انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: آموزش نرم افزار Simulia.Abaqus-V6R2013x
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معرفی نرم افزار Simulia.Abaqus-V6R2013x

نرم‌افزار Simulia.v6 قابلیت تحلیل خطی ساده تا پیچیده­ترین مدل‌سازی غیر خطی را دارا می‌باشد. این نرم‌افزار دارای مجموعه المان‌های بسیار گسترده‌ای می‌باشد که هر نوع هندسه‌ای را می‌توان توسط این المان‌ها مدل کرد. همچنین دارای مدل‌های رفتاری بسیار زیادی است که در مدل‌سازی انواع مواد با خواص و رفتار گوناگون نظیر فلزات، لاستیک‌ها، پلیمرها، کامپوزیت‌ها، بتن مسلح، فومهای فنری و نیز شکننده و همچنین مصالحی ژئوتکنیکی نظیر خاک و سنگ، قابلیت تحلیلی زیادی را ممکن می‌سازد. نظر به اینکه Simulia یک ابزار مدل‌سازی عمومی و گسترده می‌باشد، استفاده از آن تنها محدود به تحلیل مسائل مکانیک جامدات (یعنی مسئله تنش-­کرنش) نمی‌شود. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان مسائل مختلفی نظیر انتقال حرارت، انتقال جرم، تحلیل حرارتی اجزاء الکتریکی، اکوستیک، تراوش و پیزو الکتریک را مورد مطالعه قرار داد.
*محیط کاربری آسان باوجود امکانات بسیار گسترده
*تجزیه، تحلیل و حل مسائل دینامیکی و استاتیکی
*قابلیت مدل‌سازی و شبیه‌سازی پیشرفته و دقیق
*دارای کتابخانه‌ی بسیار کاملی از المان‌ها و مدل‌های رفتاری، جهت مدل‌سازی انواع مواد با خواص و رفتار گوناگون نظیر فلزات، لاستیک‌ها، پلیمرها، کامپوزیت‌ها، بتن مسلح، فوم‌های فنری و نیز شکننده و همچنین مصالح ژئوتکنیکی نظیر خاک و سنگ
این نرم‌افزار همکاری آنلاین را در چرخه PLM و در یک محیط گرافیکی (مانند نرم‌افزار Catia.V6) زمانی که آزمایش‌های مجازی و مطابقت با مشخصات عملکردی آزموده می‌شود را امکان پذیر کرده و ابزاری قدرتمند برای طراحان و مهندسین تحلیلگر در راستای بررسی عملکرد واقعی قطعات، اجزاء و محصولات طراحی‌شده با نرم‌افزار Catia.V6 را فراهم می‌کند. به‌طور دقیق­تر تمامی ابزارهای تحلیل المان محدود در محیط نرم‌افزار Catia قابل دسترسی می‌باشد و هرگونه تغییر در هندسه بلافاصله بر نتایج تحلیل نیز اثر خواهد گذاشت. ازجمله مزایای استفاده از این نرم‌افزار در چرخه مدیریت عمر محصول، می­توان به ایجاد نوآوری مبتنی بر همکاری آنلاین و جهانی، همکاری و خلاقیت به‌صورت آنلاین، ایجاد زیرساخت واحد برای مدیریت مالکیت معنوی محصول، آمادگی برای فرایندهای تجاری و به دست آوردن رفتار، شکل و عملکرد واقعی محصول اشاره کرد.
نوآوری مبتنی بر همکاری آنلاین و جهانی: نتایج شبیه‌سازی در مجموعه سازمان برای اتخاذ تصمیمات مربوط به تجارت و عملکرد طراحی مورداستفاده قرار می‌گیرد وگفتگوی همه‌جانبه و توانایی ایجاد و مقایسه و ارزیابی سریع و راحت­تر میان طراح و تحلیلگر را زمانی که ساختار طراحی بهینه، تعیین می‌شود را آسان می‌سازد.
همکاری و خلاقیت به‌صورت آنلاین: آنلاین بودن مجموعۀ V6 دسترسی آنی به مدل‌های شبیه‌سازی شده و نتایج آن را ارائه می‌دهد. مدل‌های المان محدود و نتایج حاصل از تحلیل و شبیه­سازی در هر زمان با توجه به سطوح دسترسی برای تمامی افراد قابل دسترس بوده و بین تیم‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود.
زیرساخت واحد PLM برای مدیریت مالکیت معنوی: کاربر می‌تواند مالکیت معنوی شبیه‌سازی انجام‌شده را در پلتفرمی یکسان و پایگاه دادۀ مشترک مدیریت و حفاظت کند. V6 مفهوم PLM را از مدیریت اطلاعات محصول گرفته تا مدیریت فرایندها و داده‌های شبیه‌سازی شده را توسعه داده است. پلتفرم واحد از این جهت اهمیت دارد که اطلاعات شبیه‌سازی به‌آسانی در تمام بخش‌های سازمان به‌عنوان دادۀ محصول بانام شخص ایجادکننده قابل دسترس باشد و درنهایت بتوان از این شبیه‌سازی در آینده نیز بهره برد.
آمادگی برای انجام فرایندهای تجاری PLM: بخش مهمی از یک شبیه‌سازی فرایند تجاری کامل شامل توسعه و گسترش فرایندهای شبیه‌سازی استاندارد، مدیریت این فرایندها با مدیریت چرخۀ شبیه‌سازی (SLM) است که درنهایت اطمینان از اینکه این فرایندها به‌طور مداوم و مستمر در مجموعۀ سازمان مورداستفاده قرار می‌گیرند، موردبررسی قرار می‌گیرد.
تجربه‌ای از شکل واقعی محصول: در Simulia.V6 کاربر می‌تواند رفتار و عملکرد واقعی و فیزیکی محصول را به‌صورت سه­بعدی مشاهده کند تا بتواند به‌طور دقیق طراحی محصول را در با در نظر گرفتن شرایط واقعی کارکرد، انجام دهد. شبیه‌سازی دید عمیق‌تری نسبت به رفتار محصول ارائه می‌دهد که نه‌تنها تعداد آزمایشات فیزیکی گران قیمت کاهش می‌یابد، بلکه اطمینان از طراحی نیز افزایش پیدا می‌کند و به مشتری این امکان را می‌دهد که درخواست خود را با اطمینان بیشتری ارائه بدهد.
نرم‌افزار Simulia.V6 از  4 قسمت اصلی زیر تشکیل‌شده است:
1-SIMULIA ExSight Product Family
2-SIMULIA DesignSight Product Family
3-SIMULIA Simulation Lifecycle Management (SLM) Product Family
4-SIMULIA Multiphysics Environment
این نرم ­افزار آزمایش مجازی و کشف رفتار واقعی محصول را امکان پذیر می‌کند تا از انطباق با قوانین و عملکرد موردنظر  ازجمله ایمنی، مقاومت، دوام، قابلیت اطمینان و ساخت محصول اطمینان حاصل شود و محیطی مبتنی بر همکاری آنلاین که به کاربر اجازه می‌دهد که شبیه‌سازی عملکردی، داده‌های علمی، فرایندها و مالکیت فکری را بررسی، مدیریت، استفادۀ مجدد و خودکارکرده و در رابطه با آن‌ها در تمام چرخۀ عمر تصمیم‌گیری کند را ارائه    می­نماید. آزمایشگاه Multiphysics مجازی پیشرفته‌ترین حالت در شبیه‌سازی‌های امروزه است که از الزامات شبیه‌سازی و تحلیل­ های المان محدود محصول که به‌طور چشمگیری نیاز به آزمایش فیزیکی را کاهش می‌دهد، پشتیبانی می‌کند.