04-24-2015، 10:10 PM
ساخت و تولید
خب خدا را شکر! بالاخره در طرح سؤالات ساخت و تولید تا حد زیادی به منابع متداول بسنده شد و از آوردن سؤالات عجیب و غریب در این آزمون خودداری گردید! شاید به وضوح نتوان گفت که این آزمون از آزمونهای سالهای گذشته آسانتر بوده است، اما همین که سؤالات نسبت به سالهای قبل از استاندارد بالاتری برخوردار بودند باعث دلگرمی و اطمینان خاطر داوطلبان شد.
شاید یکی از ايرادهايي که بتوان به کنکور ساخت و تولید وارد کرد این است که داوطلبان باید هشت درس تخصصی که در طول چهار سال میگذرانند را مطالعه کنند تا فقط به بیست سؤال از این هشت درس پاسخ دهند و همین موضوع باعث سنجش غیر واقعی داوطلبان شود، زیرا که به طور متوسط از هر درس دو یا سه سؤال خواهد آمد که مسلماً خواندن یک کتاب کامل برای پاسخگویی به دو سؤال چندان عادلانه به نظر نمیرسد. اما نکته جالبی که در آزمون امسال وجود داشت این بود که سؤالاتی که در چند درس مهم مطرح شده بودند، پیرامون یک موضوع خاص در آن درس میچرخیدند که معمولاً جزو موضوعات متداول و پرتست بودند و به دلیل تنوع تستی کمتر در آزمون امسال، داوطلبان آرامش خاطر بیشتری در حین پاسخگویی به سؤالات داشتند. به طور کلی اگر داوطلبان در آزمون امسال نیمه اول هر کتاب را میخواندند میتوانستند به همه سؤالات پاسخ دهند، اما مسلماً هیچ وقت نبايد چنین کاری انجام دهند! حال به صورت جدا به تحليل دروس ميپردازيم:
* ماشینکاری: در این درس سه مسأله از فرآیند تراشکاری برای محاسبه زمان و توان برادهبرداری مطرح شده بود که جزو مسائل آشنا برای داوطلبان است. دو سؤال از این سؤالات هم کاملاً شبیه به هم و فقط با عددهای متفاوت بودند!
* علم مواد: گاهی به داوطلبانی که در این درس کمبود وقت دارند توصیه میشود که حداقل فصل مربوط به ساختارهای کریستالی را مطالعه کنند. در آزمون امسال سه سؤالی که در این درس مطرح شده بودند کاملاً مربوط به همین فصل بوده که مسلماً این امر خوشحالی زیادی برای این گروه از داوطلبان داشته است!
* قالب پرس: استثنائاً در این درس کمی سبک سؤالات جدیدتر بود. هر سه سؤال مربوط به کلیات قالبها و همچنین پرسهای مورد استفاده بود و کمتر به جزئیات فرآیندهای پرس (برش، خم و کشش) پرداخته شده بود. در حالی که در سالهای قبل معمولاً از آنها سؤالات بیشتری مطرح میشد.
* ماشینهای کنترل عددی: دو سؤال در این درس از مبحث برنامهنویسی که همیشه هم مطرح بوده، طرح شده است. البته سؤال سوم کمی فرق داشته و به جای اینکه شماره کد مربوطه بیان شود، نام آن آورده شده است. اما در هر صورت صرفاً آشنایی با جیکدهای فرزکاری، توانایی پاسخگویی به هر سه سؤال را به داوطلب داد.
* اندازه گیری: باز هم یکی از سؤالاتی که در این درس مطرح شده است از سؤالات آماری است. موضوعی که شاید در بعضی دانشگاهها به دانشجویان تدریس نشود. اما مثل اینکه کمکم باید این مبحث را به عنوان یکی از بحثهای پرکاربرد درس اندازهگیری و جزو جدانشدنی آن به حساب آورد.
* تولید مخصوص: یک سؤال از فرآیند اسپارک آمده که در بسیاری از سالها از این فرآیند سؤال مطرح شده است. تقریباً دیگر میتوان نام درس تولید مخصوص را داخل پرانتز اسپارک نامید! یک سؤال دیگر هم از جوشکاری با اشعه الکترونی مطرح شده است که باعث اعتراض بعضی داوطلبان شده که چرا از جوشکاری سؤال آمده است. در پاسخ باید گفت که این سؤال ربطی به درس جوشکاری نداشته و کاملاً از مباحث تولید مخصوص بوده و آمدن آن در کنار سؤال اسپارک نیز تأییدکننده همین موضوع است.
* هیدرولیک و نیوماتیک: سه سؤالی که در این درس آمده است از محاسبات مربوط به نیروها و فشارهای هیدرولیکی بوده که چندان سؤالات مشکلی هم نبودهاند و داوطلبان نیاز کمتری به توانایی تحلیل مدار داشته که در سالهای قبل بیشتر از آنها سؤال مطرح بوده است. اما در هر صورت همیشه توصیه میشود که داوطلبان در این درس تحلیل مدارهای هیدرولیکی را به خوبی فراگیرند.
* مديريت توليد: تقریباً هر ساله به دلیل آشنایی کمتر داوطلبان ساخت و تولید با درس مدیریت تولید، تقریباً نیمی از داوطلبان این درس را مطالعه نمیکنند. امسال هیچ سؤالی از این درس نیامده که باعث خوشحالی این گروه از داوطلبان شده است. این اتفاق در بعضی سالهای گذشته نیز رخ داده است، به گونهای که درس مدیریت تولید تنها درسی بوده که ممکن است از آن سؤالی در آزمون سراسری طرح نشود. البته امیدواریم تکلیف این درس کاملاً مشخص شود که یا از آزمون سراسری حذف شود یا آمدن سؤال از آن مثل بقیه درسها حتمی باشد که زحمات گروهی از داوطلبان هدر نرود.
خب خدا را شکر! بالاخره در طرح سؤالات ساخت و تولید تا حد زیادی به منابع متداول بسنده شد و از آوردن سؤالات عجیب و غریب در این آزمون خودداری گردید! شاید به وضوح نتوان گفت که این آزمون از آزمونهای سالهای گذشته آسانتر بوده است، اما همین که سؤالات نسبت به سالهای قبل از استاندارد بالاتری برخوردار بودند باعث دلگرمی و اطمینان خاطر داوطلبان شد.
شاید یکی از ايرادهايي که بتوان به کنکور ساخت و تولید وارد کرد این است که داوطلبان باید هشت درس تخصصی که در طول چهار سال میگذرانند را مطالعه کنند تا فقط به بیست سؤال از این هشت درس پاسخ دهند و همین موضوع باعث سنجش غیر واقعی داوطلبان شود، زیرا که به طور متوسط از هر درس دو یا سه سؤال خواهد آمد که مسلماً خواندن یک کتاب کامل برای پاسخگویی به دو سؤال چندان عادلانه به نظر نمیرسد. اما نکته جالبی که در آزمون امسال وجود داشت این بود که سؤالاتی که در چند درس مهم مطرح شده بودند، پیرامون یک موضوع خاص در آن درس میچرخیدند که معمولاً جزو موضوعات متداول و پرتست بودند و به دلیل تنوع تستی کمتر در آزمون امسال، داوطلبان آرامش خاطر بیشتری در حین پاسخگویی به سؤالات داشتند. به طور کلی اگر داوطلبان در آزمون امسال نیمه اول هر کتاب را میخواندند میتوانستند به همه سؤالات پاسخ دهند، اما مسلماً هیچ وقت نبايد چنین کاری انجام دهند! حال به صورت جدا به تحليل دروس ميپردازيم:
* ماشینکاری: در این درس سه مسأله از فرآیند تراشکاری برای محاسبه زمان و توان برادهبرداری مطرح شده بود که جزو مسائل آشنا برای داوطلبان است. دو سؤال از این سؤالات هم کاملاً شبیه به هم و فقط با عددهای متفاوت بودند!
* علم مواد: گاهی به داوطلبانی که در این درس کمبود وقت دارند توصیه میشود که حداقل فصل مربوط به ساختارهای کریستالی را مطالعه کنند. در آزمون امسال سه سؤالی که در این درس مطرح شده بودند کاملاً مربوط به همین فصل بوده که مسلماً این امر خوشحالی زیادی برای این گروه از داوطلبان داشته است!
* قالب پرس: استثنائاً در این درس کمی سبک سؤالات جدیدتر بود. هر سه سؤال مربوط به کلیات قالبها و همچنین پرسهای مورد استفاده بود و کمتر به جزئیات فرآیندهای پرس (برش، خم و کشش) پرداخته شده بود. در حالی که در سالهای قبل معمولاً از آنها سؤالات بیشتری مطرح میشد.
* ماشینهای کنترل عددی: دو سؤال در این درس از مبحث برنامهنویسی که همیشه هم مطرح بوده، طرح شده است. البته سؤال سوم کمی فرق داشته و به جای اینکه شماره کد مربوطه بیان شود، نام آن آورده شده است. اما در هر صورت صرفاً آشنایی با جیکدهای فرزکاری، توانایی پاسخگویی به هر سه سؤال را به داوطلب داد.
* اندازه گیری: باز هم یکی از سؤالاتی که در این درس مطرح شده است از سؤالات آماری است. موضوعی که شاید در بعضی دانشگاهها به دانشجویان تدریس نشود. اما مثل اینکه کمکم باید این مبحث را به عنوان یکی از بحثهای پرکاربرد درس اندازهگیری و جزو جدانشدنی آن به حساب آورد.
* تولید مخصوص: یک سؤال از فرآیند اسپارک آمده که در بسیاری از سالها از این فرآیند سؤال مطرح شده است. تقریباً دیگر میتوان نام درس تولید مخصوص را داخل پرانتز اسپارک نامید! یک سؤال دیگر هم از جوشکاری با اشعه الکترونی مطرح شده است که باعث اعتراض بعضی داوطلبان شده که چرا از جوشکاری سؤال آمده است. در پاسخ باید گفت که این سؤال ربطی به درس جوشکاری نداشته و کاملاً از مباحث تولید مخصوص بوده و آمدن آن در کنار سؤال اسپارک نیز تأییدکننده همین موضوع است.
* هیدرولیک و نیوماتیک: سه سؤالی که در این درس آمده است از محاسبات مربوط به نیروها و فشارهای هیدرولیکی بوده که چندان سؤالات مشکلی هم نبودهاند و داوطلبان نیاز کمتری به توانایی تحلیل مدار داشته که در سالهای قبل بیشتر از آنها سؤال مطرح بوده است. اما در هر صورت همیشه توصیه میشود که داوطلبان در این درس تحلیل مدارهای هیدرولیکی را به خوبی فراگیرند.
* مديريت توليد: تقریباً هر ساله به دلیل آشنایی کمتر داوطلبان ساخت و تولید با درس مدیریت تولید، تقریباً نیمی از داوطلبان این درس را مطالعه نمیکنند. امسال هیچ سؤالی از این درس نیامده که باعث خوشحالی این گروه از داوطلبان شده است. این اتفاق در بعضی سالهای گذشته نیز رخ داده است، به گونهای که درس مدیریت تولید تنها درسی بوده که ممکن است از آن سؤالی در آزمون سراسری طرح نشود. البته امیدواریم تکلیف این درس کاملاً مشخص شود که یا از آزمون سراسری حذف شود یا آمدن سؤال از آن مثل بقیه درسها حتمی باشد که زحمات گروهی از داوطلبان هدر نرود.