02-14-2022، 04:39 PM
سمند LX EF7 خودرویی است که بسیاری آن را خودروی بهتری نسبت به سمند متوسط می دانند و این خودرو را نسبت به سایر اعضای خانواده سمند دارای ارزش خرید بالاتری می دانند، اما سمند EF7 نیز مانند سایر اقشار اقتصادی از شرکت ایرانیان خودرو نقاط ضعف خود را دارد. ما در این مقاله به موارد زیادی اشاره کرده ایم.توجه به این نکته ضروری است که خرید لوازم یدکی سمند از هر مدلی که باشد باید از فروشگاه های معتبر تهیه شود تا از اصل بودن قطعه خریداری شده اطمینان داشته باشید.
سمند EF7 بنزینی خودروی ملی ایران خودرو یا یکی دیگر از مشتقات سمند است و در اواخر دهه 80 به بازار ایران عرضه شد. یکی از انتقاداتی که به سمند پروتوتایپ یا سمند X7 وارد است، پیشرانه آن است که توسط پژو ساخته شده است. با توجه به دستکاری ایرانیان خودرو و برند ملی خودروی مورد استفاده در تبلیغات سمند، لازم بود این شرکت قطعه اصلی هر خودرو یعنی پیشرانه را تغییر دهد و از موتور ملی در قفسه سینه این خودرو استفاده کند.
موتور EF7 در پاسخ به انتقادات ایران خودرو و شرکای خارجی تولید شد. این موتور از سال 1388 زیر کاپوت سمند قرار گرفته و به تدریج راه خود را به دیگر محصولات خودروهای ایرانی باز می کند. این موتور نسبت به موتور پژو XU7 از فناوری و عملکرد مدرن تری بهره می برد؛ علاوه بر این، سوخت اصلی موتور EF7 بنزین است و مشکلات رایج خودروهای دوگانه سوز در این خودرو دیده نمی شود.
اولین عیب ظاهر کسل کننده است
طراحی بیرونی سمند شبیه به محصولات پیش دوتایی فولکس واگن است و به همین دلیل با ورود به بازار مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. حدود 18 سال از ورود اولین نسخه سمند به بازار می گذرد و ظاهر خودرو در این مدت تغییر چندانی نکرده است. ابتدایی ترین برنامه ایران خودرو برای تغییر ظاهر سمند، عرضه نسخه فیس لیفت شده این خودرو به نام سورن است که چندان مورد استقبال مشتریان ایرانی نیست!
دومین عیب هزینه نگهداری بالا است
رقیب اصلی سمند EF7 LX در بازار، خانواده پژو 405 است.این دو خودرو بر پایه یک پلتفرم ساخته شده اند و اشتراکات زیادی دارند. با این حال، هزینه قطعات خارجی و تجهیزات الکتریکی سمندر بیشتر از پژو 405 است که مستلزم هزینه های بالاتری است. علاوه بر این پیچیدگی فنی سمند بیشتر بوده و اجزای آن در معرض آسیب بیشتری هستند.
برای سمند EF7 مشکل از این هم بدتر است. موتور این خودرو با خانواده پژو متفاوت و پیچیده تر است. بسیاری از اجزای این موتور اروپایی هستند و در سال های اخیر با نمونه های چینی جایگزین شده اند. بسیاری از قطعات این موتور همچنان وارداتی است و به دلیل نوسانات بازار قیمت ها نسبتا بالاست.
سومین نقص صدای کابین است
اگر از دارندگان سمندر در مورد تجربه آنها از خودرو بپرسید، اکثر آنها می گویند که کابین سلماندر پر سر و صدا است. اتاق سمندر سنگین بود و وزن اضافی که روی پلت فرم پژو 405 وارد می شد باعث شد تا کابین زودتر از موعد سروصدا کند.
علاوه بر این، کیفیت کابین سمند EF7 در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است. پلاستیک خشک جایگزین پلاستیک نرم شده می شود، بدون توجه به اقدامات احتیاطی قبلی هنگام مونتاژ قطعات داخلی. کابین سمند EF7 عایق چندان خوبی ندارد؛ به همین دلیل در دورهای بالا شاهد ورود صدای پیشرانه به داخل کابین هستیم؛ البته این فقط مختص سمند نیست و در اکثر خودروهای داخلی دیده می شود.
عیب چهارم، سنگین وزن
سمند LX EF7 مانند سایر اعضای خانواده سمند بر پایه پلت فرم پژو 405 ساخته شده است. وزن پژو 405 حدود 1100 کیلوگرم است که در نسخه فیس لیفت شده پژو پارس به 1165 کیلوگرم افزایش یافته است. با توجه به تجهیزات و قطعات به کار رفته، این وزن سمند EF7 بسیار بیشتر و معادل 1240 کیلوگرم است؛ به عبارتی وزن سمند EF Son معادل 405 دوگانه سوز است.سمند EF7 دوگانه سوز نیز وزن بسیار بالاتری دارد و حدود 1344 کیلوگرم تخمین زده می شود.
وزن بالایی که بدنه سلماندر برای پلت فرم پژو 405 به ارمغان آورد، دلیل اصلی کاهش ارزش سلماندر بود. وزن زیاد باعث افزایش مصرف سوخت و تاثیر نامطلوب بر سیستم تعلیق خودرو می شود. قطعات داخلی سمند همیشه تحت فشار این وزن هستند و زودتر از آنچه انتظار دارید نیاز به تعویض دارند.
سمند EF7 بنزینی خودروی ملی ایران خودرو یا یکی دیگر از مشتقات سمند است و در اواخر دهه 80 به بازار ایران عرضه شد. یکی از انتقاداتی که به سمند پروتوتایپ یا سمند X7 وارد است، پیشرانه آن است که توسط پژو ساخته شده است. با توجه به دستکاری ایرانیان خودرو و برند ملی خودروی مورد استفاده در تبلیغات سمند، لازم بود این شرکت قطعه اصلی هر خودرو یعنی پیشرانه را تغییر دهد و از موتور ملی در قفسه سینه این خودرو استفاده کند.
موتور EF7 در پاسخ به انتقادات ایران خودرو و شرکای خارجی تولید شد. این موتور از سال 1388 زیر کاپوت سمند قرار گرفته و به تدریج راه خود را به دیگر محصولات خودروهای ایرانی باز می کند. این موتور نسبت به موتور پژو XU7 از فناوری و عملکرد مدرن تری بهره می برد؛ علاوه بر این، سوخت اصلی موتور EF7 بنزین است و مشکلات رایج خودروهای دوگانه سوز در این خودرو دیده نمی شود.
اولین عیب ظاهر کسل کننده است
طراحی بیرونی سمند شبیه به محصولات پیش دوتایی فولکس واگن است و به همین دلیل با ورود به بازار مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. حدود 18 سال از ورود اولین نسخه سمند به بازار می گذرد و ظاهر خودرو در این مدت تغییر چندانی نکرده است. ابتدایی ترین برنامه ایران خودرو برای تغییر ظاهر سمند، عرضه نسخه فیس لیفت شده این خودرو به نام سورن است که چندان مورد استقبال مشتریان ایرانی نیست!
دومین عیب هزینه نگهداری بالا است
رقیب اصلی سمند EF7 LX در بازار، خانواده پژو 405 است.این دو خودرو بر پایه یک پلتفرم ساخته شده اند و اشتراکات زیادی دارند. با این حال، هزینه قطعات خارجی و تجهیزات الکتریکی سمندر بیشتر از پژو 405 است که مستلزم هزینه های بالاتری است. علاوه بر این پیچیدگی فنی سمند بیشتر بوده و اجزای آن در معرض آسیب بیشتری هستند.
برای سمند EF7 مشکل از این هم بدتر است. موتور این خودرو با خانواده پژو متفاوت و پیچیده تر است. بسیاری از اجزای این موتور اروپایی هستند و در سال های اخیر با نمونه های چینی جایگزین شده اند. بسیاری از قطعات این موتور همچنان وارداتی است و به دلیل نوسانات بازار قیمت ها نسبتا بالاست.
سومین نقص صدای کابین است
اگر از دارندگان سمندر در مورد تجربه آنها از خودرو بپرسید، اکثر آنها می گویند که کابین سلماندر پر سر و صدا است. اتاق سمندر سنگین بود و وزن اضافی که روی پلت فرم پژو 405 وارد می شد باعث شد تا کابین زودتر از موعد سروصدا کند.
علاوه بر این، کیفیت کابین سمند EF7 در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است. پلاستیک خشک جایگزین پلاستیک نرم شده می شود، بدون توجه به اقدامات احتیاطی قبلی هنگام مونتاژ قطعات داخلی. کابین سمند EF7 عایق چندان خوبی ندارد؛ به همین دلیل در دورهای بالا شاهد ورود صدای پیشرانه به داخل کابین هستیم؛ البته این فقط مختص سمند نیست و در اکثر خودروهای داخلی دیده می شود.
عیب چهارم، سنگین وزن
سمند LX EF7 مانند سایر اعضای خانواده سمند بر پایه پلت فرم پژو 405 ساخته شده است. وزن پژو 405 حدود 1100 کیلوگرم است که در نسخه فیس لیفت شده پژو پارس به 1165 کیلوگرم افزایش یافته است. با توجه به تجهیزات و قطعات به کار رفته، این وزن سمند EF7 بسیار بیشتر و معادل 1240 کیلوگرم است؛ به عبارتی وزن سمند EF Son معادل 405 دوگانه سوز است.سمند EF7 دوگانه سوز نیز وزن بسیار بالاتری دارد و حدود 1344 کیلوگرم تخمین زده می شود.
وزن بالایی که بدنه سلماندر برای پلت فرم پژو 405 به ارمغان آورد، دلیل اصلی کاهش ارزش سلماندر بود. وزن زیاد باعث افزایش مصرف سوخت و تاثیر نامطلوب بر سیستم تعلیق خودرو می شود. قطعات داخلی سمند همیشه تحت فشار این وزن هستند و زودتر از آنچه انتظار دارید نیاز به تعویض دارند.