امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عیب‎یابی موتور خودرو از طریق رنگ دود اگزوز
#1
Bug 
[تصویر:  13681322471.jpg]


زمان تعویض روغن موتور و نوع روغن مصرفی در داخل گاتالوگ ماشین درج شده است.

توجه مهم : در صورتیکه از روغن های معمولی در ماشینهای معمولی استفاده می کنید فاصله هر بار تعویض روغن وصافی درکاتالوگ اصلی موتور۵۰۰۰ مایل (۸۰۰۰کیلومتر) است اما به دلیل عدم مرغوبیت بعضی از روغنهاوصافیهای داخلی وهمچنین به دلیل بالا بودن درصد گوگرد بنزین های ایرانی وتولیداسید سولفوریک دراثر احتراق وعبور مقدار بسیار کمی ازاین اسید ازفضای رینگ به محفظه کارتر وتقطیر شدن آن بهتر است بعداز هر ۲۵۰۰۰ـ۲۰۰۰ کیلومتر،روغن وپس ازهردوبارتعویض روغن (یعنی هر۵۰۰۰ کیلومتر) صافی راعوض کنید زیرا درحقیقت نقش روغن درموتور مانند نقش خون در بدن انسان است.

پیچ تخلیه روغن رابه دقت تمیزکنید ومطمئن شوید که واشر زیر آن نیز تمیزوبی عیب است سپس پیچ تخلیه روغن راتوسط آچار رینگی یا آچار بکس با دهانه یک اینچ کاملا سفت کنید درصورتی که صافی روغن راعوض می کنید ۵/۰ لیتر دیگرروغن داخل موتور بریزید.





موتور راروشن کنید و بگذارید چند دقیقه کار کند سپس دوباره سطح روغن داخل کارتر رابه وسیله گیج اندازه گیر اندازه گیری کنید.درصورت تعویض صافی دقت کنیدکه درمحل اتصال صافی روغن وموتور هیچ گونه نشتی وجودنداشته باشد.اگرخودرو درشرایط محیطی بد از نظر گرما ، سرماویافضایی که آغشته به گردوخاک است کارمی کند بهتر است روغن راپس ازطی مسافت کمتری (حدود۱۵۰۰ کیلومتر) عوض کنید.

عیب‎یابی موتور از طریق رنگ دود اگزوز:

بدون دودخاکستری) :

موتور سالم است و موتور سالم دود نمی‎کند (حتی موتور دیزل) و وقتی انگشت به لوله اگزوز می‎زنیم انگشت نباید چرب یا سیاه شود.

دود سفید( آب سوزی ):

الف) موقتی : در زمستانها و شبهای سرد وقتی موتور خاموش است به علت اینکه هوای بیرون سرد و داخل موتور گرم است در نتیجه هوای داخل موتور به صورت قطرات آب در می‎آید که بعد از روشن کردن موتور در صبح زود دود سفید رنگی از اگزوز خارج می‎شود که نتیجه آب سوزی است و چون این حالت موقتی است اشکالی ندارد و پس از گرم شدن موتور قطع خواهد شد.

ب) دائمی : اگر دود سفید دائمی باشد دلیل آن سوختن واشر سیلندر یا ترک خوردگی سیلندر می‎باشد.

دود سیاه:

در اثر کثیفی بیش از حد فیلتر هوا ، کم بودن هوا ، خام سوختن بنزین در موتور ، ریتارد بیش از حد موتور (تنظیم نبودن دلکو) دود سیاه ایجاد می گردد.

دود آبی: روغن سوزی

الف) موقتی : روغن سوزی از خلاصی بیش از حد گیت سوپاپ می‎باشد که در اینحالت معمولاً روغن کم نمی‎کند و در موقعی که موتور پرگاز کار می کند دود قطع می‎شود.

ب) دائمی: اگر موقع کم گاز یا پرگازکار کردن موتور به طور دائم دود کند روغن سوزی از رینگ و پیستون یا سیلندر است.

عیب رینگ: رینگها مزیت خود را از دست داده‎اند یا رینگ شکسته است .

عیب سیلندر: عیوب سیلندر مثل آئینه شدن یا صیقلی شدن جداره سیلندر یا سائیدگی سیلندر می باشد.

شناسایی موتور و دستگاههای مرتبط[/b]

تعریف موتور:

موتوردستگاهی است که انرژی حرارتی حاصل ازسوخت را تبدیل به انرژی مکانیکی نموده وموجب به حرکت درآوردن خودرومی شود.دراطراف موتوردستگاههایی نصب می گردد که برای تکمیل کار موتور بسیار موثر می باشد.

قسمتهای تشکیل دهنده موتور:

الف)سرسیلندر

ب )سیلندر(تنه )

ج )کارتر

سرسیلندر:

سرسیلندر دربالای موتورروی سیلندر قرار دارد. بین سیلندر وسرسیلندر ورقه ای از جنس نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار می گیردوعمل واثرآن بستن تمام منافذ سیلندر است به نحوی که هیچگونه منفذی برای عبور گازها وجود نداشته باشد.

سیلندر (تنه ):

تنه موتور یا سیلندر قسمت اصلی موتور بوده وقطعات دیگر به اطراف آن وصل می شود ودارای استوانه توخالی به نام سیلندر می باشد .دراطراف استوانه های سیلندر مجاری آب وروغن تعبیه شده است . تنه موتور ازبالا به وسیله سرسیلندر واز پائین به وسیله کارتر روغن محدود می شود وهمچنین محل های استقرار موتور روی شاسی (دسته موتورها ) درتنه قرار دارد.

کارتر:

کارتر ظرف ومخزن روغن می باشد که زیرموتوربسته می شود وروغن پس ازطی کانالهای روغن مجددا به آن برمی گردد. جهت به کار افتادن و روشن شدن موتورهای بنزینی چهار زمانه نیاز به چهار حالت زیر می باشد:

۱- مکش (تنفس)

۲- تراکم

۳- احتراق

۴- تخلیه

مرحله اول مکش یا تنفس :

با به حرکت درآوردن موتور توسط استارت و با پایین رفتن پیستون، سوپاپ هوا یا گاز باز شده و مخلوطی از هوا و بنزین سیلندر را پر می کند.

مرحله دوم تراکم :

در ادامه کار استارت و با بالا آمدن پیستون, سوپاپ گاز بسته شده و مخلوط هوا و بنزین به صورت گاز تحت تراکم قرار می‎گیرد.

مرحله سوم احتراق :

در ادامه کار استارت کمی قبل از رسیدن پیستون به انتهای مرحله تراکم شمع جرقه زده و با فشار زیاد احتراق، پیستون با شدت و قدرت به طرف پائین حرکت کرده و در نتیجه موتور روشن شده و دیگر نیاز به استارت زدن نمی‎باشد.

مرحله چهارم تخلیه :

پس از پایان احتراق پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت کرده و در این زمان سوپاپ دود باز بوده و گازهای حاصل از احتراق توسط اگزوز به خارج منتقل می گردد.

دانشنامه مرجع مهندسی ایران

[b]www.smsm.ir


حضرت علي (علیه السلام)
كَفى بِالمَرءِ غَفلَةً أن يَصرِفَ هِمَّتَهُ فيما لا يَعنيهِ
غفلت آدمى را همين بس كه همّتش را در آنچه به كارش نمیايد، صرف كند.

برای دانلود کتاب به ادرس www.hieng.org مراجعه کنید

پاسخ


 سپاس شده توسط kamec ، saman33
#2
Bug 
باسلام وخسته نباشید اینجانب یک خودروی سمند موتورملی مدل آخر 88 دارم که پدرم را درآورده وقتی چراغ ها را روشن می کنم یاخودرو درسربالایی بدون سرعت قرار می گیرد یا کولرروشن می کنم یا بخوای ازباطری به خودوری دیگر کمک بدی یعنی جریان برق زیاد ازخودرو گرفته می شود ماشین تک کارمی کندحتی با فشاربه پدال گاز ودرحال خاموش شدن می شود این حالت بعضی مواقع درترافیک (ماشین درجا کارمی کند) نیز اتفاق می افتد وصبح ها که موتور سرد است این اتفاق نمی افتدوماشین دارای شتاب وکارکردخوبی است ولی وقتی آب رادیاتوربه درجه حرارت یک سوم رسید بیشتر این حالت دیده می شود. دینام را کنترل کردم سالم بود باطری را عوض کردم وازباطری آمپربالا استفاده می کنم ولی درست نشد لطفا راهنمایی فرمایئد چرا ازاین خودرو جریان برق زیاد کشیده می شود تک کارمی کندازشمع می تونه باشه، ازانژکتور ویا دریچه گاز البته قبلا نیز خودرو بعضی موقع ها تک کار می کرد که با تمیزکردن شیر CCVTخوب شد آیا دوباره ازاین شیر می تونه باشه.



پاسخ


 سپاس شده توسط saman33
#3
Bug 
تو این حالت چراغ دینام هم روشن میشه؟؟
رو حالت گاز و بنزین همینطوره؟؟

تو همون حالتی که داره 3 کار میکنه سوکت کوئل تک تک سیلندر ها رو به ترتیب بکش و وصل کن.باید قطع شدن سوکت کوئل هر چهار تا سیلندر ، به یک اندازه باعث افزایش لرزش و تغییر صدای موتور بشه.اینطوری مشخص میشه کدوم سیلندر از کار افتاده.


خیلی خوب میشه اگه به مولتی متر دسترسی داشته باشین.اینطوری عیب یابی راحت تر میشه.

اون تست رو امتحان کنید و یک مولتی متر یا جداقل یک چراغ کوچیک 12 ولت تهیه کنید.


[تصویر:  covlsly6woahxy0m1n6g.png]

پاسخ


 سپاس شده توسط saman33
#4
Bug 
عالی بود.استفاده کردم.



پاسخ


 سپاس شده توسط saman33


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آموزش تصویری عیب یابی خودرو پراید به زبان ساده +فیلم sazmus7 0 595 11-29-2018، 01:05 PM
آخرین ارسال: sazmus7

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان

فیلم های آموزشی مهندسی مکانیک - به زبان فارسی

بر روی موضوع مورد نظر خود کلیک کنید

آموزش پنیوماتیک آموزش نرم افزار Fluidsim آموزش ریخته گری با ProCast
آموزش کنترل صنعتی آموزش نرم افزار PDMS آموزش نرم افزار کامسول Comsol
آموزش شکل دادن فلزات آموزش نرم افزار Moldflow آموزش ماشین کاری با EdgeCAM
آموزش طراحی کنترل مقاوم آموزش Working Model آموزش پدیده انتقال در کامسول
آموزش حل معادلات دینامیکی آموزش نرم افزار LogoPress آموزش کنترل فعال با رویکرد فازی
آموزش تحلیل المان محدود آموزش‌های رایگان آموزش ریخته گری با ProCast