04-24-2015، 09:00 PM
دروس ریاضی
تعداد سؤالات رياضيات در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 (آزمون بهمن 90) مانند سال قبل 20 سؤال بود. از اين 20 سؤال 4 سؤال به درس رياضي عمومي (1)، 5 سؤال به درس رياضي عمومي 2، 5 سؤال به درس معادلات ديفرانسيل و 6 سؤال مربوط به درس رياضي مهندسي اختصاص يافته بود. سؤالات رياضي عمومي امسال نسبتاً مشكل و برخي از آنها مفهومي بود. سؤالات مربوط به درس معادلات ديفرانسيل تقريباً آسان و سؤالات درس رياضي مهندسي تقريباً مشكل طرح شده بودند. در درس رياضي مهندسي 3 سؤال فصل معادلات با مشتقات جزئي، يك سؤال از مبحث سري فوريه و 1 سؤال از مبحث نگاشتها مطرح شده بود. يكي از سؤالات در بخش معادلات با مشتقات جزئي تقريباً مفهومي بود و يك سؤال آن نسبتاً سخت بود.
در درس معادلات ديفرانسيل 1 سؤال از معادلات مرتبه دوم، 2 سؤال از معادلات مرتبه اول، 1 سؤال از مبحث معادلات مرتبه سوم، 1 سؤال از تبديل لاپلاس طرح شده بود. سؤالات درس رياضي عمومي 1 به مباحث كاربرد مشتق (2 سؤال)، حد و پيوستگي (1 سؤال) و سؤالات درس رياضي عمومي 2 به مباحث حد و مشتق توابع چند متغيره (2 سؤال)، توابع برادري (1 سؤال)، مباحث مربوط انتگرال دوگانه (2 سؤال) اختصاص داشت. گزينشگر سؤالات امسال به كلمات «وجود ندارد، ريشهاي ندارد، مشتق وجود ندارد، انتگرال وجود دارد ولي قابل محاسبه نيست و نظاير اين» علاقهي بسيار داشت كه به نظر ميرسد بيشتر قصد انحراف ذهن داوطلبان و ايجاد حس شك و ترديد براي آنها را مدنظر داشته! به دوستان سازمان سنجش و طراحان پيشنهاد ميشود؛ به اين شدت در آزمونها از اين نوع كلمات استفاده نكنند. همين ذهنيت در طراح (سعي در پيچاندن و انحراف در افكار داوطلب و نتيجتاً عدم پاسخگويي به سؤالات توسط داوطلبان)! باعث شده بود كه طراح از اين نكته غافل بماند كه حداقل 4 تست از سؤالات امسال بدون دخالت خودكار و دست! قابل پاسخگويي بودند اين موضوع از دو زاويه قابل بررسي ميباشد و اول اينكه داوطلبان كم سوادتر كه خيلي هم پايه علمي آنها قوي نيست، ميتوانستند درصدي قابل توجه در اين درس كسب كنند (البته با توجه توان علمي خود) و دوم اينكه داوطلبان قوي علاوه بر احساس اضطراب و ترديد ممكن است به لحاظ تكيه بر پايهي علمي قوي خود وقت زيادي صرف حل تستها كنند و درصد مناسبي در مقايسه با داوطلبان ضعيفتر كسب نكنند (البته به نسبت پايه علمي قوي خود، طبيعي است به هر حال داوطلبان قويتر درصد بالاتري كسب خواهند كرد).
اما به طور كل سؤالات رياضي آزمون امسال مفهوميتر از سال قبل بود و صرفنظر از آن 4 تست در مجموع سؤالات 91 سختتر از آزمون سال قبل و غيرمتعارفتر از آزمونهاي ادوار گذشته بود و به لحاظ تقسيم بودجهبندي بين دروس مختلف رياضي تقريباً مانند سال گذشته بود.
تعداد سؤالات رياضيات در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 (آزمون بهمن 90) مانند سال قبل 20 سؤال بود. از اين 20 سؤال 4 سؤال به درس رياضي عمومي (1)، 5 سؤال به درس رياضي عمومي 2، 5 سؤال به درس معادلات ديفرانسيل و 6 سؤال مربوط به درس رياضي مهندسي اختصاص يافته بود. سؤالات رياضي عمومي امسال نسبتاً مشكل و برخي از آنها مفهومي بود. سؤالات مربوط به درس معادلات ديفرانسيل تقريباً آسان و سؤالات درس رياضي مهندسي تقريباً مشكل طرح شده بودند. در درس رياضي مهندسي 3 سؤال فصل معادلات با مشتقات جزئي، يك سؤال از مبحث سري فوريه و 1 سؤال از مبحث نگاشتها مطرح شده بود. يكي از سؤالات در بخش معادلات با مشتقات جزئي تقريباً مفهومي بود و يك سؤال آن نسبتاً سخت بود.
در درس معادلات ديفرانسيل 1 سؤال از معادلات مرتبه دوم، 2 سؤال از معادلات مرتبه اول، 1 سؤال از مبحث معادلات مرتبه سوم، 1 سؤال از تبديل لاپلاس طرح شده بود. سؤالات درس رياضي عمومي 1 به مباحث كاربرد مشتق (2 سؤال)، حد و پيوستگي (1 سؤال) و سؤالات درس رياضي عمومي 2 به مباحث حد و مشتق توابع چند متغيره (2 سؤال)، توابع برادري (1 سؤال)، مباحث مربوط انتگرال دوگانه (2 سؤال) اختصاص داشت. گزينشگر سؤالات امسال به كلمات «وجود ندارد، ريشهاي ندارد، مشتق وجود ندارد، انتگرال وجود دارد ولي قابل محاسبه نيست و نظاير اين» علاقهي بسيار داشت كه به نظر ميرسد بيشتر قصد انحراف ذهن داوطلبان و ايجاد حس شك و ترديد براي آنها را مدنظر داشته! به دوستان سازمان سنجش و طراحان پيشنهاد ميشود؛ به اين شدت در آزمونها از اين نوع كلمات استفاده نكنند. همين ذهنيت در طراح (سعي در پيچاندن و انحراف در افكار داوطلب و نتيجتاً عدم پاسخگويي به سؤالات توسط داوطلبان)! باعث شده بود كه طراح از اين نكته غافل بماند كه حداقل 4 تست از سؤالات امسال بدون دخالت خودكار و دست! قابل پاسخگويي بودند اين موضوع از دو زاويه قابل بررسي ميباشد و اول اينكه داوطلبان كم سوادتر كه خيلي هم پايه علمي آنها قوي نيست، ميتوانستند درصدي قابل توجه در اين درس كسب كنند (البته با توجه توان علمي خود) و دوم اينكه داوطلبان قوي علاوه بر احساس اضطراب و ترديد ممكن است به لحاظ تكيه بر پايهي علمي قوي خود وقت زيادي صرف حل تستها كنند و درصد مناسبي در مقايسه با داوطلبان ضعيفتر كسب نكنند (البته به نسبت پايه علمي قوي خود، طبيعي است به هر حال داوطلبان قويتر درصد بالاتري كسب خواهند كرد).
اما به طور كل سؤالات رياضي آزمون امسال مفهوميتر از سال قبل بود و صرفنظر از آن 4 تست در مجموع سؤالات 91 سختتر از آزمون سال قبل و غيرمتعارفتر از آزمونهاي ادوار گذشته بود و به لحاظ تقسيم بودجهبندي بين دروس مختلف رياضي تقريباً مانند سال گذشته بود.