07-31-2017، 03:09 PM
۵ قدم تا شروع بازاریابی ویدئویی
اگر وقتی نام «بازاریابی ویدئویی» به گوشتان میرسد ناخودآگاه تمثیلی از یک جنبه ترسناک بازاریابی در ذهنتان تداعی میشود، باید بگویم که شما تنها نیستید. در هر دقیقه، حدود ۷۲ ساعت ویدئو روی سرویس یوتیوب آپلود میشود و سرویسهایی مانند فیسبوک، ویمو، دیلی موشن و ویستیا نیز هرکدام مشتریان خاص خود را دارند.
این میزان آپلود ویدئو در بستر اینترنت، نشانگر این است که اهمیت بازاریابی ویدئویی در سالیان اخیر رشد چشمگیری داشته است؛ بنابراین ساخت ویدئوهایی جذاب که بتوانند تعامل با مخاطبان را افزایش دهند و همچنین برای کسبوکار ارزشآفرین باشند، به یک ضرورت تبدیل شده است.
در این پست از وبلاگ آژانس بازاریابی دیحیتال دارت میخواهیم تا ۵ ترفند کوتاه برای شروع کار با بازاریابی ویدئویی را با شما به اشتراک بگذاریم. در این مطلب شما یاد خواهید گرفت که چگونه به بازاریابی ویدئویی خود ارزش اضافه کنید و از بهترین استراتژیها و ترفندهای این حوزه نیز آگاه خواهید شد.
آمارهایی از محتوای ویدئویی
همانطور که میدانید، امکان قرار دادن ویدئوهای لایو در اینستاگرام نیز بهتازگی فراهمشده است و همین مورد میتواند بهترین فرصت برای کسبوکارها باشد تا از ظرفیت به وجود آمده برای برندینگ بهتر محصولات و سرویسهای خود استفاده کنند.
[img=2x1]file:///C:/Users/toranj1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg[/img]
در محتوای ویدئویی، توانایی یا بودجه اهمیت ندارد. مطمئن باشید که میتوانید محتواهایی ارزشمند خلق کنید.
۵ قدم تا بازاریابی ویدئویی
در ادامه، ۵ ترفند برای آموزش بازاریابی ویدئویی ذکرشده است. تمامی ترفندهای آورده شده در زیر، از بین بهترین ترفندهای موجود در این حوزه گلچین شدهاند و ما نیز امیدواریم که شما با استفاده از آنها، بتوانید هرچه بیشتر کسبوکار خود را رشد دهید.
۱. به مخاطبانتان گوش فرا دهید و آنها را درک کنید
سنگ بنای بازاریابی ویدئویی این است که در ابتدا بدانید مخاطبانتان به دنبال چه چیزی هستند و کدام نوع ویدئو برای آنها مفیدتر خواهد بود. برای اینکه با مزه دهان مخاطبان خود آشنا شوید، میتوانید از روشهای زیر کمک بگیرید:
بعد از کسب شناخت کافی از مخاطبان، حال نوبت آن است که به اهداف برند خود نگاهی داشته باشید و میزان همخوانی آن را با نیازهای مشتریان بسنجید. باید بپرسید که مثلا: هدف برند چیست؟ مخاطبان به چه چیزی علاقهمند هستند؟ و چگونه میتوان آن را بدون درنگ انجام داد؟
۳. محتوا را خلق کنید
در مرحله سوم، نوبت به خلق محتوا میرسد. در این مرحله باید با حساسیت بسیار بالایی عمل کنید تا ویدئوهایتان در مقیاس بالا به اشتراک گذاشته شوند. در مرحله تولید ویدئو باید همیشه یک سوال اساسی را از خود بپرسید: «این ویدئو قرار است چه اثری روی طرز فکر، انگیزه و رفتار داشته باشد؟»
[img=2x1]file:///C:/Users/toranj1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.jpg[/img]
علم روانشناسی در این مرحله میتواند به کمک شما بیاید. Christina Desmarais در وبسایت Inc، هجده موردی که ویدئوها میتوانند روی آنها اثرگذار باشند را لیست کرده است:
۴. اشتراک، اشتراک و بازهم اشتراک!
بعد از ساخت ویدئو، حالا باید آن را به اشتراک بگذارید. به اشتراکگذاری محتواهای ویدئویی چندان تفاوتی با انواع دیگر محتواها ندارد و تقریبا از همان قواعد تبعیت میکند. سرویسهایی مانند آپارات و یوتیوب نیز ازجمله سرویسهایی هستند که محلی برای به اشتراکگذاری ویدئو در اختیار شما قرار میدهند. همچنین بسته به نیاز و موقعیت، میتوانید ویدئوهای خود را در توییتر و یا اینستاگرام نیز آپلود کنید.
۵. اندازهگیری میزان موفقیت
همانند بازاریابی محتوایی (متنی)، در پایان بازاریابی ویدئویی نیز باید میزان موفقیت ویدئوهای خود را سنجش کنید و ببینید که آنها توانسته است تا چه حدی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. کارلا مارشال، از وبسایت ReelSEO، پیشنهاد میکند که روی سه فاکتور زیر تمرکز کنید:
مخاطب: آیا محتوای شما به دست مخاطب هدف میرسد؟
بیان: آیا مخاطبان هدف با ویدئوهای شما تعامل برقرار میکنند؟ چقدر؟
مشارکت: آیا مخاطبانتان ویدئوها را به اشتراک میگذارند؟ چقدر؟
نتیجهگیری:
با استفاده از ۵ ترفند گفتهشده در بالا میتوانید بازاریابی ویدئویی خود را بهگونهای سازماندهی کنید که بیشترین نرخ بازگشت را برایتان رقم بزند. اگر در زمینه بازاریابی ویدئویی سوالی در ذهنتان باقیمانده است، خوشحال میشویم تا در بخش کامنتها پاسخگوی شما باشیم.
اگر وقتی نام «بازاریابی ویدئویی» به گوشتان میرسد ناخودآگاه تمثیلی از یک جنبه ترسناک بازاریابی در ذهنتان تداعی میشود، باید بگویم که شما تنها نیستید. در هر دقیقه، حدود ۷۲ ساعت ویدئو روی سرویس یوتیوب آپلود میشود و سرویسهایی مانند فیسبوک، ویمو، دیلی موشن و ویستیا نیز هرکدام مشتریان خاص خود را دارند.
این میزان آپلود ویدئو در بستر اینترنت، نشانگر این است که اهمیت بازاریابی ویدئویی در سالیان اخیر رشد چشمگیری داشته است؛ بنابراین ساخت ویدئوهایی جذاب که بتوانند تعامل با مخاطبان را افزایش دهند و همچنین برای کسبوکار ارزشآفرین باشند، به یک ضرورت تبدیل شده است.
در این پست از وبلاگ آژانس بازاریابی دیحیتال دارت میخواهیم تا ۵ ترفند کوتاه برای شروع کار با بازاریابی ویدئویی را با شما به اشتراک بگذاریم. در این مطلب شما یاد خواهید گرفت که چگونه به بازاریابی ویدئویی خود ارزش اضافه کنید و از بهترین استراتژیها و ترفندهای این حوزه نیز آگاه خواهید شد.
آمارهایی از محتوای ویدئویی
- محتوای ویدئویی میتواند ۳ برابر بیشتر از سایر انواع محتواها، بهصورت ماهیانه بازدیدکنندگان را به یک وبسایت جذب کند.
- بازدیدکنندگان ۸۸ درصد زمان بیشتری را در وبسایتهایی که محتوای ویدئویی دارند صرف میکنند
- ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو بهوسیله ویدئو تا حدود ۱۵۷ درصد افزایش مییابد
- مشتریان بعد از مشاهده یک ویدئوی آنلاین، ۴۰ درصد تمایل بیشتری برای کسب اطلاعات در مورد یک محصول یا سرویس از خود نشان میدهند
- تمایل مشتریان به خرید یک محصول یا سرویس بعد از مشاهده یک ویدئو تا حدود ۸۵ درصد افزایش مییابد
- مشتریان به خریدهای آنلاین همراه با ویدئو، ۵۷ درصد بیشتر اعتماد دارند
همانطور که میدانید، امکان قرار دادن ویدئوهای لایو در اینستاگرام نیز بهتازگی فراهمشده است و همین مورد میتواند بهترین فرصت برای کسبوکارها باشد تا از ظرفیت به وجود آمده برای برندینگ بهتر محصولات و سرویسهای خود استفاده کنند.
[img=2x1]file:///C:/Users/toranj1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg[/img]
در محتوای ویدئویی، توانایی یا بودجه اهمیت ندارد. مطمئن باشید که میتوانید محتواهایی ارزشمند خلق کنید.
۵ قدم تا بازاریابی ویدئویی
در ادامه، ۵ ترفند برای آموزش بازاریابی ویدئویی ذکرشده است. تمامی ترفندهای آورده شده در زیر، از بین بهترین ترفندهای موجود در این حوزه گلچین شدهاند و ما نیز امیدواریم که شما با استفاده از آنها، بتوانید هرچه بیشتر کسبوکار خود را رشد دهید.
۱. به مخاطبانتان گوش فرا دهید و آنها را درک کنید
سنگ بنای بازاریابی ویدئویی این است که در ابتدا بدانید مخاطبانتان به دنبال چه چیزی هستند و کدام نوع ویدئو برای آنها مفیدتر خواهد بود. برای اینکه با مزه دهان مخاطبان خود آشنا شوید، میتوانید از روشهای زیر کمک بگیرید:
- بحثهای شبکههای اجتماعی، سوالات و پاسخها
- پرسشنامههایی که برای کاربران، مشترکان و یا دنبالکنندگان خود ارسال میکنید
- سوالات بیشتر پرسیده شده از بخش پشتیبانی
- هشتگهای توییتر مرتبط با برند شما
- استفاده از سرویسهایی مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل ترند
بعد از کسب شناخت کافی از مخاطبان، حال نوبت آن است که به اهداف برند خود نگاهی داشته باشید و میزان همخوانی آن را با نیازهای مشتریان بسنجید. باید بپرسید که مثلا: هدف برند چیست؟ مخاطبان به چه چیزی علاقهمند هستند؟ و چگونه میتوان آن را بدون درنگ انجام داد؟
۳. محتوا را خلق کنید
در مرحله سوم، نوبت به خلق محتوا میرسد. در این مرحله باید با حساسیت بسیار بالایی عمل کنید تا ویدئوهایتان در مقیاس بالا به اشتراک گذاشته شوند. در مرحله تولید ویدئو باید همیشه یک سوال اساسی را از خود بپرسید: «این ویدئو قرار است چه اثری روی طرز فکر، انگیزه و رفتار داشته باشد؟»
[img=2x1]file:///C:/Users/toranj1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.jpg[/img]
علم روانشناسی در این مرحله میتواند به کمک شما بیاید. Christina Desmarais در وبسایت Inc، هجده موردی که ویدئوها میتوانند روی آنها اثرگذار باشند را لیست کرده است:
- شادی
- نشاط و سرخوشی
- حیرت
- الهام
- شوق و شعف
- تحقیر
- انزجار
- غم
- ملایمت و گرمی
- غرور
- نوستالژی
- سورپرایز
- دانش
- شوک
- سردرگمی
- تحریک
- ترس
- خشم
- به اشتراکگذار فکر میکند که این محصول یا سرویس میتواند برای سایرین نیز مفید باشد
- این ویدئو میتواند دانش به اشتراکگذار یا تسلط او را روی مبحثی خاص نشان دهد
۴. اشتراک، اشتراک و بازهم اشتراک!
بعد از ساخت ویدئو، حالا باید آن را به اشتراک بگذارید. به اشتراکگذاری محتواهای ویدئویی چندان تفاوتی با انواع دیگر محتواها ندارد و تقریبا از همان قواعد تبعیت میکند. سرویسهایی مانند آپارات و یوتیوب نیز ازجمله سرویسهایی هستند که محلی برای به اشتراکگذاری ویدئو در اختیار شما قرار میدهند. همچنین بسته به نیاز و موقعیت، میتوانید ویدئوهای خود را در توییتر و یا اینستاگرام نیز آپلود کنید.
۵. اندازهگیری میزان موفقیت
همانند بازاریابی محتوایی (متنی)، در پایان بازاریابی ویدئویی نیز باید میزان موفقیت ویدئوهای خود را سنجش کنید و ببینید که آنها توانسته است تا چه حدی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. کارلا مارشال، از وبسایت ReelSEO، پیشنهاد میکند که روی سه فاکتور زیر تمرکز کنید:
مخاطب: آیا محتوای شما به دست مخاطب هدف میرسد؟
بیان: آیا مخاطبان هدف با ویدئوهای شما تعامل برقرار میکنند؟ چقدر؟
مشارکت: آیا مخاطبانتان ویدئوها را به اشتراک میگذارند؟ چقدر؟
نتیجهگیری:
با استفاده از ۵ ترفند گفتهشده در بالا میتوانید بازاریابی ویدئویی خود را بهگونهای سازماندهی کنید که بیشترین نرخ بازگشت را برایتان رقم بزند. اگر در زمینه بازاریابی ویدئویی سوالی در ذهنتان باقیمانده است، خوشحال میشویم تا در بخش کامنتها پاسخگوی شما باشیم.