امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پایان نامه رشته مکانیک با موضوع بررسی و تحلیل منیفولد و سیستم اگزوز اتومبیل
#1
پایان نامه رشته مکانیک با موضوع بررسی و تحلیل منیفولد و سیستم اگزوز اتومبیل

چکیده
در
این مقاله به بررسی انواع هدر و اگزوز می پردازیم. هدرها و اگزوز ها اجزای
مهمی در تنفس موتور می باشند. آن ها قدرت موتور را اضافه نمی کنند ولی کمک
شایانی به بهره گیری از بالاترین قدرت خروجی موتور انجام میدهند.

این
مقاله از جمع آوری و مطالعه معروف ترین مقاله های جهانکه نوشته شده توسط
شرکت های تحقیقاتی امریکایی و ژاپنی در این باره گرد آوری شده است.امیدوارم
مطلوب حضور خواننده باشد.

در
سیکل اتو ، بعد از احتراق، گازها باید از محفظه احتراق خارج شوند و وارد
هدرز می شوند، سپس به وسیله هدرز به چند راهه ای می رسند و آن جا تبدیل به
یک راهه می شود. سپس وارد کاتالیزور شده و بعد از آن وارد انباره اگزوز و
بعد از آن به سمت خارج اتومبیل هدایت می شوند.

هر کدام از این قسمت ها وظیفه ای دارند که به طور مفصل به شرح آن ها می پردازیم .
انتخاب
هدرز ، کاتالیزور،انباره اگزوز و سر اگزوز خوب می تواند کمک کند تا موتور
اتومبیل به بیشترین بازدهی خود برسد ، پس تلاش ما بیشتر بر روی آشنایی با
انواع این قسمت ها و انتخاب آگاهانه آن ها با توجه به نیاز افراد مختلف
است.

هر چه لوله‌ها کوتاهتر
باشد، قطر آنها بزرگتر است، یعنی طرح کلی ۱ ـ ۴، و کلکتورهای بزرگ اوج hp
بالاتری دارند زیرا سرعت ۲۴۰ بعداً‌در امتداد rpmها بدست می‌آیند. این
گشتاور را بعد از اوج گشتاور بالاتر نگه می‌دارند.

هر
چه لوله‌های اولیه بلندتر باشند، قطرها کوچکتر هستند، یعنی طرح کلی ۱ ـ ۲ ـ
۴، و کلکتورهای کوچکتر اوج گشتاوری دارند که قبلاً در دامنه rpm روی
داده‌اند. زیرا ۲۴۰ زودتر بدست آمده و این گشتاور را قبل از گشتاور اوج
بالاتر نگه می‌دارند.

سیستم اگزوزی که اندازۀ آن بطور مناسبی تعیین شده باشد، کل پتانسیل قدرت یک موتور را آزاد یا استخراج میکند. موتور این قدرت را ایجاد میکند اما بدلیل ناکارآمدی سیستم اگزوز (بدلیل فشار برگشتی و وارونگی)، جلوی این قدرت و نیرو گرفته شده و هرگز در چرخها نشان داده نمیشود. بنابراین در واقع، یک سیستم اگزوز خوب قدرت یا نیرویی تولید نمیکند
هدف
اصلی از طراحی یک سیستم اگزوز بدون شک ارسال گاز خروجی مصرف شده به خارج
از موتور ماشین می‌باشد. در همین راستا می‌توان از گازهای خروجی برای به
کار انداختن توربو شارژر استفاده کرد و امروزه به طور قطع برای کاهش
انتشارات گازهای دی اکسید کربن از یک کاتالیست کانورتور استفاده می‌کنند.
اما در خودروهای مدرن، مانند خودروهای شهر ی اصلاح شده، یا یک خودروی
مسابقه‌ای ارتقاء یافته بسیار مهمتر ا ست زیرا تأثیر مستقیمی روی عملکرد و
قدرت موتور دارد. در نتیجه،‌سیستم اگزوز و بخصوص طراحی هدر (مانیفلد) اگزوز
نقش مهمی را در ارتقا (تیونینگ) موتورو تیونینگ خودرو بازی می‌کند.

بطور
کلی، یک سیستم اگزوز تشکیل شده از یک مانیفلد اگزوز (که گاهی آن را هِدِر
اگزوز می‌نامند)،‌لوله جدایی،‌یک کاتالیست کانورتور،‌یک منبع اگزوز یا صدا
خفه کن، و یک لوله بلند به همراه سر اگزوز. از نظر تیونینگ سیستم اگزوز،
ساده‌ترین چیزی که به آن پرداخته می‌شود منبع اگزوز است، آن قطعه‌ای است که
بسادگی ماده آن جایگزین منبع اگزوز انبار یا منبع اگزوزی با عملکرد بالا
می‌شود،

نتیجه سیستم اگزوز با
جریان آزاد می‌باشد. با این وجود، منبع اگزوز می‌بایست دارای یک لوله ورودی
و یک لوله خروجی و لوله انتهایی هم می‌بایست یکی باشد. باقی قسمت‌های
سیستم اگزوز بسیار پیچیده‌تر می‌باشد بطوریکه لازم است فشار منفی (برگشتی)،
دامنه بیشترین قدرت، و حداکثر RPM قابل استفاده را مورد بررسی قرار دهید.

همانطور
که در مقدمه اشاره کردیم، ساخت سیستم‌های اگزوز، طراحی مانیفلد، یا طراحی
هدر اگزوز، روی عملکرد موتور تأثیر اساسی دارند و نقش مهمی را درتیونینگ
خودرو بعهده دارند. از نظر طراحی هدر اگزوز، قطر لوله ابتدایی وطول لوله
ابتدایی دامنه کلی قدرت موتور و همچنین نقطه اوج قدرت آن را تعیین می‌کند.
قبل از اینکه شما طراحی هدر اگزوز را شروع کنید،‌لازم است تعداد سیلندرها،
ظرفیت (حجم) موتور، و حداکثر RPM قابل مصرف را در نظر بگیرید زیرا اینها
روی طراحی شما تأثیر می‌گذارد.

فشار برگشتی
مقدار
فشار برگشتی ایجاد شده توسط سیستم اگزوز بسیار حساس است چنانکه زیاد بودن
فشار برگشتی روی عملکرد نهایی موتور شما تأثیر منفی می‌گذارد بطوریکه در
مقابل شدت جریان گازهای خروجی در RPM بالا مقاومت ایجاد می‌کند. نتیجه
موتوری می‌باشد که نمی‌تواند با سرعت کافی گازهای درون اگزوز را خارج کند
تا مانع از آلوده شدن مخلوط تازه هوای سوختی شود که درحرکت مکش بعدی وارد
موتور می‌شود. نهایتاً‌این به کاهش قدرت موتور منجر می‌شود. بنابراین، نصب
یک لوله ۱ اینچی کوتاهتر به جای سیستم اگزوز ایده خوبی نیست. اما در آن
صورت لوله۱۰ اینچی جور نمی‌شود. اگر لوله اگوز بسیار بزرگ باشد، شما به
سرعت جریان کاهش یافته گازهای خروجی می‌رسید. سرعت جریان گازهای خروجی نه
تنها به بیرون راندن (scavaging) دود اگزوز کمک می‌کند، بلکه روی میزان
مخلوط هوای سوختی که در حرکت مکش بعدی وارد محفظه احتراق می‌شود هم تأثیر
می‌گذارد. دلیل آن اینست که سرعت جریان دود بلافاصله پشت آن فشار پایینی
ایجاد می‌کند که گازهای بیشتری را خارج از محفظه احتراق مکش می‌کند.
بنابراین با این ترفند می‌توان به فشار برگشتی (منفی) رسید.

متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه
 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند
موجود است
تعداد صفحه :۹۹
قیمت : ۴۸۰۰ تومان
4800 تومان خريد
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نشان داده می شود
و به ایمیل شما ارسال می شود.



پاسخ




موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Bug دانلود پروژه بررسی اینورترها و کنورتورهای صنعتی vahid 2 11,390 07-13-2019، 05:11 PM
آخرین ارسال: mahsa73
  فروش دانلود پایان نامه رشته مکانیک با موضوع تکنولوژی های روز در گیربکس اتوماتیک ImanR69 2 10,974 09-30-2018، 04:35 PM
آخرین ارسال: hamedsekhavat084@gmail.com
  دانلود پایان نامه : کلاچ ، ترمز ، فلایویل ، کوپلینگ ImanR69 0 2,866 02-21-2018، 03:11 AM
آخرین ارسال: ImanR69
  درخواست درخواست پایان نامه کارشناسی مکانیک خودرو moohsen 1 2,791 02-19-2018، 06:38 PM
آخرین ارسال: ImanR69
  دانلود پایان نامه رشته مکانیک گرایش طراحی جامدات : تحلیل تیر خمیده FGM ImanR69 0 3,723 02-06-2018، 01:26 AM
آخرین ارسال: ImanR69
  دانلود پایان نامه رشته مکانیک : طراحی روش اندازه‌گیری خواص جرمی- اینرسی اجسام متقارن ImanR69 1 2,772 01-31-2018، 02:48 AM
آخرین ارسال: ROSE1390
  دانلود پایان نامه رشته مهندسی مکانیک با موضوع آنالیز اگزرژی آبگرمکن‌های خورشیدی ImanR69 0 2,464 01-29-2018، 01:26 PM
آخرین ارسال: ImanR69
  دانلود پایان نامه رشته مکانیک با موضوع مبدل های حرارتی شیشه ای وکاربرد آن در صنایع مخ ImanR69 0 2,119 01-27-2018، 09:08 PM
آخرین ارسال: ImanR69
  مطالعه و بررسی استاندارد‌های تست کلکتور خورشیدی و مقایسه بین آنها ImanR69 0 2,306 01-25-2018، 01:19 PM
آخرین ارسال: ImanR69
  حل معادلات حاکم و تحلیل میزان تأثیر گرادیان شعاعی دما در سطح مقطع خطوط لوله ImanR69 0 1,905 01-25-2018، 01:12 PM
آخرین ارسال: ImanR69
  بررسی پدیده انتقال حرارت در کره ی چشم انسان ImanR69 0 2,241 01-25-2018، 01:01 PM
آخرین ارسال: ImanR69
  بررسی تجهیزات و ملاحظات جانبی پمپ های گریز از مرکز در کاربرد های مختلف ImanR69 0 2,144 01-24-2018، 03:30 PM
آخرین ارسال: ImanR69
  پایان نامه رشته مکانیک با موضوع پتانسیل کاربرد انرژی خورشیدی در ایران ImanR69 0 1,330 01-24-2018، 03:27 PM
آخرین ارسال: ImanR69
  دانلود پایان نامه رشته مکانیک با موضوع تاثیر کنترل کیفی در صنعت خودرو ImanR69 0 1,316 01-24-2018، 03:25 PM
آخرین ارسال: ImanR69
  دانلود پایان نامه رشته مکانیک با موضوع تحلیل ترمودینامیکی و طراحی سیکل تبرید مغناطیسی ImanR69 0 1,606 01-20-2018، 04:51 PM
آخرین ارسال: ImanR69

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان

فیلم های آموزشی مهندسی مکانیک - به زبان فارسی

بر روی موضوع مورد نظر خود کلیک کنید

آموزش پنیوماتیک آموزش نرم افزار Fluidsim آموزش ریخته گری با ProCast
آموزش کنترل صنعتی آموزش نرم افزار PDMS آموزش نرم افزار کامسول Comsol
آموزش شکل دادن فلزات آموزش نرم افزار Moldflow آموزش ماشین کاری با EdgeCAM
آموزش طراحی کنترل مقاوم آموزش Working Model آموزش پدیده انتقال در کامسول
آموزش حل معادلات دینامیکی آموزش نرم افزار LogoPress آموزش کنترل فعال با رویکرد فازی
آموزش تحلیل المان محدود آموزش‌های رایگان آموزش ریخته گری با ProCast