07-20-2017، 12:41 AM
چکیده
دنیای امروز، دنیای پیشرفت، سرعت، تکنولوژی و سیستم میباشد. صنعت حاضر برای بقا و ماندگاری در بین رقبا نه نتها باید از تکنولوژی و فناوری بالایی برخوردار باشد، بلکه باید از مدیریت سیستمی و کنترلهای نوین و خودکار برای کاهش خطا، افزایش سرعت عکس العمل و تطابق با تغییرات سریع محیطی حاضر کمک بگیرد. مفاهیمی از قبیل هوش مصنوعی، طراحی به کمک کامپیوتر، دیدگاه سیستمی به محیط اطراف و کل مجموعهها، سیستم خبره و … از جمله مواردی هستند که ما را در دستیابی به این اهداف یاری میرسانند.
این پروژه ابتدا به معرفی هوش مصنوعی و زیر مجموعههای آن از جمله سیستم خبره، اجزا و کاربردهای آن میپردازد. سپس کاربردهای سیستم خبره را در صنعت بیان میکند. سپس به طراحی سیستم خبره به عنوان یک پروژه طراحی و ساخت مینگرد و با دیدی تحلیلگر به تقسیم مراحل مختلف اجرا و اجزای پروژه ساخت سیستم خبره میپردازد و مدلی ارایه میدهد.
در مرحله بعدی سیستم تعمیرات نگهداری ماشین فرز عمودی را تشریح میکند، و با نگرشی سیستماتیک به طبقه بندی روش تعمیرات و رفع عیوب دستگاه می پردازد، سپس در بخش بعدی شرح کامل مراحل کار، قوانین و فلوچارت سیستم ارایه میشود، که در خاتمه به سیستم خبره عیب یابی و تعمیرات نگهداری در قالب صفحات وب، و در نرم افزار VPX منتهی میگردد.
مقدمهای بر سیستم خبره
در این فصل ابتدا به طور مختصر هوش مصنوعی و تاریخچه آن بیان میشود و در ادامه به معرفی سیستم خبره به عنوان شاخهای از سیستم خبره و نحوه طراحی و انواع مختلف آن میپردازیم.
1 -1 نگرشی بر هوش مصنوعی
نوع بشر نام علمی مرد خردمند[1] را به خودش نسبت داده است. زیرا قابلیتهای ذهنی و حسی ما برای زندگی روزمره، بسیار مفید هستند. حوزه هوش مصنوعی[2] سعی دارد تا موجودیتهای هوشمند را درک کند و قادر به ساخت آنها گردد. هوش مصنوعی[3] محصولات مهم و مؤثر زیادی حتی در مراحل اولیه توسعهاش، تولید کردهاست. اگرچه هیچ کس نمیتواند آینده را به طور مشخص پیشبینی کند، اما آشکار است که کامپیوترهایی با سطح هوشمندی در ردیف انسان (و حتی بهتر از آن) تأثیر بسزایی بر روی زندگی روزمره ما و همچنین بر روی تمدن آینده خواهد گذاشت.
هوش مصنوعی یا به اختصار AI روشی است جهت هوشمند ساختن کامپیوتر. این منظور زمانی برآورده میشود که قادر باشیم چگونگی تفکر انسان در زمان تصمیمگیری یا حل مساله را بررسی کرده و آن را پس از تقسیمبندی به مراحل پایهای در قالب یک برنامه کامپیوتری ارایه کنیم. هوش مصنوعی وسیلهای است ساده و سازمانیافته برای طراحی برنامههای تصمیمگیری پیچیده.
یک برنامه کامپیوتری استاندارد میتواند تنها پاسخگوی مسائل خاصی باشد که برای آنها برنامهریزی شدهاست. اگر یک برنامه استاندارد نیاز به تصحیح یا بازنگری جهت افزایش اطلاعات جدید داشته باشد، تمامی برنامه باید جستجو شود تا محل مناسب جهت افزودن اطلاعات یا انجام تغییرات پیدا گردد. این نه تنها اتلاف وقت است بلکه سایر بخشهای برنامه نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و اشتباهاتی در آنها رخ دهد. در مقابل هوش مصنوعی همانطور که از اسمش پیداست، در واقع کامپیوتر را قادر به تفکر میسازد. با ساده کردن برنامههایی که کنار هم گذاشته میشوند، هوش مصنوعی پایه آموختن انسان را تقلید کرده و به جذب اطلاعات جدید جهت بهکارگیری در مراحل بعدی میپردازد. فکر انسان میتواند اطلاعات جدید را بدون تغییر در روند کار مغز و بدون ایجاد اختلال در اطلاعات ذخیره شده قبلی جذب نماید. یک برنامه هوش مصنوعی نیز مشابه این کار میکند.
1-2 تاریخچهای از هوش مصنوعی و سیستمهای خبره
اولین کاری که به طور جدی در حیطه هوش مصنوعی شناخته میشود توسط وارنمککلود[4] و والترپیتز[5] (1943) انجام شد. آنها از سه منبع استفاده کردند: دانش فیزیولوژی پایه و عملکرد نورون در مغز، تحلیل رسمی منطق گزارهها متعلق به راسل[6] و وایتهد[7] و تئوری محاسبات تورینگ[8]. آنها مدلی از سلولهای عصبی مصنوعی را ارایه کردند که هر سلول دارای دو ویژگی روشن و خاموش بود؛ با یک کلید که روشن بودن آن در پاسخ به تحریک تعداد کافی نورون همسایه اتفاق میافتاد. وضعیت یک سلول عصبی «حقیقتاً مشابه یک گزاره که محرک کافی برایش منظور شده» بود. مککلود و پیتز همچنین پیشنهاد کردند که شبکههای به درستی تعریف شده، قادر به یادگیری هستند.
دونالدهب[9] در سال 1949 قانون ساده بهنگامسازی برای تغییر تقویت اتصالات بین نورونها را تعریف کرد که از طریق آن یادگیری میسر گردد.
در همین سالها نویل[10] و سیمون[11] برنامهای استدلالی بهنام «LT»[12] طراحی کردند که در مورد آن اینگونه ادعا کردند، « ما برنامهای کامپیوتری خلق کردهایم که قابلیت تفکر غیر عددی دارد و از اینرو مشکل ذهن- تن[13] را حل کردهایم.» موفقیتهای زود هنگام نویل و سیمون با «GPS»[14] ادامه یافت. برخلاف ال.تی، این برنامه از نو طراحی شد تا پروتکلهای حل مساله به روش انسان را تقلید کند. با وجودی که گروه محدودی از مسائل میتوانست مورد عمل قرار گیرد، نرم افزار روشی را در پیگرفت که مشابه انسان، برای حل مسائل به زیر اهداف توجه شود. بنابراین، «GPS» شاید اولین برنامه برای تجسم یافتن « تفکر انسانی»[15] بود.
دانلود:
کاربر مهمان نمیتواند مطالب قیمتگذاری شده را خریداری کند. برای خرید مطالب قیمتگذاری شده، وارد شوید یا ثبت نام کنید .
دنیای امروز، دنیای پیشرفت، سرعت، تکنولوژی و سیستم میباشد. صنعت حاضر برای بقا و ماندگاری در بین رقبا نه نتها باید از تکنولوژی و فناوری بالایی برخوردار باشد، بلکه باید از مدیریت سیستمی و کنترلهای نوین و خودکار برای کاهش خطا، افزایش سرعت عکس العمل و تطابق با تغییرات سریع محیطی حاضر کمک بگیرد. مفاهیمی از قبیل هوش مصنوعی، طراحی به کمک کامپیوتر، دیدگاه سیستمی به محیط اطراف و کل مجموعهها، سیستم خبره و … از جمله مواردی هستند که ما را در دستیابی به این اهداف یاری میرسانند.
این پروژه ابتدا به معرفی هوش مصنوعی و زیر مجموعههای آن از جمله سیستم خبره، اجزا و کاربردهای آن میپردازد. سپس کاربردهای سیستم خبره را در صنعت بیان میکند. سپس به طراحی سیستم خبره به عنوان یک پروژه طراحی و ساخت مینگرد و با دیدی تحلیلگر به تقسیم مراحل مختلف اجرا و اجزای پروژه ساخت سیستم خبره میپردازد و مدلی ارایه میدهد.
در مرحله بعدی سیستم تعمیرات نگهداری ماشین فرز عمودی را تشریح میکند، و با نگرشی سیستماتیک به طبقه بندی روش تعمیرات و رفع عیوب دستگاه می پردازد، سپس در بخش بعدی شرح کامل مراحل کار، قوانین و فلوچارت سیستم ارایه میشود، که در خاتمه به سیستم خبره عیب یابی و تعمیرات نگهداری در قالب صفحات وب، و در نرم افزار VPX منتهی میگردد.
مقدمهای بر سیستم خبره
در این فصل ابتدا به طور مختصر هوش مصنوعی و تاریخچه آن بیان میشود و در ادامه به معرفی سیستم خبره به عنوان شاخهای از سیستم خبره و نحوه طراحی و انواع مختلف آن میپردازیم.
1 -1 نگرشی بر هوش مصنوعی
نوع بشر نام علمی مرد خردمند[1] را به خودش نسبت داده است. زیرا قابلیتهای ذهنی و حسی ما برای زندگی روزمره، بسیار مفید هستند. حوزه هوش مصنوعی[2] سعی دارد تا موجودیتهای هوشمند را درک کند و قادر به ساخت آنها گردد. هوش مصنوعی[3] محصولات مهم و مؤثر زیادی حتی در مراحل اولیه توسعهاش، تولید کردهاست. اگرچه هیچ کس نمیتواند آینده را به طور مشخص پیشبینی کند، اما آشکار است که کامپیوترهایی با سطح هوشمندی در ردیف انسان (و حتی بهتر از آن) تأثیر بسزایی بر روی زندگی روزمره ما و همچنین بر روی تمدن آینده خواهد گذاشت.
هوش مصنوعی یا به اختصار AI روشی است جهت هوشمند ساختن کامپیوتر. این منظور زمانی برآورده میشود که قادر باشیم چگونگی تفکر انسان در زمان تصمیمگیری یا حل مساله را بررسی کرده و آن را پس از تقسیمبندی به مراحل پایهای در قالب یک برنامه کامپیوتری ارایه کنیم. هوش مصنوعی وسیلهای است ساده و سازمانیافته برای طراحی برنامههای تصمیمگیری پیچیده.
یک برنامه کامپیوتری استاندارد میتواند تنها پاسخگوی مسائل خاصی باشد که برای آنها برنامهریزی شدهاست. اگر یک برنامه استاندارد نیاز به تصحیح یا بازنگری جهت افزایش اطلاعات جدید داشته باشد، تمامی برنامه باید جستجو شود تا محل مناسب جهت افزودن اطلاعات یا انجام تغییرات پیدا گردد. این نه تنها اتلاف وقت است بلکه سایر بخشهای برنامه نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و اشتباهاتی در آنها رخ دهد. در مقابل هوش مصنوعی همانطور که از اسمش پیداست، در واقع کامپیوتر را قادر به تفکر میسازد. با ساده کردن برنامههایی که کنار هم گذاشته میشوند، هوش مصنوعی پایه آموختن انسان را تقلید کرده و به جذب اطلاعات جدید جهت بهکارگیری در مراحل بعدی میپردازد. فکر انسان میتواند اطلاعات جدید را بدون تغییر در روند کار مغز و بدون ایجاد اختلال در اطلاعات ذخیره شده قبلی جذب نماید. یک برنامه هوش مصنوعی نیز مشابه این کار میکند.
1-2 تاریخچهای از هوش مصنوعی و سیستمهای خبره
اولین کاری که به طور جدی در حیطه هوش مصنوعی شناخته میشود توسط وارنمککلود[4] و والترپیتز[5] (1943) انجام شد. آنها از سه منبع استفاده کردند: دانش فیزیولوژی پایه و عملکرد نورون در مغز، تحلیل رسمی منطق گزارهها متعلق به راسل[6] و وایتهد[7] و تئوری محاسبات تورینگ[8]. آنها مدلی از سلولهای عصبی مصنوعی را ارایه کردند که هر سلول دارای دو ویژگی روشن و خاموش بود؛ با یک کلید که روشن بودن آن در پاسخ به تحریک تعداد کافی نورون همسایه اتفاق میافتاد. وضعیت یک سلول عصبی «حقیقتاً مشابه یک گزاره که محرک کافی برایش منظور شده» بود. مککلود و پیتز همچنین پیشنهاد کردند که شبکههای به درستی تعریف شده، قادر به یادگیری هستند.
دونالدهب[9] در سال 1949 قانون ساده بهنگامسازی برای تغییر تقویت اتصالات بین نورونها را تعریف کرد که از طریق آن یادگیری میسر گردد.
در همین سالها نویل[10] و سیمون[11] برنامهای استدلالی بهنام «LT»[12] طراحی کردند که در مورد آن اینگونه ادعا کردند، « ما برنامهای کامپیوتری خلق کردهایم که قابلیت تفکر غیر عددی دارد و از اینرو مشکل ذهن- تن[13] را حل کردهایم.» موفقیتهای زود هنگام نویل و سیمون با «GPS»[14] ادامه یافت. برخلاف ال.تی، این برنامه از نو طراحی شد تا پروتکلهای حل مساله به روش انسان را تقلید کند. با وجودی که گروه محدودی از مسائل میتوانست مورد عمل قرار گیرد، نرم افزار روشی را در پیگرفت که مشابه انسان، برای حل مسائل به زیر اهداف توجه شود. بنابراین، «GPS» شاید اولین برنامه برای تجسم یافتن « تفکر انسانی»[15] بود.
دانلود: