انجمن تخصصی مهندسین مکانیک

نسخه‌ی کامل: تحلیل آزمون های کارشناسی ارشد 91 تا 94
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6
حرارت و سیالات
آزمون كارشناسي ارشد سال 92 (بهمن 91)، رشته مهندسي مکانیک و با تعداد 170 سؤال در 180 دقیقه برگزار شد. تعداد سؤالات آزمون كارشناسي ارشد تمام درس‌هاي مهندسي مکانیک مشابه سالهای گذشته بوده است. تعداد سؤالات دروس حرارت وسیالات نيز مانند گذشته 20 سؤال بوده است. نكته‌اي كه در مورد سؤالات كارشناسي ارشد مکانیک به چشم مي‌خورد اين است كه در دروس حرارت و سیالات شامل سیالات، ترمودینامیک و انتقال حرارت از فصل های اصلی و مهم کتاب سؤال مطرح شده بود و کمتر به فصل های حاشیه ای و جانبی پرداخته شده بود.

از لحاظ بودجه‌بندي در درس ترمودینامیک از خواص حجمی سیالات خالص 1 سؤال، قانون اول ترمودینامیک 1 سؤال، قانون دوم ترمودینامیک 2 سؤال، آنتروپی 1 سؤال و تحلیل قانون دوم برای حجم کنترل 2 سؤال آمده است .از سیالات جریان تراکم ناپذیر 1 سؤال، جریان تراکم پذیر لزج در لوله ها 3 سؤال،جریان پتانسیل 1 سؤال، فرم دیفرانسیلی قوانین اصلی 1 سؤال و لایه مرزی 1 سؤال مطرح شده است در انتقال حرارت از انتقال گرمای هدایتی 2 سؤال، انتقال گرمای جابه جایی 1 سؤال ، تشعشع 1 سؤال ، جابجايي طبیعی 1 سؤال و مبدل های گرمایی نیز 1 سؤال مطرح شده است.
در سال‌هاي اخير روند سؤالات حرارت و سیالات رو به مفهومي‌تر شدن پيش رفته است، و بیشتر سؤالات ترکیبی از چند بخش از مباحث درسی می باشند. از این رو برای حل سؤالات نیاز به دقت و تسلط بر پیوستگی مطالب بسيار احساس مي‌شود.
ساخت و تولید
همانند آزمون‌های چند سال اخیر، در درس ساخت و تولید بیست سؤال طرح شده بود که این سؤالات از هشت درسی که داوطلبان در طول چهار سال تحصیل خود در این گرایش می گذرانند، انتخاب شده بودند. تعداد سؤالات در چهار درس ماشین ابزار، قالب پرس، علم مواد و تولید مخصوص در آزمون امسال دقیقاً همانند آزمون سال گذشته بود اما در چهار درس دیگر یک سؤال کمتر و یا بیشتر بوده است.

اگر بخواهیم نوع سؤالات درس ساخت و تولید را به دو گروه سؤالات حل کردنی (مسأله ها) و سؤالات تحلیلی یا حفظ کردنی تقسیم کنیم، به وضوح مشاهده می شود که در آزمون امسال سؤالات تحلیلی به طرز قابل ملاحظه ای بار بیشتری از آزمون را به خود اختصاص داده بودند. به همین جهت به دلیل کمتر بودن تعداد مسأله ها، می توان این گونه در نظر گرفت که سؤالات ساخت و تولید در آزمون 92 وقت کمتری را از داوطلب در سر جلسه آزمون ‌گرفتند. علاوه بر این، با درنظرگرفتن این نکته که سطح آزمون 92 کمی پایین‌تر از آزمون 91 بود، می‌توان گفت که داوطلبان در آزمون امسال وضعیت بهتری در درس ساخت و تولید داشتند.
مسأله دیگری که باید در نظر گرفت این است که در آزمون 91 داوطلبان به تعدادی سؤال با سبک جدید برخورد کردند که در آزمون های گذشته نمونه آنها را مشاهده نکرده بودند و این موضوع برای آنها غافلگیر کننده بود (نظیر سؤالات آماری در درس اندازه گیری)، اما در آزمون 92 نوع سؤالات به سبک سال‌های گذشته برگشت و این موضوع برای داوطلبان دلگرم کننده شد!
در آزمون امسال یک سؤال از درس ریخته‌گری طرح شده بود که متأسفانه جزو مباحثی که سازمان سنجش برای درس ساخت و تولید اعلام کرده است نمی باشد. اگر بخواهیم کمکی به طراحان کنکور امسال برای توجیه وجود این سؤال در دفترچه کنکور بکنیم باید بگوییم که آوردن این سؤال در آزمون و در کنار سؤالات مدیریت تولید، برای این است که یک مهندس ساخت و تولید به عنوان یک مدیر تولید باید شناخت کاملی از فرآیندهای تولیدی متداول داشته باشد. حتی با توجیه این مورد، توضيحي برای کمبود داده‌های مسأله هیدرولیک آزمون امسال به ذهن نمی رسد!
همانطور که در چندین سال اخیر مشاهده کرده ایم، نوع سؤالات و ماهیت دروس ساخت و تولید (گستردگی مطالب و تنوع منابع موجود)، ایجاب می کند که در اولویت اول تا جایی که وقت داوطلبان اجازه می دهد به مطالعه منابع و کتاب‌های موجود بپردازند و بعد برای آشنایی با سبک سؤالات، نمونه‌هایی از تست‌های موجود را پاسخ دهند. چرا که بر خلاف دروس دیگر که تا تست زنی به طور کامل انجام نگیرد فرآیند یادگیری کامل نگردیده است، در درس ساخت و تولید داوطلبان بیشتر احتیاج به مطالعه مطالب متنوع دارند تا انجام تست زنی، که این موضوع در آزمون امسال به خوبی قابل مشاهده بود. به همین جهت داوطلبان باید با مشخص کردن بهترین و مفیدترین منابع، با یک برنامه ریزی مناسب مطالعه آنها را در طول دوران آمادگی برای آزمون ارشد به نحو احسن انجام دهند و مرور آنها را در زمان های مناسب در برنامه خود قرار دهند.
گروه جامدات
تعداد سوالات مربوط به دروس استاتيک-مقاومت مصالح-طراحي اجزا آزمون كارشناسي ارشد سال 92 (بهمن 91)، رشته مهندسي مکانيک همانند سال هاي اخير بصورت 5 سوال استاتيک- 8 سوال مقاومت مصالح 1و2 – 7سوال طراحي اجزا 1و2 طراحي شده بود. در نحوه ي طراحي سوالات نسبت به سال هاي گذشته تغيير چنداني مشاهده نمي شد ولي جامع بودن سوالات مطرح شده را مي توان نقطه مثبت سوالات ذکر کرد. اگر سوالات 8 مرحله آزمون هاي آزمايشي به دقت مورد بررسي قرار گيرند، مشابه بيش از 75 درصد سوالات کنکور امسال را مي توان در سوالات مشاهده کرد.

در گذشته به دليل تغيير مداوم سبک طراحي سوالات درس طراحي اجزا پاسخ گويي به سوالات اين درس بسيار دشوار بود. ولي در سال‌هاي اخير روند سوالات رو به مفهومي‌تر شدن پيش رفته است. براي اينكه دانشجو بتواند سوالات اين درس را در زمان مناسب حل كند بايد از مباحث مختلف به اندازة كافي سوال حل كرده باشد تا سوالات آزمون كارشناسي ارشد، نكته جديدي نداشته و فقط احتياج به زمان براي حل سوال داشته باشد، نه اينكه زماني را به حل سوالي اختصاص دهد كه براي اولين بار با آن مواجه شده است. در اين زمينه هم در 8 مرحله آزمون آزمايشي تلاش بر اين بود تا سوالات به شکلي متفاوت و حاوي نکات مهم از مباحث مختلف طرح شود و در پاسخ هاي تشريحي هم همه ي نکات مرتبط با مبحث شرح داده شود.
در مورد درس استاتيک تاکيد بر يادگيري اصول اساسي مکانيک بر مبناي کتاب مريام به چشم مي خورد و در کل مجموعه‌اي از سوالات منطقي طراحي شده بود.
بسیار ممنون و متشکر بابت ارسال های بینظیروکاربردی
(04-24-2015، 09:43 PM)omg نوشته است: [ -> ]بسیار ممنون و متشکر بابت ارسال های بینظیروکاربردی

نظر لطف شماست
سعی میکنم از این پس ارسال هایم بیش از این کاربردی باشه.
حال سوال های سال 93 را مورد بررسی قرار می دهیم
درس استاتیک
درس استاتیک پایه ای‌ترین درس مهندسی محسوب می گردد. از این رو درک کردن مفاهیم آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد. مفاهیم درس استاتیک بسیار ساده است، ولی مسائل آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین برای درک بهتر مفاهیم این درس باید به مقدار کافی مسئله حل شود. یکی از بهترین منابع این درس کتاب استاتیک نوشته ی مریام می باشد. در این کتاب از مسائل و شکل های متنوع مهندسی برای درک بهتر مفاهیم استاتیک بهره گرفته است، لذا برای موفقیت در این درس از دانشجویان انتظار می رود مسائل این کتاب را به تنهایی و بدون رجوع به كتاب‌هاي كمك درسي حل نموده و بر روی نتایج حاصله به اندازه‌ی کافی تحلیل انجام دهند.
سؤالات درس استاتیک در کنکور 93 بسیار آسان بود. دانشجویان با تسلط معمولی قادر به پاسخ گویی به تمام سؤالات این درس هستند. از این رو این درس جزو امتیازآورترین دروس مکانیک جامدات می باشد. در کنکور امسال از فصول مهم و سنگين همچون فصل اصطکاک و کابل ها سؤال طراحی نشده بود که این خود سبب آسانی کنکور امسال شد. از دیگر نکات کنکور جامدات این است که دانشجویان مکانیک بهتر است سؤالات کنکور کارشناسی ارشد عمران درس تحلیل سازه را نیز در نظر داشته باشند. زیرا تشابه بسیاری با این درس دارد و سؤالات تقریباً مشابه یکدیگر هستند.
درس طرحی اجزا
درس طراحی اجزاء از پراکنده ترین دروس کنکور مکانیک می باشد و با توجه به این که روش تدریس این درس در دانشگاه های مختلف، با نحوه ی سؤالات کنکور این درس متفاوت است، بسیاری از داوطلبان این درس را حذف می کنند. از طرفی منبع کاملی که تمام مباحث این درس را به طور کامل بیان کرده باشد در دسترس نمی باشد. از این رو این درس جزو بد قلق ترین دروس کنکور مکانیک است.  سؤالات این درس در کنکورهای سال های گذشته بیان گر این واقعیت است که سؤالات این درس یا به راحتی قابل پاسخ گویی است یا این قدر سخت است که در مدت آزمون نمی توان به آن پاسخ داد. از این رو حذف کردن این درس باعث از دست دادن چند سؤال (که تعدادشان بین 3 تا 4 تست می باشد) مي‌شود، و این مقدار از تست ها می توانند در رتبه ی نهایی بسیار نقش پر رنگی ایفا نمایند. با توجه به مباحث مطرح شده در بالا به داوطلبان توصیه می گردد مباحث اولیه ی این درس نظیر معیارهای شکست و طراحی پیچ، پرچ، جوش، فنر و یاتاقان ها را حتماً مطالعه كنند. سؤالات چند سال اخیر نشان داده است با مطالعه ی مباحث فوق معمولاً تمام تست ها در زمان بسیار کمی قابل پاسخ‌‌گويي هستند.

در کنکور امسال از مباحث معیارهای شکست سؤال طراحی نشده بود که این تقریباً کم سابقه است. از طرفی سؤالات مربوط به طراحی پیچ و فنر بسیار آسان بود. در عوض مباحث یاتاقان و چرخ‌دنده نیازمند زمان بیشتری بود. به دانشجویان توصیه می گردد سؤالات کنکور سال های قبل در این درس را حتماً مطالعه كنند.
درس مقاومت مصالح
درس مقاومت مصالح اولین درسی است که در آن مفاهیم تغییرشکل آورده شده است. حجم بسیار بالای مباحث مطرح شده در این درس سبب شده که بیش ترین زمان را از داوطلبان کنکور مکانیک برای دروس جامداتی بگیرد. مفاهیم و فرضیات حاکم بر مسائل این درس بسیار مهم است و دانشجو باید بر فرضیات حاکم بر مسئله احاطه¬ی کامل داشته باشد. برای درک بیشتر مفاهیم همانند سایر دروس مهندسی نیازمند حل مسائل فراوان است. حل مسائل باید به تنهایی توسط دانشجو صورت بگیرد و نتایج در حالت های مختلف بررسی شود. اگر این درس به خوبی مطالعه شود به راحتی می توان تمام تست های آن را پاسخ داد، این در حالی است که در درس استاتیک ممکن است سؤالات مربوط به یک فصل بسیار سخت طراحی شود و نتوان به آن پاسخ داد. بنابراین پیشنهاد می شود تمام مباحث این درس مطالعه شود.

سؤالات درس مقاومت مصالح در کنکور 93 نسبتاً آسان بود و دانشجو با یک تسلط نسبی قادر به پاسخ گویی به همه ی سؤالات بود. در کنکور امسال از مباحث تغییر شکل محوری سؤال طراحی نشده بود. همچنین از مباحث جدار نازک و روش های انرژی سؤال نیامده بود. سؤالات فصل تیرها آسان بود و هیچ‌کدام از سؤالات این درس در کنکور امسال مشكل‌ساز نبود. به دانشجویان برای پاسخ گویی به تمام سؤالات این درس پیشنهاد می شود که سؤالات کنکور ارشد عمران را نیز برای این درس مطالعه نمایند زیرا در بسیاری از مباحث نظیر خیز تیرها و خمش، سؤالات امسال مشابه کنکور سال های گذشته ی رشته ی عمران بود.
درس حرارت و سیالات
درس حرارت و سیالات شامل سه درس ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت می باشد. می توان گفت که سؤالات این سه درس تقریباً از هم مجزا بوده و به هم ارتباطی ندارند ولی در واقع دانش این سه درس کاملاً به هم وابسته است.

از لحاظ بودجه‌بندی سؤالات، برخلاف سال‌های گذشته که تقریباً ترکیب ثابت ترمودینامیک 6 سؤال، مکانیک سیالات و انتقال حرارت 7 سؤال بوده، امسال ترمودینامیک و انتقال حرارت 7 سؤال و مکانیک سیالات 6 سؤال را به خود اختصاص داده بودند.
با نگاهی به سؤالات سال 93 در درس ترمودینامیک می توان دریافت که برخلاف سال‌های اخیر که حتماً یک تست از قسمت احتراق مطرح می شد، امسال چنین سؤالی مطرح نشده بود. در کل از لحاظ درجه سختی سؤالات این درس می توان گفت که متوسط بوده و دانشجو می توانست درصد خوبی از این درس را کسب کند. در مجموع مي‌توان گفت سؤالات این درس نسبت به سال گذشته در یک سطح بودند.
به دانشجویان توصیه می شود که مبحث آسان روابط ترمودینامیکی را به دقت مطالعه کنند، زیرا مشاهده می‌شود که هر سال بدون استثناء یک سؤال نسبتاً راحت از این بخش مطرح می گردد.
با نگاهی به سؤالات سال 93 در درس مکانیک سیالات می توان دریافت که نسبت به دو درس دیگر این مجموعه، درس مکانیک سیالات دارای نوسان زیادی از لحاظ مطرح کردن سؤالات از بخش‌های مختلف این درس است. مثلاً یک سال از مبحث جریان پتانسیل سؤال زیاد مطرح می‌شود، ولی سال بعد سؤالی مطرح نمی‌شود و... . به همین دلیل کار دانشجو در این درس نسبت به دو درس دیگر سخت‌تر است و دانشجو بايد قسمت‌های گوناگون آن را به دقت مطالعه کند. در کل از لحاظ درجه سختی سؤالات این درس می توان گفت که متوسط بوده و دانشجو می توانست درصد خوبی از این درس کسب کند و در مجموع سؤالات این درس نسبت به سال گذشته آسان‌تر بود.
با نگاهی به سؤالات سال 93 در درس انتقال حرارت می توان دریافت که برخلاف سال‌های قبل که یک تست از قسمت تشعشع مطرح می شد ولی امسال دو سؤال مطرح شده بود و همچنین از جریان داخلی و مبدل‌های حرارتی سؤالی مطرح نشده بود. در کل از لحاظ درجه سختی سؤالات این درس، می توان گفت که اين درس از لحاظ سختي، متوسط بوده و دانشجو می توانست به همه سؤالات این بخش پاسخ دهد و در مجموع سؤالات این درس نسبت به سال گذشته آسانتر بود.
در درس انتقال حرارت چون حدود نیمی از سؤالات بصورت مفهومی مطرح می شوند، دانشجو بایستی با دقت و مطالعه فراوان به عمق مطالب این درس دست پیدا کند.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6