05-20-2017، 10:14 PM
گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک
معرفی گرایش طراحی کاربردی
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی می باشد. از گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین آلات و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین آلات، دینامیک آنها و کنترل سیستم ها می پردازد. مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می شود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده و کارایی مناسب آن قطعه را در مدت زمان طولانی ضمانت کند.طراحی سیستم، طراحی ماشین های تراش، فرز، چاپ و قسمت های تعلیق ، سیستم های انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو ، توسط دانش آموختگان این گرایش طراحی می شود. گرایش کنترل- ارتعاشات از نظر بازار کاری نسبت به گرایش جامدات در سطح پایین تری قرار دارد. وظیفه کنترل ربات ها و مسائلی که به ارتعاشات اجزای ماشین ها مرتبط است تحت نظر این گرایش می باشد.
معرفی گرایش تبدیل انرژی
معرفی گرایش ساخت و تولید
معرفی گرایش بیومکانیک(مهندسی پزشکی)
معرفی گرایش مکاترونیک
معرفی گرایش سازه بدنه خودرو
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو می باشد. بدنه مقاوم تر، زیباتر و با وزن کمتر عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیستویکم می باشد. همانطور که دیده می شود امروزه طراحان کارخانجات بزرگ قادر هستند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی مانند کامپوزیت ها، میکروکامپوزیت ها، میکروآلیاژها، سرامیکها و انواع پلیمر، طرح هایی را در بدنه و شاسی خودرو ارائه دهند که تا بحال مانند آن دیده نشده باشد و معمولا در تخیلات وجود داشت . برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، ملزم به داشتن دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آن ها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و البته فرآیندهای تولید میباشد.
معرفی گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو می باشد. امروزه سیستم تعلیق، فقط به مبحث چهار چرخ و یک فنربندی ساده منتهی نمیشود. مبحث تعلیق مبحث مشکلی است که راحتی و ایمنی خودروها را در شامل می شود. خودوریی که میخواهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و به درستی در شرایط مختلف آبوهوایی ترمز کند، نیاز به سیستم های تعلیق فعال و البته سیستم های ترمز با کنترلرهای پیچیده دارد. همچنین در صنایع خودروسازی رقابت تنگاتنگی در ارائه راحتی بیشتر و ایمنی بالاتر به مشتریان وجود دارد. لذا بهینهسازی این سیستم ها به کمک مدارهای مختلف مکانیکی، هیدرولیکی، نیوماتیکی و الکترونیکی توسط مهندسان کارکشته در حال انجام است.
معرفی گرایش سیستم محرکه خودرو
ما در این مقاله تمامی گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک را به همراه مختصر توضیحی در مورد آن ها و همچنین واحد های موجود در اینن گرایش ها آورده ایم. گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک شامل ۸ گرایش مختلف می باشد.
معرفی گرایش طراحی کاربردی
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی می باشد. از گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین آلات و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین آلات، دینامیک آنها و کنترل سیستم ها می پردازد. مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می شود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده و کارایی مناسب آن قطعه را در مدت زمان طولانی ضمانت کند.طراحی سیستم، طراحی ماشین های تراش، فرز، چاپ و قسمت های تعلیق ، سیستم های انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو ، توسط دانش آموختگان این گرایش طراحی می شود. گرایش کنترل- ارتعاشات از نظر بازار کاری نسبت به گرایش جامدات در سطح پایین تری قرار دارد. وظیفه کنترل ربات ها و مسائلی که به ارتعاشات اجزای ماشین ها مرتبط است تحت نظر این گرایش می باشد.
معرفی گرایش تبدیل انرژی
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی می باشد. گرایش حرارت و سیالات به فیزیک حرارت و مکانیک سیالات می پردازد و وظیفه ای که بر عهده دارد تحلیل و طراحی سیستمها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است. در این گرایش عوامل تاثیر گذار بر خواص مختلف حرکت سیال بخصوص سیال داغ بررسی شده و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور همانند نیروهایی که در اثر عبور خود در محل ایجاد میکند و یا طول های ناشی از اثر افزایش و یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه ، بررسی می شود .
گرایش های سیستم های انرژی و روش های انرژی تجدید پذیر و محیط زیست به تازگی در بعضی از دانشگاه ها شروع به پذیرش دانشجو کرده است. قبولی در این شاخه ها با ضرایب تبدیل انرژی می باشد و مباحث کاملا حرارتی است. این شاخه به مسائل مربوط به بهینه سازی انرژی می پردازد.معرفی گرایش ساخت و تولید
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید می باشد. قطعه مورد نظر باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال پر اهمیت وظیفه ی مهندسان گرایش ساخت و تولید است. گرایش ساخت و تولید به زمینه های کاربردی مهندسی مکانیک می پردازد و مهندس این گرایش در زمینه شکل دادن فلزات، طراحی و قالب ها و ساخت قطعه های گوناگون فعالیت می کند.
فارغالتحصیلان این گرایش می توانند در صنایعی مانند ماشینسازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشینآلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهرهبرداری و اجرای صحیح طرح ها را به عهده بگیرند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی مکفی برخوردار باشند.معرفی گرایش بیومکانیک(مهندسی پزشکی)
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش بیومکانیک می باشد. مهندسی پزشکی رشته جدیدی می باشد که وسعت مهارت های آن به مرور در حال گسترش است. این رشته یکی از جدید ترین رشته هایی است که پا به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی گذاشته و این رشته بدین دلیل ایجاد شده تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد. هدف این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند با بهره گیری از مهارت های مهندسی و بررسی مسائل بیولوژیکی و پزشکی وسایلی را طراحی کنند که به پزشکان در تشخیص دقیق تر و درمان بهتر یاری نماید.
تقریباً در اوایل دهه ۷۰ میلادی ، جامعه بین المللی واژه « بیومکانیک» را برای دانش مطالعه سیستم های حیاتی از نگاه مکانیکی تعیین نمود. بیومکانیک از ابراز مکانیک برای مطالعات آناتومیکی و بررسی عملکرد اندام حیاتی استفاده میکند. این دانش دامنه گسترده ای را از مطالعه تئوری تا کاربردهای عملی پوشش می دهد.
بیومکانیک به بهره گیری از مکانیک کلاسیک در زمینه های مهندسی پزشکی و آنالیز حرکت تغییرات مواد جریان های درون بدن و طرح آنها و انتقال مواد شیمیایی در محیط می پردازد.
پیشرفت در این گرایش به ساخت قلب مصنوعی ، دریچه های قلب ، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و عملکرد قلب ، ریه، شریان ها ،مویرگ ها ،استخوان ها ،غضروف ها ،تاندون ها، دیسکهای بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.معرفی گرایش مکاترونیک
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک می باشد. مکاترونیک (یا مهندسی مکانیک و الکترونیک) تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. این رشته می کوشد تا نگاهی یکپارچه به سیستم های تشکیل شده از اجزای مکانیکی -الکترونیکی – کنترلی و نرم افزار داشته باشد. واژه ی مکاترونیک توجه را به علم مکانیک و الکترونیک جلب می کند. اما هدف مکاترونیک بوجود آوردن و استفاده از ارتباط داخلیِ میان رشته های مهندسی مربوط به اتوماسیون و خودکارسازی است، تا یک نمایه از کنترل پیشرفته را در سیستم های ترکیبی به کار بگیرد.
رشته مکاترونیک از سال ۱۳۸۳ در دانشگاه های ایران دانشجو می پذیرد. مانند بسیاری از نقاط دنیا، سرفصل های مشابه در دانشگاه ها اجرا نمی شود و رشته ی مکاترونیک توسط اساتید مکانیک، و در برخی دانشگاه ها توسط اساتید برق، مدیریت می شوند. مسلما نوع دید به مواد درسی نیز با نگاه مدیر گروه های دانشگاه ها شکل می گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد قزوین اولین دانشگاه های ایران هستند که رشته مکاترونیک را ارائه می دهند.معرفی گرایش سازه بدنه خودرو
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو می باشد. بدنه مقاوم تر، زیباتر و با وزن کمتر عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیستویکم می باشد. همانطور که دیده می شود امروزه طراحان کارخانجات بزرگ قادر هستند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی مانند کامپوزیت ها، میکروکامپوزیت ها، میکروآلیاژها، سرامیکها و انواع پلیمر، طرح هایی را در بدنه و شاسی خودرو ارائه دهند که تا بحال مانند آن دیده نشده باشد و معمولا در تخیلات وجود داشت . برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، ملزم به داشتن دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آن ها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و البته فرآیندهای تولید میباشد.
معرفی گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو می باشد. امروزه سیستم تعلیق، فقط به مبحث چهار چرخ و یک فنربندی ساده منتهی نمیشود. مبحث تعلیق مبحث مشکلی است که راحتی و ایمنی خودروها را در شامل می شود. خودوریی که میخواهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و به درستی در شرایط مختلف آبوهوایی ترمز کند، نیاز به سیستم های تعلیق فعال و البته سیستم های ترمز با کنترلرهای پیچیده دارد. همچنین در صنایع خودروسازی رقابت تنگاتنگی در ارائه راحتی بیشتر و ایمنی بالاتر به مشتریان وجود دارد. لذا بهینهسازی این سیستم ها به کمک مدارهای مختلف مکانیکی، هیدرولیکی، نیوماتیکی و الکترونیکی توسط مهندسان کارکشته در حال انجام است.
معرفی گرایش سیستم محرکه خودرو
یکی از گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش سیستم محرکه خودرو می باشد. امروزه در بیشتر جوامع پیشرفته و توسعه یافته انواع خودروهای سواری، موتور سیکلتها، اتوبوسها و مینیبوسها در شهرها و اتوبوسها، کامیونها و تانکرها در بین شهرها، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کامیون ها، لودرها و انواع تجهیزات راهسازی متحرک، از جمله کاربردهای اولیه و بدیهی خودروها محسوب میشوند. مهندسان مکانیک در گرایش های خودرو، بهطور ویژه با مواردی سروکار دارند که بر روی زمین حرکت میکنند و اکنون اکثر آنها دارای موتورهای احتراق داخلی هستند.
گرایش سیستم محرکه خودرو از نگاه حرارت سیالات، به آنالیز موتور ماشین می پردازد. هماکنون سیستم محرکه خودروها، موتورهای درونسوز از نوع اشتعال جرقهای و یا اشتعال فشاری میباشد. این موتورها دارای انواع مختلفی است که میتوان از دیدگاه های متفاوتی آنها را دستهبندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گازسوز، دوگانهسوز، الکلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع قوای محرکه است که برمبنای احتراق داخلی عمل مینماید. البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، مانند سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاک و البته انرژیهای الکتریکی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث سیستم محرکه است. همچنین مباحثی مانند انتقال قدرت و سیستم های خنک کننده موتور و سیستم های تهویه مطبوع خودرو از دسته مواردی است که افراد خلاق را به خود جذب می کند.