امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اتوکلاو کلاس b
#1
اتوکلاو کلاس b چیست و چگونه کار می کند؟
اتوکلاو کلاس b به منظور استریل کردن مواد و ابزار موجود در مراکز بهداشتی و درمانی می باشد. اتوکلاو به روش های مختلفی، شکل های مختلف باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، قارچ ها و اسپورها را از بین میبرد. اساس کار آن، افزایش دما و تنظیم فشار است که دمای آن با بخار کردن آب حاصل میشود؛ فشار این دستگاه نیز اغلب در 1 اتمسفر تنظیم میشود. در این سطح فشار و با شرایط داخلی تقریبا تمام آلودگی ها از بین می روند؛ در نتیجهٔ این دما و فشار، میتوان آلودگی ها را از سطح مواد زدود. اما خوب است بدانیم همه مواد به این روش استریل نمی شوند چرا که برخی از آنها نمیتوانند دمای بالا را تحمل کنند؛ البته در اینگونه موارد میتوان از روشهای دیگری بهره برد. نکته دیگری که که در مورد این دستگاه حائز اهمیت است، تاثیر منفی هوا در کارکرد آن است چرا که هوا، منجر به افزایش زمان مورد نیاز برای استریلیزه کردن میشود؛ از این رو سیستم دستگاه، هوا را تاحد ممکن از آن خارج میکند. این فرایند معمولا با مکش هوا به سمت بیرون همراه است. اگر ساکشن دستگاه خراب باشد، اتوکلاو به درستی نمی تواند کار کند یا اینکه زمان استریلیزه کردن وسایل بالا خواهد رفت.
اتوکلاو کلاس b نوعی از اتوکلاوهاست که میتواند تمامی انواع ابزار ها و وسایل پوشش دار و بدون پوشش دار ،مواد و ابزار نساجی ،ابزار سوراخ دار مدل A و B را استریل کند. این دسته از اتوکلاو ها از پمپ وکیوم قدرتمندی برخوردار است که به همین دلیل میتواند تا حدود 0.9 بار خلاء ایجاد کند.
اتوکلاو کلاس B چگونه کار می کند؟
اتوکلاو کلاس b از یک پمپ برای خروج هوای محفظه دستگاه استفاده می‌کند. فرض کنید می‌خواهیم از سه پالس برای استخراج هوا استفاده کنیم. اولین پالس حدود ۸۰٪ از هوا را خارج می‌کند و ۲۰٪ باقی می‌ماند. سپس در پالس دوم ۸۰% از ۲۰% باقیمانده استخراج خواهد شد (با خروج ۴% از هوای اولیه). و در نهایت آخرین پالس ۸۰٪ از ۴٪ آخر هوا را حذف می‌کند، که ما را به عدد کلی پایین ۰.۸٪ از هوای باقی مانده در محفظه می‌رساند.
هر پالس می‌تواند ۸۰ درصد از هوا را خارج کند. به طوری‌که با هر پالس، این عدد بسیار کوچکتر می‌شود و با عدد نهایی ۹۹ درصد، کل هوا را خارج می‌کند. این کار باعث از بین بردن حفره های هوای موجود در مخزن و نفوذ بخار آب به غیر قابل دسترس ترین نقطه بار خواهد شد. پس از اینکه پالس‌های خلاء تقریبا تمام هوای داخل محفظه را خارج کردند، فشار و دما افزایش می‌یابد.
اکنون به مرحله استریل‌سازی رسیده‌ایم که در آن دما و فشار در طول مدت زمان استریل‌سازی ثابت می‌ماند که به آن زمان نگهداری نیز می‌گویند. این مرحله ای است که استریل‌سازی واقعی انجام می‌شود. سپس دریچه اگزوز، فشار را تا فشار اتمسفر آزاد می‌کند.
مرحله آخر مرحله خشک کردن است که در آن بار به طور کامل خشک می‌شود. دوباره از پمپ خلاء استفاده می‌کنیم، اما این بار پمپ خلاء رطوبت بار را می‌مکد. چگونه؟ با کاهش فشار به کمتر از فشار اتمسفر، در داخل محفظه، خلاء ایجاد می‌کنیم و دمای جوش را به کمتر از دمای جوش واقعی ۱۰۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌دهیم. این دمای پایین‌تر جوش باعث می‌شود که آب تبخیر شود و به گاز تبدیل شود، و سپس توسط پمپ خلاء مکیده می‌شود و بار خشک می‌شود! در این مرحله، استریلیزاسیون کامل شده است، بار خشک است، و اتوکلاو برای باز کردن بی خطر است.
برای کسب اطلاعات بیشتر:



پاسخ




موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  صفر تا صد اتوکلاو ها Bahar.gh 2 535 12-02-2019، 03:22 PM
آخرین ارسال: aliawdaw554
  اتوکلاو آزمایشگاهی چیست؟! Bahar.gh 0 661 10-07-2019، 03:53 AM
آخرین ارسال: Bahar.gh
  کلاس ایرلاین های پرواز داخلی و خارجی mahsh 0 314 09-08-2018، 05:00 PM
آخرین ارسال: mahsh

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان

فیلم های آموزشی مهندسی مکانیک - به زبان فارسی

بر روی موضوع مورد نظر خود کلیک کنید

آموزش پنیوماتیک آموزش نرم افزار Fluidsim آموزش ریخته گری با ProCast
آموزش کنترل صنعتی آموزش نرم افزار PDMS آموزش نرم افزار کامسول Comsol
آموزش شکل دادن فلزات آموزش نرم افزار Moldflow آموزش ماشین کاری با EdgeCAM
آموزش طراحی کنترل مقاوم آموزش Working Model آموزش پدیده انتقال در کامسول
آموزش حل معادلات دینامیکی آموزش نرم افزار LogoPress آموزش کنترل فعال با رویکرد فازی
آموزش تحلیل المان محدود آموزش‌های رایگان آموزش ریخته گری با ProCast