09-30-2019، 10:08 PM
در واقع دیگ بخار، یک مخزن ساده تحت فشار بوده که در آن آب تحت فشار گرم شده و به بخار تبدیل می شود.
به دلیل میزان گرمای نهان تبخیری که آب دریافت می کند تا بخار تبدیل شود، بخار، توانایی حمل میزان انرژی بالاتری را نسبت به آب خواهد داشت.
صنایع مختلف برای انجام عملیات عادی خود نیاز به حرارت و گرما و انرژی دارند،
این عملیات می تواند گرمایش و پخت مواد اولیه، ذوب کردن، و یا به حرکت در آوردن باشد.
دیگهای بخار منبع انرژی مفید برای چندین قرن بوده است.
راندمان دیگ بخار
عبارت است از نسبت انرژی تولید شده توسط سیستم، به انرژی ورودی به سیستم.
هرچه راندمان دیگ پایین تر باشد میزان سوخت بیشتری جهت دستیابی به یک مقدار ثابت بخار مورد نیاز است.
هرچند قیمت اولیه یک دیگ بخار با راندمان بالاتر بیشتر از یک دیگ بخار با راندمات پایین است ولی با توجه به قیمت گاز و گازوئیل ، در صورت انجام سرمایه گذاری لازم، این اختلاف قیمت به سرعت در کوتاه مدت جبران میشود و بعد از آن موجب کاهش هزینه ها می شود.
مزیت های دیگ بخار:
دیگ ها از تنوع سوختی بالایی برخوردارند و استفاده از سوخت های جامد نیز در بویلرها امکان پذیر می باشد.
به دلیل انتقال سریع آب در لوله ها، نرخ انتقال حرارت افزایش یافته و در نتیجه بازدهی دیگ های بخار واترتیوب بالا می باشد.
لوله ها و درام با قطر کوچک، سبب ایجاد تحمل فشار بالاتر در این نوع از دیگ های بخار شده است.
این نوع از دیگ های بخار به دلیل داشتن آب کم تر با سرعت بیش تری نسبت به گرمای ورودی پاسخ می دهند.
تاریخچه ساخت دیگ بخار
اختراع دیگ بخار یکی از مهم ترین تحولات انقلاب صنعتی بشمار میرود که توسط جیمز وات از اسکاتلند انجام شد.
جیمز وات نخستین سازنده ماشین بخار نبوده است. قبل از او اشخاص دیگری دستگاه های مشابهی ساخته بودند که از آنها مثلاً برای تلمبه زدن آب استفاده می شده است.
از آنجایی که جیمز وات امکانات و استعداد کافی برای راه اندازی کارهای تجاری را نداشته است، در تاریخ ۱۷۷۵ به کمک ماتیو بولتون، شرکتی به نام وات-بولتون را تأسیس کرد که در طی 25 سال تعداد بسیاری موتور بخار ساختند و روانه بازار کردند و ثروت فراوانی با فروش دیگ بخار اندوختند.
تجهیزات اصلی دیگ بخار:
سختی گیر دیگ بخار : جهت حذف سختی های رسوب گذار در دیگ بخار
منبع جمع آوری کندانس : به منظور جمع آوری کندانس بخار برگشتی وهدایت این کندانس به دی ریتور جهت اکسیژن زدایی
دی ریتور دیگ بخار: جهت حذف گازهای محلول در آب مانند اکسیژن ودی اکسید کربن
تانک : جهت مهار کردن آب تخلیه شده از دیگ وخنک کردن و دفع آن
تجهیزات نمونه برداری : جهت نمونه برداری آب از دیگ وسایر قسمت های مورد نیاز وخنک کردن آن
پمپ آب دیگ بخار
مخزن سوخت روزانه : جهت ذخیره سازی مقطعی سوخت وافزایش فشار در مکش پمپ سوخت
پکیج تزریق مواد شیمیایی : تزریق مواد شیمیایی مناسب، در جهت حذف اکسیژن باقیمانده در آب، وتزریق مواد جهت نگهداشتن PH آب در حد مطلوب وتزریق مواد معلق کننده رسوب در دیگ بخار
به دلیل میزان گرمای نهان تبخیری که آب دریافت می کند تا بخار تبدیل شود، بخار، توانایی حمل میزان انرژی بالاتری را نسبت به آب خواهد داشت.
صنایع مختلف برای انجام عملیات عادی خود نیاز به حرارت و گرما و انرژی دارند،
این عملیات می تواند گرمایش و پخت مواد اولیه، ذوب کردن، و یا به حرکت در آوردن باشد.
دیگهای بخار منبع انرژی مفید برای چندین قرن بوده است.
راندمان دیگ بخار
عبارت است از نسبت انرژی تولید شده توسط سیستم، به انرژی ورودی به سیستم.
هرچه راندمان دیگ پایین تر باشد میزان سوخت بیشتری جهت دستیابی به یک مقدار ثابت بخار مورد نیاز است.
هرچند قیمت اولیه یک دیگ بخار با راندمان بالاتر بیشتر از یک دیگ بخار با راندمات پایین است ولی با توجه به قیمت گاز و گازوئیل ، در صورت انجام سرمایه گذاری لازم، این اختلاف قیمت به سرعت در کوتاه مدت جبران میشود و بعد از آن موجب کاهش هزینه ها می شود.
مزیت های دیگ بخار:
دیگ ها از تنوع سوختی بالایی برخوردارند و استفاده از سوخت های جامد نیز در بویلرها امکان پذیر می باشد.
به دلیل انتقال سریع آب در لوله ها، نرخ انتقال حرارت افزایش یافته و در نتیجه بازدهی دیگ های بخار واترتیوب بالا می باشد.
لوله ها و درام با قطر کوچک، سبب ایجاد تحمل فشار بالاتر در این نوع از دیگ های بخار شده است.
این نوع از دیگ های بخار به دلیل داشتن آب کم تر با سرعت بیش تری نسبت به گرمای ورودی پاسخ می دهند.
تاریخچه ساخت دیگ بخار
اختراع دیگ بخار یکی از مهم ترین تحولات انقلاب صنعتی بشمار میرود که توسط جیمز وات از اسکاتلند انجام شد.
جیمز وات نخستین سازنده ماشین بخار نبوده است. قبل از او اشخاص دیگری دستگاه های مشابهی ساخته بودند که از آنها مثلاً برای تلمبه زدن آب استفاده می شده است.
از آنجایی که جیمز وات امکانات و استعداد کافی برای راه اندازی کارهای تجاری را نداشته است، در تاریخ ۱۷۷۵ به کمک ماتیو بولتون، شرکتی به نام وات-بولتون را تأسیس کرد که در طی 25 سال تعداد بسیاری موتور بخار ساختند و روانه بازار کردند و ثروت فراوانی با فروش دیگ بخار اندوختند.
تجهیزات اصلی دیگ بخار:
سختی گیر دیگ بخار : جهت حذف سختی های رسوب گذار در دیگ بخار
منبع جمع آوری کندانس : به منظور جمع آوری کندانس بخار برگشتی وهدایت این کندانس به دی ریتور جهت اکسیژن زدایی
دی ریتور دیگ بخار: جهت حذف گازهای محلول در آب مانند اکسیژن ودی اکسید کربن
تانک : جهت مهار کردن آب تخلیه شده از دیگ وخنک کردن و دفع آن
تجهیزات نمونه برداری : جهت نمونه برداری آب از دیگ وسایر قسمت های مورد نیاز وخنک کردن آن
پمپ آب دیگ بخار
مخزن سوخت روزانه : جهت ذخیره سازی مقطعی سوخت وافزایش فشار در مکش پمپ سوخت
پکیج تزریق مواد شیمیایی : تزریق مواد شیمیایی مناسب، در جهت حذف اکسیژن باقیمانده در آب، وتزریق مواد جهت نگهداشتن PH آب در حد مطلوب وتزریق مواد معلق کننده رسوب در دیگ بخار