امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مشکل قل قل کردن باک 206
#1
با سلام
مشخصات خودرو: 206 اس دی وی 8 - 12000کارکرد ای سی یو استیل غرب
 
بعد از یک ساعت کارکردن ماشین چراغ چک روشن میشه ماشین دیگه گاز نمیخوره یا بی جون میشه و با تاخیر گاز میخوره (پدال رو تا آخر فشار میدی 5-6 ثانیه طول میکشه دور موتور به 4 برسه)
وقتی درب باک رو باز میکنم و گاز بنزین خارج میشه و درب رو میبندم مشکل گاز خوردن ماشین رفع میشه (البته چراغ چک روشن میمونه اما مشکل گاز نخوردن رفع میشه تا نیم الی یک ساعت بعدش)
اگه توجهی نکنم و در همون حالت گاز نخوردن مدارا کنم و ماشین رو خاموش نکنم و سه ساعت ماشین به زور کار کنه وقتی درب باک رو باز میکنم صدای قل قل از توی باک میاد (انگار داخل باک قلیون میکشن) یعنی به وضوح صدا شنیده میشه.
کنیستر و شیر برقی کنیستر و صافی بنزین رو هم عوض کردم اما تاثیری نداشت.
دیاگ هم که میزنم فقط دو تا مشکل نشون میده:
دریچه گاز
فشار هوای منیفولد
 
نمایندگی هم بردم میگن تاحالا همچنین چیزی ندیدیم.
 
صدای باک:
 
تصویر دیاگ:
 
 



پاسخ


#2
آیا تابحال شنیده اید که ماشینی که با آن سفر می کنید کامپیوتر داشته باشد؟ بله واقعیت دارد. اما کامپیوتری که از آن صحبت می کنیم داخل کابین ماشین قرار ندارد، بلکه درون کاپوت ماشین است (در مورد همه ی ماشین ها صدق نمی کند).  ecu همان کامپیوتر ماشین است. اما  ecu با کامپیوتر های خانگی تفاوت دارد.
ecu تعدادی ورودی  (input) دارد که در جاهای مختلف و متفاوت ماشین نصب شده اند و خروجی هایی  (output) هم داراست. لازم است بدانید که ecu مخفف کلمه ی  Electronic Control Unit می باشد.
اما از وقتی نیاز به ساخت ecu ماشین حس شد که ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسید که جهت کاهش آلودگی و کمتر شدن آلاینده های ناشی از دود خودرو ها باید تمهیداتی اندیشیده شود. پس ایالات متحده به شرکت های اتومبیل سازی دستور داد تا برای کاهش آلاینده ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست، کنترل کننده ی الکترونیکی را درون ماشین بسازند. این پروژه با نام هوای پاک شناخته می شد.
در این بخش هدف ما این است که به شما درکی درست از  ecu یا کامپیوتر ماشین بدهیم.  Ecu قطعه ای می باشد که در ماشین های انژکتوری پیدا می شود. کامپیوتر ماشین دارای  cpu  و نیز حافظه هست. همانطور که اشاره شد ورودی های ecu  به نقاط مختلفی درون ماشین وصل شده و این قطعه کوچک اما حیاتی وظیفه ی حفظ و کنترل ماشین را به عهده دارد. پس تا اینجا می دانیم که  ecu سنسور های مختلفی را درون خودرو کنترل می کند، سنسور ها و حسگر هایی که در بیشتر اتومبیل های انژکتوری یافت می شود مانند سنسور اکسیژن که بر روی مسیر اگزوز قرار گرفته است، یا سنسور مپ که فشار وارد شده به ماشین را در شرایط جوی مختلف بررسی می کند. همچنین می توان از سنسور دور موتور، سنسور اینرسی، سنسور موقعیت دریچه گاز، سنسور دما و سنسور های دیگر نام برد.
Ecu باید کار های مهمی را انجام دهد. مثلا وقتی ماشین شما به یک مشکل فنی برخورد کرده است  ecu با علامت زرد رنگی به شما هشدار می دهد. وظیفه ی مهم دیگر  ecu کنترل سوخت می باشد.
در هر ماشینی بسته به قدرت و قیمت و توان و خلاصه عوامل دیگر،  ecu  های مختلفی موجود است. در حال حاضر  ecu ساژم، زیمنس، بوش،  S2000،  J34 و ای سی یو های بسیار زیاد دیگری در بازار خودروها و در خودرو ها موجود است. برای مثال  ecu بوش در پژو  206،  پژو پارس و زانتیا مورد استفاده است.
ساختار پيچيده خودروهای امروزی و کامپیوترها استفاده از عناصر هوشمند مانند پردازنده های سريع و دقيق الكترونيكی، سنسورها و عملگرهاي الكتريكی، کار تعمير و خدمات پس از فروش را براي افرادی که در حیطه کامپیوتر سازی و خودرو سازی کار می کنند دچار تحولی جدی می کند؛ به گونه ای که ديگر نمي توان بدون وجود دستگاه عيب ياب چنين خودروها و کامپیوترهایی را تعمير و عيب يابی کرد.
شاید برایتان سوال شده باشد که  ecu یا کامپیوتر ماشین (که می توان از این قطعه به عنوان مغز متفکر خودرو نام برد) در کجای ماشین قرار می گیرد. براستی  ecu در کدام قسمت ماشین قرار دارد؟ محل قرار گیری  ecu ثابت و مشخص نیست. در برخی از ماشین ها  ecu در زیر داشبورد جای می گیرد، در برخی ماشین های دیگر در کاپوت (همانطور که ابتدای مقاله گفتیم)، و در بعضی ماشین ها نیز کنار موتور قرار دارد. برای مثال  ecu پژو  206 در کنار موتور قرار دارد. شما می توانید با مطالعه ی دفترچه ی اتومبیل خود و یا از طریق جستجو در سایت شرکت خودروسازی ای که ماشین شما را تولید کرده، با محل قرار گیری  ecu در ماشین خود آشنا شوید.
خرابی ای سی یو و نگهداری از آن
ای سی یو نیز مانند تمام قطعات الکترونیکی ساخته ی دست بشر گاهی دچار خرابی می شود و کارکرد عادی خود را از دست می دهد و موجب ایراد جزیی یا کلی در ماشین می شود. بنابراین بایستی با خرابی های احتمالی کامپیوتر ماشین آشنا شوید.
اصولا خرابی های  ecu می تواند دو نوع باشد : خرابی های نرم افزاری و خرابی های سخت افزاری. خرابی های نرم افزاری  ecu تقریبا بالای 85 درصد خرابی های این دستگاه را شامل می شود 5 درصد باقی که درصد کمی است مربوط به خرابی های سخت افزاری می شود. لازم به ذکر است که خرابی های نرم افزاری  ecu با دستگاه های ای سی یو پروگرامر قابل تعمیراند.
اما راه هایی نیز برای نگهداری از  ecu ماشین و جلوگیری از خرابی آن و حتی تعمیر آن بعد از خرابی وجود دارد که البته یکی از این راه ها آب زدن به  ecu است. هنگامی که پشت  ecu را باز می کنید می بینید که برای جلوگیری از نفوذ آب به لایه های اصلی آن قسمت فیبر آن با یک لایه که بی شباهت به موم نیست پوشیده شده است. اما این کافی نیست و باز هم ممکن است ای سی یو خیس شود. پس اکیدا باید مراقب باشید که آب به آن برخورد نکند. همچنین هنگامی که ماشین روشن است نبایستی کابل باتری را قطع کنید.



پاسخ




موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انواع روش‌های باز کردن قفل ماشین orzhanskilid 0 491 10-25-2022، 12:48 PM
آخرین ارسال: orzhanskilid

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 6 مهمان

فیلم های آموزشی مهندسی مکانیک - به زبان فارسی

بر روی موضوع مورد نظر خود کلیک کنید

آموزش پنیوماتیک آموزش نرم افزار Fluidsim آموزش ریخته گری با ProCast
آموزش کنترل صنعتی آموزش نرم افزار PDMS آموزش نرم افزار کامسول Comsol
آموزش شکل دادن فلزات آموزش نرم افزار Moldflow آموزش ماشین کاری با EdgeCAM
آموزش طراحی کنترل مقاوم آموزش Working Model آموزش پدیده انتقال در کامسول
آموزش حل معادلات دینامیکی آموزش نرم افزار LogoPress آموزش کنترل فعال با رویکرد فازی
آموزش تحلیل المان محدود آموزش‌های رایگان آموزش ریخته گری با ProCast