امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
علل روشن نشدن جاروبرقی دوو
#1
علل روشن نشدن جاروبرقی دوو
• برق نداشتن پریز برق
• قطع بودن سیم رابط
• آسیب دیدگی سیم جمع کن
• آسیب دیدگی کلید پاور
• سوختن رله
• سوختن موتور جاروبرقی دوو


برق نداشتن پریز برق
اگر جاروبرقی دوو شما روشن نمی شود، ممکن است که پریزی که از آن استفاده می کنید برق نداشته باشد. بنابراین باید مطمئن شوید که پریز سالم است یا نه. برای بررسی برق داشتن پریز برق منزل، می توانید از فازمتر یا ولت متر استفاده کنید. برای این منظور باید ولت متر را روی 250 ولت تنظیم کنید و میزان ولتاژ پریز برق را اندازه گیری کنید. توجه داشته باشید گاهی ممکن است که پریز برق، برق داشته باشد، اما ولتاژ آن پایین باشد، در این صورت باز هم ممکن است که جاروبرقی روشن نشود، زیرا سنسور موجود در جاروبرقی نوسانات برق یا کمبود برق را متوجه می شود و برای حفاظت از جاروبرقی، مانع روشن شدن دستگاه می شود.


قطع بودن سیم رابط
یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که باعث می شود دستگاه شما روشن نشود، قطع بودن سیم رابط دستگاه می باشد. یعنی اگر در هر جایی از از سیم رابط اعم از دو شاخه، طول سیم یا محل اتصال سیم به موتور ( در قسمت سیم جمع کن )، مشکلی وجود داشته باشد، برق به موتور نمی رسد و جاروبرقی دوو روشن نمی شود. همچنین برای این که مطمئن شوید برق از سیم به موتور می رسد یا نه باید از ولت متر استفاده کنید. برای بررسی این موضوع باید بدنه ی جاروبرقی را باز کنید و دو شاخه را برق وصل کنید و ولتاژ خروجی سیم را اندازه گیری کنید ( خیلی مراقب باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید و اگر مهارت ندارید این کار را انجام ندهید ) و یا این که می توانید بدون این که دستگاه را به برق وصل کنید، با اتصال سیم های رابط به یکدیگر توسط اهم متر، وضعیت اتصال سیم را بررسی کنید.


آسیب دیدگی سیم جمع کن
مورد دیگری که باید آن را بررسی کنید سالم بودن سیم جمع کن می باشد. سیم جمع کن در واقع شامل یک حلقه ای می باشد که سیم دور آن جمع می شود و انتهای سیم جمع کن، سیم به موتور متصل می شود. سیم جمع کن دارای دو شاخک می باشد. یکی از شاخک ها فاز و دیگری نول می باشد، اگر حتی یکی از این شاخک ها قطع شده باشند، یا شاخک های سیم جمع کن به درستی به حلقه گردان وصل نشده باشند، برق به موتور نمی رسد و دستگاه روشن نمی شود.


آسیب دیدگی کلید پاور
یکی دیگر از مواردی که باعث می شود، جاروبرقی روشن نشود، خرابی کلید پاور ( کلید استارت ) می باشد. کلید پاور ممکن است که به واسطه ی وارد شدن گرد و خاک یا وارد شدن فشار زیاد، بشکند و یا خراب شود، در این صورت فرمان روشن شدن به دستگاه به درستی انجام نمی شود. در نتیجه باید از سالم بودن کلید پاور مطمئن شوید، برای بررسی کلید پاور باید عقربه ی اهم متر در حالت روشن بودن دستگاه عدد صفر را نشان دهد و در حالت خاموش بودن عدد بی نهایت را نشان دهد. اگر نتیجه غیر از این بود، یعنی کلید پاور خراب است و باید کلید پاور را تعویض کنید. توجه داشته باشید برای خاموش و روشن کردن دستگاه هیچ وقت از پا استفاده نکنید، زیرا این کار در دراز مدت موجب شکستن کلید پاور خواهد شد.


سوختن رله
بررسی برخی از علل، کمی پیچیده تر می باشد. به عنوان مثال برخی از جاروبرقی های دوو دارای رله می باشند. کلید رله روی دسته ی جاروبرقی وجود دارد. این کلید وظیفه ی قطع و وصل کردن جریان برق به دستگاه را به عهده دارد. گاهی اوقات ممکن است که رله بسوزد، در نتیجه شما باید از سلامت یا معیوب بودن وضعیت رله مطلع شوید، برای تست رله باید از اهم متر استفاده کنید. همچنین برای این که دستگاه روشن شود، باید سیم های رابط رله سالم باشند تا مدار رله بسته شود و کلید قدرت عمل کند. توجه داشته باشید در صورت سوختگی رله باید این قطعه تعویض گردد.


سوختن موتور جاروبرقی دوو
موتور یکی از اجزای مهم در جاروبرقی می باشد و در واقع حکم قلب جاروبرقی را دارد. اگر موتور دستگاه دچار مشکل شود، عملکرد کلی دستگاه نیز با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین اگر تا این جای کار منشاء مشکل را پیدا نکردید، پس باید موتور را نیز بررسی کنید. زیرا ممکن است که روشن نشدن جاروبرقی دوو در اثر سوختن موتور اتفاق افتاده باشد. بنابراین باید موتور را تست کنید. تست موتور خیلی سخت نیست، فقط باید نکات ایمنی را رعایت کنید. برای تست موتور باید موتور را به طور مستقیم به برق وصل کنید. اگر موتور روشن شد، یعنی موتور سالم است و اگر موتور روشن نشد، یعنی متاسفانه موتور سوخته است و باید یک موتور جدید متناسب با مدل دستگاهتان را خریداری کنید. از جمله ی مهم ترین عواملی که باعث سوختن موتور جاروبرقی دوو می شوند، می توان به خیس شدن موتور یا قرار داشتن دستگاه در فضای دارای نم و رطوبت زیاد ( در اثر قرار داشتن دستگاه در محیط نم دار یا جاروکشیدن مایعات )، وارد شدن فشار زیاد به موتور ( استفاده ی طولانی مدت )، گذشت زمان و مستهلک شدن دستگاه و… اشاره کرد.


این مطلب از لینک زیر و از سایت دیبا پشتیبان ایرانیان استخراج شده است :

https://www.daewooposhtiban.com/vacuum-c...urning-on/

در صورتی که در خصوص تعمیر جاروبرقی نیاز به دریافت مشاوره یا تعمیرکار متخصص دارید می توانید از طریق لینک زیر با کارشناسان مجموعه دیبا پشتیبان در ارتباط باشید :

https://www.daewooposhtiban.com/repairing-vacuum-cleaner/



پاسخ




پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

فیلم های آموزشی مهندسی مکانیک - به زبان فارسی

بر روی موضوع مورد نظر خود کلیک کنید

آموزش پنیوماتیک آموزش نرم افزار Fluidsim آموزش ریخته گری با ProCast
آموزش کنترل صنعتی آموزش نرم افزار PDMS آموزش نرم افزار کامسول Comsol
آموزش شکل دادن فلزات آموزش نرم افزار Moldflow آموزش ماشین کاری با EdgeCAM
آموزش طراحی کنترل مقاوم آموزش Working Model آموزش پدیده انتقال در کامسول
آموزش حل معادلات دینامیکی آموزش نرم افزار LogoPress آموزش کنترل فعال با رویکرد فازی
آموزش تحلیل المان محدود آموزش‌های رایگان آموزش ریخته گری با ProCast