04-24-2015، 04:15 PM
سلام دراین تاپیک تحلیل های ازمون ارشد رو قرار میدهم لطفا با کامل کردن موضوعات به دوستان خود کمک نمایید. باتشکر
نظرسنجی: شما در کنکور بیشتر روی کدام بسته زمان میگزارید؟؟ شما مجاز به شرکت در این نظرسنجی نیستید. |
|||
بسته حرارات وسیالات | 4 | 80.00% | |
بسته جامدات | 0 | 0% | |
هردو به میزان برابر | 1 | 20.00% | |
در کل | 5 رأی | 100% |
*شما به این گزینه رأی دادهاید. | [نمایش نتایج] |
خبر تحلیل آزمون های کارشناسی ارشد 91 تا 94
|
|||||||||||||||||||||
04-24-2015، 04:15 PM
سلام دراین تاپیک تحلیل های ازمون ارشد رو قرار میدهم لطفا با کامل کردن موضوعات به دوستان خود کمک نمایید. باتشکر
04-24-2015، 04:46 PM
سلام بسیار ممنون بابت ایجاد این موضوع خوب
اگه میشه سعی کنید این تحلیل ها درس محور باشند نه ازمون محور یعنی تحلیل رو درس به درس بیارید نه اینکه تنها یه تحلیل کلی در مورد ازمون باشه با تشکر
04-24-2015، 07:23 PM
با سال 91 شروع میکنم و به طبع تا وقتی عدد سال بیان نگردد موضوعات مربوط به همان سال هستند
04-24-2015، 08:35 PM
درس استاتیک
در آزمون كارشناسي ارشد مكانيك سال 91 (بهمن 90)، از درس استاتيك مانند سال گذشته 6 سوال مطرح شده بود كه از نظر پراکندگی سوالها تفاوت زیادی بین آزمونهای دو سال 90 و 91 وجود دارد. تنها مبحثی که در هر دو آزمون 1 سوال از آن طرح شده فصل قرقرههاست. در آزمون سال 90، 2 سوال از خرپاها طرح شده در حالیکه در سال 91 سوالی از این فصل وجود ندارد. در مقابل در آزمون سال 91، 2 سوال مرتبط با فصل ممان اینرسی وجود دارد فصلی که هیچ سوالی از آن در آزمون 90 دیده نمیشود. علاوه بر تفاوت ذکر شده، طرح یک سوال از جبر بردارها و عدم طرح سوال از بحث قوانین تعادل در سال 90 تفاوت دیگر دو آزمون میباشد. در آزمون 91 از هر کدام از مباحث تیرها و کابلها 1 سوال وجود دارد. 2 سوال ديگر آزمون90 از فصول قابها و اصطکاک میباشد (هر کدام 1سوال). از نظر درجه سختی سوالهای دو آزمون شبیه هم میباشند. اگر در آزمون ارشد سال 90، 2 سوال از خرپاها وجود دارد که وقت زیادی از داوطلب میگیرد درعوض 2سوال ممان اینرسی آزمون كارشناسي ارشد سال 91 نیز نیاز به حفظ فرمولهای مربوطه دارد که به نوبه خود کار سادهای نیست.
04-24-2015، 08:44 PM
درس انتقال حرارت
در آزمون كارشناسي ارشد مكانيك سال 91 (بهمن 90)، از درس انتقال حرارت مانند سال گذشته 6 سوال مطرح شده كه از نظر ضریب سختی، سوالهای سال 90 مشکلتر بودند. دلیل اصلی آن هم این است که سوالها پراکندگی مناسب را ندارند و از کل شش سوال، 4 سوال از دو مبحث تشعشع و جریانهای داخلی طرح شده که ذاتاً مشکلتر از سایر مباحث میباشند. هر دو آزمون 1 سوال از ضریب شکلی تابشی (زیر مجموعه فصل تشعشع) و 1 سوال از مبحث جابجایی دارند. در آزمون سال 90 سوالی که صرفاً از بخش هدایت (conduction) باشد وجود ندارد در حالیکه در سال 91، 2سوال از این مبحث (1 سوال از هدایت پایا و یک سوال از هدایت گذرا) طرح شده است. علاوه بر این، 1 سوال نیز از عایقها مطرح شده که زیر مجموعه بخش هدایت میباشد. بنابراین نصف سوالهای آزمون 91، از هدایت است در حالیکه در آزمون 90 از این مبحث سوالی وجود ندارد. آخرین تفاوت آزمون سال 90 نسبت به سال 91 وجود یک سوال از فصل پرهها میباشد. بطور کلی از دیدگاه پراکندگی سوالها، تفاوت زیادی بین آزمونهای سال 90 و 91 وجود دارد و به لحاظ همين پراكندگي سوالات، دانشجو بايد تمامي فصول را مطالعه كند و فصلي را حذف نكند.
04-24-2015، 08:58 PM
درس ترمودینامیک
در یک نگاه کلی میتوان گفت در سوالهای ترموديناميك كارشناسي ارشد سال 90 جنبههای مفهومی ترمودینامیک بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. در آزمون كارشناسي ارشد مكانيك سال 91 (بهمن 90) تعداد كل سوالات 7 سوال بود كه نسبت به سال 90 تغييري نداشته از 7 سوال سال 90، سه سوال نیاز به محاسبه ندارد در حالیکه فقط یک سوال در سال 91 چنین شرایطی را دارد. به طور كلي ميتوان گفت که سوالهای آزمون سال 90 مشکلتر است چرا که پاسخگویی به سوالهای مفهومی نیاز به درک جامع مطالب دارد و گامی فراتر از یادگیری فرمولها و بکار بستن آنهاست. از دیدگاه پراکندگی سوالها نیز تغییرات محسوسی مشاهده میشود. در سال 90 سوالی از دو فصل احتراق و معادلات ترمودینامیکی مطرح نشده است در حالیکه آزمون كارشناسي ارشد سال 91 شامل 1 سوال از هر کدام از این مباحث میباشد. در آزمون سال 91 از قانون دوم، 1 سوال طرح شده در حالیکه در آزمون سال 90، 2 سوال از این مبحث مطرح شده که 1 سوال مفهومی و سوال دیگر محاسباتی میباشد. همچنین در سال 90، 1 سوال از قانون اول ترمودینامیک طرح شده در حالیکه در سال 91 سوالی از این مبحث طرح نشده است. در هر دو آزمون 1 سوال از مبحث ماشینهای گرمایی طرح شده که تقریباً شبیه هم میباشند. فصل جریان تراکمپذیر نیز وضعیت مشابهی دارد و سوال طرح شده از این فصل در هر دو سال کاملاً شبیه هم میباشند. سوالهای مطرح شده از سیکلهای توان و مخلوطهای گازی نیز تقریباً مشابه هم میباشند.
04-24-2015، 09:00 PM
دروس ریاضی
تعداد سؤالات رياضيات در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 (آزمون بهمن 90) مانند سال قبل 20 سؤال بود. از اين 20 سؤال 4 سؤال به درس رياضي عمومي (1)، 5 سؤال به درس رياضي عمومي 2، 5 سؤال به درس معادلات ديفرانسيل و 6 سؤال مربوط به درس رياضي مهندسي اختصاص يافته بود. سؤالات رياضي عمومي امسال نسبتاً مشكل و برخي از آنها مفهومي بود. سؤالات مربوط به درس معادلات ديفرانسيل تقريباً آسان و سؤالات درس رياضي مهندسي تقريباً مشكل طرح شده بودند. در درس رياضي مهندسي 3 سؤال فصل معادلات با مشتقات جزئي، يك سؤال از مبحث سري فوريه و 1 سؤال از مبحث نگاشتها مطرح شده بود. يكي از سؤالات در بخش معادلات با مشتقات جزئي تقريباً مفهومي بود و يك سؤال آن نسبتاً سخت بود. در درس معادلات ديفرانسيل 1 سؤال از معادلات مرتبه دوم، 2 سؤال از معادلات مرتبه اول، 1 سؤال از مبحث معادلات مرتبه سوم، 1 سؤال از تبديل لاپلاس طرح شده بود. سؤالات درس رياضي عمومي 1 به مباحث كاربرد مشتق (2 سؤال)، حد و پيوستگي (1 سؤال) و سؤالات درس رياضي عمومي 2 به مباحث حد و مشتق توابع چند متغيره (2 سؤال)، توابع برادري (1 سؤال)، مباحث مربوط انتگرال دوگانه (2 سؤال) اختصاص داشت. گزينشگر سؤالات امسال به كلمات «وجود ندارد، ريشهاي ندارد، مشتق وجود ندارد، انتگرال وجود دارد ولي قابل محاسبه نيست و نظاير اين» علاقهي بسيار داشت كه به نظر ميرسد بيشتر قصد انحراف ذهن داوطلبان و ايجاد حس شك و ترديد براي آنها را مدنظر داشته! به دوستان سازمان سنجش و طراحان پيشنهاد ميشود؛ به اين شدت در آزمونها از اين نوع كلمات استفاده نكنند. همين ذهنيت در طراح (سعي در پيچاندن و انحراف در افكار داوطلب و نتيجتاً عدم پاسخگويي به سؤالات توسط داوطلبان)! باعث شده بود كه طراح از اين نكته غافل بماند كه حداقل 4 تست از سؤالات امسال بدون دخالت خودكار و دست! قابل پاسخگويي بودند اين موضوع از دو زاويه قابل بررسي ميباشد و اول اينكه داوطلبان كم سوادتر كه خيلي هم پايه علمي آنها قوي نيست، ميتوانستند درصدي قابل توجه در اين درس كسب كنند (البته با توجه توان علمي خود) و دوم اينكه داوطلبان قوي علاوه بر احساس اضطراب و ترديد ممكن است به لحاظ تكيه بر پايهي علمي قوي خود وقت زيادي صرف حل تستها كنند و درصد مناسبي در مقايسه با داوطلبان ضعيفتر كسب نكنند (البته به نسبت پايه علمي قوي خود، طبيعي است به هر حال داوطلبان قويتر درصد بالاتري كسب خواهند كرد). اما به طور كل سؤالات رياضي آزمون امسال مفهوميتر از سال قبل بود و صرفنظر از آن 4 تست در مجموع سؤالات 91 سختتر از آزمون سال قبل و غيرمتعارفتر از آزمونهاي ادوار گذشته بود و به لحاظ تقسيم بودجهبندي بين دروس مختلف رياضي تقريباً مانند سال گذشته بود.
04-24-2015، 09:02 PM
دروس ساخت و تولید
در طي چند سال اخير تعداد سوالات ساخت و توليد از 30 به 20 كاهش پيدا كرده كه داراي معايب و مزاياي خاصي ميباشد. يكي از نكاتي كه به دليل كاهش تعداد سوالات بايد به آن دقت كرد، اين است كه روي تمامي مباحث بايد سرمايهگذاري شود هرچند كه سوالات ساخت، داراي پراكندگي زياد ميباشد. البته درآزمون اگر داوطلب حتي به 10 سوال پاسخ درست بدهد شانس بالايي براي قبولي در يكي از دانشگاههاي تهران را دارد. در صورت مطلوب بودن درصد ساير دروس، تنها استراتژي براي بالا بردن درصد اين مجموعه دروس، خواندن دروسي است كه هميشه سوالات متداول و مشخصي دارند و سپس به دروسي بپردازيد كه سوالات آنها غيرقابل پيشبيني است. در دروس ساخت، درسهاي: CNC، توانايي ماشين كاري، انيورسال عمليات حرارتي، قالبهاي پرس، متالوژي، داراي سوالات متداول هستند كه با حصول اطمينان از يادگيري تستهاي سالهاي اخير ميتوانيد مطمئن باشيد كه تستهاي آزموني كه در پيش رو داريد را به راحتي پاسخگو هستيد. از طرف ديگر دروسي مانند مديريت توليد، قيد و بند، سيستمهاي اندازهگيري، توليد مخصوص و در دو سال اخير هيدروليك، مشكلتر بوده و در آزمون سراسري ممكن است با سوالهايي روبرو شويد كه قبلاً با آنها مواجه نشدهايد. در بعضي دروس، كتاب و بعضي جزوات خاص بايد تهيه شود. خواندن CNC از يك منبع كامل كه كليه مباحث را پوشش دهد، توصيه ميشود. در درس قالبهاي پرس، يك جزوه كامل لازم است به عنوان نمونه جزوه هيدروليك دكتر رضائي در دانشگاه اميركبير مناسب است. اگر متقاضي قبولي در گروه ساخت و توليد هستيد پاسخ دادن به تستهاي رياضي و جامدات و ساخت و توليد با كسب درصدي بين 40-50% ، قبولي شما در يكي از دانشگاههاي تهران حتماً امكانپذير ميباشد پس نيازي به زدن همة سوالات در آزمون نيست و فقط سوالات متداول را پاسخگو باشيد. |