوص در پيچ­های تند موضوع مهم ديگری است که بايد به آن توجه داشت. از طرف ديگر يکی از ملزومات خودروی ايمن، داشتن سيستم ترمز کاملا مطمئن است. اين موضوعات سرفصل مباحثی هستند که به تفصيل درگرايش سيستم های تعليق، ترمز و فرمان مورد بررسی قرار می‌گيرند. برای اين منظور، دانشجويان با تکنولوژي­های مختلف روز دنيا در زمينه تعليق، ترمز و فرمان آشنا شده، سپس مبانی طراحی آن را آموزش ديده، ضمن شناخت دقيق‌تر سيستم­های تعليق و فرمان، با روش­های شبيه‌سازی و حل عددی معادلات ديناميکی خودرو آشنا می‌شوند.


RE: اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - mrmtaha - 04-23-2015

مهندسی مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو

بدنه ايمن‌تر، زيباتر و سبک‌تر، عامل موفقيت خودروسازها در قرن بيست‌ويکم خواهد بود. امروزه طراحان کارخانجات بزرگ توانسته‌اند با استفاده از مواد پيشرفته مهندسی ط­حهايی را در بدنه خودرو ارائه نمايند که تا کنون نظيرش ديده نشده بود و بعضا در روياها و تخيل يافت می‌شد. برای طراحی و ساخت چنين خودروهايی، نياز به دانش کامل در زمينه مواد، مقاومت آنها، مکانيزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنين فرآيندهای توليد می‌باشد. ايمنی بدنه تنها با محاسبات دقيق مهندسی دست يافتنی خواهد بود. در اين راستا طراحی سازه خودرو بر اساس جذب انرژی بهينه در برخورد و تصادف اهميت ويژه‌ای دارد. نرم افزارهای شبيه‌سازی نظير Abaqus ، Ansys، LS-Dyna، MADYMO از جمله نرم‌افزارهای مورد استفاده در اين زمينه هستند.


RE: اشنایی با گرایش های ارشد مهندسی مکانیک - mrmtaha - 04-23-2015

مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک

مکاترونیک یا مهندسی مکانیک و الکــترونیک تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستم‌های تشکیل شده از اجزای مکانیکی - الکترونیکی - کنترلی و نرم‌افزار داشته باشد .واژه مکاترونیک توجه شما را به علم مکانیک و الکترونیک جلب می‌کند. اما هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان ‌رشته‌های مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی است، تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته‏ را در سیستم‌های ترکیبی به خدمت بگیرد. مهندسی مکاترونیک یک مجموعه بین‌ رشته‌ای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کنترل و مهندسی کامپیوتر پدیدآمده ‌است. هدف مکاترونیک این است که به سیستم‌های ساده‌تر، ارزان‌تر، راحت‌تر و انعطاف‌پذیرتر دست یابیم. در نگاه دیگر فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکاترونیک با دید جامعی که از علوم مهندسی (مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر) دارند می­توانند بر اجرای طرح های مهندسی نظارت داشته و برای آنها برنامه ریزی نمایند.